Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Du måste vara inloggad för att se medlemmar!

Forumbetyg

1 2 3 ... 77 78 79

+1 Intresseklubben antecknar:

Skrivet av Solkatten:
Jag har märkt att folk har väldigt olika åsikter om katter. Det beror väl helt enkelt också på vad för erfarenhet man har och vart man bor.
vill bara påpeka att mina åsikter inte är baserade på varken vad jag har för personlig erfarenhet eller vart jag bor utan mina åsikter är baserade på fakta om katters naturliga beteenden och behov samt konkret forskning om detsamma! jag är utbildad inom djurvård och djurs beteende, jobbar som lärare inom just det, är insatt i djurskydd och djurvälfärd, och läser mycket vetenskapliga studier om sällskapsdjurs (inklusive katters) etologi (läran om djurs beteenden och orsakerna till dessa) både iom mitt jobb och för att jag tycker det är intressant - och menar såklart inte att det på något sätt gör att jag har mer rätt till mina åsikter än vad du eller någon annan har, utan vill bara påpeka att åsikter kan komma från flera olika håll som man kanske inte alltid tänker på!

Skrivet av Solkatten:
Ibland är dom borta en hel dag (...) Ibland ser man dom inte alls (...) Visst har det hänt att våra katter blivit inlåsta någonstans och inte kommit hem på några dagar (...) sen när dom äntligen kommer har dom inte själva velat gå ut på några dagar
vill också passa på att tipsa inte bara dig utan andra som kanske har utekatt med samma erfarenhet, om att kika runt lite i relevanta lagar och föreskrifter för att se till så att det ni gör faktiskt är godkänt enligt svensk djurskyddslag! här tänker jag direkt på 4 kap 1 § och 2 § statens jordbruksverks föreskrifter om hållande av hundar och katter. i 1 § får vi veta att här i sverige så är alla kattägare skyldiga enligt lag att förse sina katter med så grundlig tillsyn att missförhållanden och avvikande beteenden alltid uppmärksammas, och man är även skyldig att vidta alla åtgärder för att komma till rätta med missförhållanden och avvikande beteenden hos katten. (enligt min tolkning skulle vi kunna dra slutsatsen: inlåst nånstans = missförhållande. vill inte gå ut på några dagar efter att de kommit hem från missförhållandet = avvikande beteende). vidare i 2 § specificeras även hur ofta katter ska ha tillsyn, vilket enligt lag är allra minst två gånger per dygn - unga, sjuka eller skadade djur oftare än så, men vuxna katter räcker det alltså med två gånger om dagen. när katten försvinner i ett dygn eller till och med i flera dagar så har man alltså inte uppfyllt kraven man har på sig som djurägare, utan rent krasst har man tyvärr brutit mot lagen.

Skrivet av Solkatten:
Är inte van vid att se katter med sele så då kan jag inte låta bli att tycka synd om dom då jag inte tycker att katter borde gå i sele
varför tycker du inte att katter borde ha sele på sig? vad är det med katter som gör att det vore synd om dom när dom går ut i sele? är genuint nyfiken på hur du tänker! själv tycker jag att det är otroligt mycket mer synd om katter som INTE har på sig sele när dom är utomhus och därav utsätts för livshotande risker varje dag.
min katt, som trots att hon fick vara ute i trädgården utan sele men under tillsyn ca varje dag hela året, blev ÖVERLYCKLIG när hon såg selen för då visste hon att vi två tillsammans skulle gå på roliga äventyr i skogen. hon tyckte det var otroligt kul att spendera tid med mig, gå på promenad tillsammans, jag gick med henne i en 5 meter lång lina och lät henne bestämma vart vi gick så hon kunde hitta på vad hon ville, men hon höll sig alltid nära och stannade upp för att titta bak på mig och make sure att jag hängde med. vi klättrade i berg och träd tillsammans. quality time! hon ÄLSKADE det! selen var det bästa hon visste!
så vem är det mest synd om?
de 1500 katter om året (4 katter om dagen, VARJE DAG, året runt) bara här i sverige som dör i trafiken för att dom vistas utomhus utan sele och tillsyn? de katter som blir inlåsta i garage utan mat och vatten i flera dagar för att de vistas utomhus utan sele och tillsyn? de katter som slåss för livet medan de blir dödade av lodjur och rävar?
eller arya, som rusade till dörren och jamade medan hon gjorde små piruetter för att hon var så taggad på att få på sig sin sele och gå till skogen och klättra i träd tillsammans med sin människa?
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2F1tS5GBK.png
(ok bilden funkade inte men bildlänk: https://i.imgur.com/1tS5GBK.png

28 aug, 2024 18:34

+2 Intresseklubben antecknar:

Skrivet av Solkatten:
Idag är det tyvärr exakt en vecka sedan vi fick avliva en av våra katter. :'( </3 Det var/är sjukt jobbigt... men idag är också dagen då vi som vi har köpt en till katt. Vi har ju en katt kvar och han behöver en kompis!
åh beklagar katten som gick bort jag fick också avliva min katt ganska nyligen, inte kul! hon hade en tumör som först verkade godartad men växte väldigt mycket och började påverka hennes allmäntillstånd till slut, rip. vad hände med er katt? om du vill berätta!
och kul med ny katt! är det en kattunge eller vuxen?


Skrivet av Solkatten:
Känns bra inombords också att skaffa Luna då hon var en innekatt men ägaren såg att hon inte trivdes som det då hon bara ville ut hela tiden så dom bestämde att ge bort henne. Här kommer hon vara ute så mycket som hon vill och när hon vill bara hon har vant sig. Hon kommer såklart vara inne nu första tiden men tänk hur bra nästa sommar kommer att bli för henne! Fint av ägaren att tänka på kattens bästa, att ge katten ett bättre liv och inte tvinga den till innekatt... vet att många tycker inte det är fel med att katter är inne men jag tycker det faktiskt är lite fel men aja. Bara katten trivs så! Läste en gång på en kattannons att ägaren skrev att katten SKA vara inne. Man bah... okej?
kul att både ni och kattens förra ägare är nöjda, det är ju det viktigaste!
vill dock besvara det här med lite motargument angående innekatter, absolut inte för att attackera dig utan för att jag ser på det väldigt annorlunda och tycker det är en nyttig dialog!
självklart är det kul att berika och aktivera sin katt med utevistelse! och om man bor så att det är möjligt och säkert att släppa ut sin katt utan tillsyn så är det såklart det smidigaste sättet att förse katten med utevistelse för oss människors del!
jag upplever dock att många använder "fri utevistelse" lite som ett sätt att komma undan djurägaransvaret och lite typ slippa jobba för att faktiskt berika och aktivera sina djur. säger såklart inte att du gör det! men tror att det är väldigt kulturellt betingat att man inte tänker på att man som djurägare har både möjlighet och skyldighet att förse även just katter med berikning, aktivering och möjligheter att utföra alla för arten viktiga beteenden - man tänker bara på att "katten behöver kunna göra x" och inte "jag som djurägare har ansvar att se till att min katt kan göra x" - och därför finns det en supervanlig föreställning om att "utekatter" (som vi upplever kan göra allt den vill och behöver på egen hand utomhus) mår bra och att "innekatter" (som vi upplever inte har möjlighet att göra allt den vill eller behöver inomhus) mår dåligt.
men vad är det då katter vill och behöver kunna göra?
förutom grundläggande behov som mat, vatten, toalettmöjligheter etc så behöver katter bland annat:
-fysisk och mental aktivering
-utlopp för sitt jaktbeteende
-utlopp för lekbeteenden och utforskande beteenden
-en trygg viloplats, gärna högt upp då de känner sig säkra högt upp och tycker om att ha en bra plats att spana ifrån
-klösmöjligheter
-ställen att gömma sig på för att känna sig trygg
-trygghet samt frihet från kronisk/onödig stress, vilket inkluderar fri tillgång till sitt eget revir
-möjlighet att i viss mån kontrollera sin egen tillvaro

allt det här kan vi se till att en innekatt får!

vi kan aktivera katten med hjälp av olika typer av leksaker och berikningsmaterial som berikar olika beteenden och sinnen - vi kan t.ex aktivera jaktbeteendet i form av aktiv lek och både luktsinne, jaktbeteende, utforskande beteende, lekbeteende och känselsinne i form av något så enkelt som tex att frysa in en liten köttbit eller annat gott i en iskub och lägga i en vattenbalja. det finns jättemycket kul saker att hitta på för att aktivera en katt!
en utekatt kan absolut hitta sätt att tillgodose alla dessa sinnen och beteenden på egen hand, men hur vet vi det? hur kan vi vara säkra på att en utekatt får ALLA sina behov tillgodosedda bara för att den får gå vart den vill? faktum är ju att vi inte kan det, så egentligen bör vi förse även utekatter med denna typ av berikning och aktivering - men jag upplever att de allra flesta utekattägare inte gör det, just för att man tänker att katten sköter det själv.

vi kan förse en innekatt med alla sorters klösmöjligheter och massor av roliga ställen att klättra på, höga möbler, gömställen både nära golvet och långt upp i taket där den känner sig trygg och kan spana över sitt revir.
vi kan också se till att en innekatt faktiskt HAR ett tryggt revir. det är otroligt viktigt för katter att faktiskt ha fri tillgång till hela reviret, de vill kunna patrullera och känna sig trygga och säkra och se till att allt är som det ska och att alla som rör sig inom reviret är behöriga. en innekatts revir är vårt hem.
en utekatt delar tyvärr väldigt ofta sitt revir med andra, främmande katter. det är väldigt stressigt. det kan leda till fysiska bråk mellan katter (som i sin tur kan leda till infekterade sårskador och inte minst väldigt hög akut stress), men även om inga fysiska bråk faktiskt uppstår så kan det vara väldigt stressigt för en katt att känna dofter från andra katter som har passerat reviret. samma sak gäller vilda rovdjur (lodjur, rävar, vargar etc). doften av rovdjur är väldigt stressande för en katt. skulle katten träffa på ett lodjur (en art som finns över hela sverige och har väldigt stora revir) i skogen så är det kört. rävar finns ca 200,000 av i sverige och fastän de inte alltid lyckas döda katter (men även det händer oftare än man tror!) så kan dom orsaka stor skada.


en innekatt kan vi ta fullt djurägaransvar för och vi vet precis vad vi utsätter den för, vi vet att i vårt hem finns inga rovdjur, inga främmande katter och oftast inga stressande dofter. det är ett tryggt revir! för att berika kattens utforskande beteende kan man ta ut den i koppel eller på promenader med tillsyn där vi går tillsammans med katten istället för att släppa den lös. det går ingen nöd på innekatter!
vi vet också att i våra hem finns det exakt 0% risk att bli överkörd av bilar och andra fordon.
bara i sverige så dör 1500 katter om året i trafiken, det är fyra katter VARJE dag. samtliga av dessa har endast en sak gemensamt: dom vistas utomhus utan tillsyn.


sen kan jag också prata om de 17+ MILJONER fåglar som blir dödade av tamkatter varje år bara i sverige - katter har bokstavligt talat utrotat flera hela ARTER. entire djurarter som inte längre existerar, är helt utdöda, kommer aldrig existera igen, och lämnar ett hål i näringskedjan - på grund av kulturen kring att släppa ut sina katter utan tillsyn. tråkigt kan jag tycka! onödigt också.


jag kan garantera att mina hundar också hade tyckt det var jättekul att få springa ut och in, fritt i naturen, springa runt vart dom vill, jaga allt som rör sig, och komma hem när dom känner för det varje dag. men inte skulle jag få för mig att öppna dörren och låta dom gå loss på alla kaniner, harar och utekatter i området samt riskera att bli överkörda. jag ser till att ge dom den aktivering och berikning dom behöver fastän dom bor inomhus med dörren stängd och alltid har tillsyn samt koppel när dom är ute!
varför ser vi som samhälle på saken så olika när det gäller olika arter?
det finns absolut inget konkret i kattens naturliga beteenden och behov som hintar om att dom inte skulle må bra som "innekatter", precis som med hundar!



absolut, har man en innekatt utan att aktivera den och förse den med allt den behöver så ja, jättesynd. det skulle absolut vara tråkigt för katten! men det gäller ju även utekatter!

in conclusion, tycker det är superfint om man bor så att man kan släppa ut sin katt utan att riskera trafikdöd, rovdjursdöd och kattbråk - men tycker också det är superfint om man är medveten om när man INTE gör det och faktiskt väljer att hålla sin katt trygg i sitt inomhusrevir och förse den med berikning och aktivering på ett sätt som funkar i den miljön!


Edit: ok fattar att det här var jättelångt HAHAHA och menar verkligen inget av det här riktat till dig personligen!!! så ta det inte personligt ❤️ älskar verkligen att du kan ha utekatter!! det ÄR kul för dom att få gå ut 😁 men ville bara ta det här tillfället att få prata lite om utekattskulturen 😎 inte meningen att rikta det åt dig at all hahaha, tycker bara det är en kul diskussion! tycker det är bra att du delade dina åsikter också för det är ju så skiljda åsikter i ämnet och tycker absolut du ska stå för dom om du tycker så! kul att man tänker olika liksom 🥳

27 aug, 2024 20:23

+2 DRAKHANDLAREN:

Skrivet av QueenOfDarkness:
Ni som sköter denna sidan få se till att drakhandlaren är inne oftare, flera gånger har mina drakar avlidit pga att jag inte kunnat köpa mat!
kort svar: nej!
semikort svar: du får se till att logga in oftare 🥰
lite längre svar: drakhandlaren är inne tre gånger om dagen och så har det vart i alla tider, vi kan tyvärr inte påverka när han dyker upp, han har ett väldigt hektiskt schema och har dessutom ett eget liv med både familj och hobbys att hinna med precis som alla andra! köp mycket drakmat åt gången när du väl lyckas hitta honom eller efterlyst drakmat i köp & sälj-tråden!

1 sep, 2024 19:58

+1 Intresseklubben antecknar:

Skrivet av Atira:
mitchan Alltså shit men jag har verkligen inte tänkt på det här på det sättet! Det finns en kvinna som bor i närheten av mina föräldrar som rastar sina hundar och katter i långa koppel varje dag. Om katterna inte orkar gå så bär hen katterna på axlarna. Denna granne anses nog som lite weird av de flesta i området men egentligen så är det ju smart. Katterna uppskattar det säkert maybe?? Vet inte hur långa promenader de går. Hundar behöver ju rastas flera gånger om dagen, katterna kanske inte är med varje gång.

Jag och sambon har funderat på att skaffa katt om några år när vi förhoppningsvis bor lite större och har hus med trädgård så vi iaf kan erbjuda någon slags utevistelse. Men du har gett mig mycket att fundera på haha. Jag har aldrig haft katt, han hade som barn. Vad är det bästa sättet att gå tillväga för att lära sig om katter?? Läsa böcker på bibblan? Googla nån speciell sida? Vi kommer inte skaffa en katt just nu alltså men jag vill verkligen ha läst på innan så jag gör rätt med den.
hahaha åhhh låter jättemysigt att ta med katten på hundpromenaden ju! och jaa, katterna uppskattar det garanterat! egentligen är det nog rent generellt roligare, tryggare och mindre stressigt för katter att gå på korta äventyr utomhus under tillsyn än att vara helt frigående utekatter, just för att våra bostadsområden och förorter och whatnot faktiskt inte ÄR så likt deras naturliga levnadsmiljö som man kan tro. man tänker väl att jamen dom har tillgång till skog, ängar och åkrar att jaga på, det är väl naturligt? men tänker inte på hur ooootroligt många katter det finns i sverige, både utekatter som har ett hem i närheten men även hemlösa katter som gärna håller sig nära bostäder även om man bor på landet. katter som är solitära till naturen är alltså inte riktigt gjorda för att bo så tätt inpå flera andra katter som många gör. det kan orsaka mycket stress att konstant behöva vakta och försvara sitt revir - när katterna den försvarar reviret mot..... har samma revir. katter är inte gjorda för att leva så därför tycker jag det känns mycket bättre att låta katten ha ett helt eget revir - mitt hem - och sen gå på äventyr utanför reviret i tryggare, lugnare former och under tillsyn! att utforska utanför reviret ÄR ett naturligt beteende och väldigt berikande för katten men när man konstant måste patrullera sitt revir för att skydda det från både främmande katter, hundar, rävar, etc så finns det nog sällan tid och energi över för att gå på dessa berikande äventyr på egen hand för en utekatt. och det är ju tråkigt!

bor man någonstans där man vet att det inte finns många andra katter i närheten och säkerställer att man faktiskt alltid har möjlighet att förse sin katt med den tillsyn man har skyldighet till (tex via GPS-spårning) så är ju det fantastiskt! det är ultimat miljö för utekatt för att minska stress i miljön så mycket som möjligt! men då får man också väga riskerna med att om man bor så långt bort från samhället att ingen har utekatter i närheten så lär det istället finnas en hel del vilda rovdjur i närheten, och det är ju upp till var och en om man tycker att möjlighet till fri utevistelse är viktigare än att eliminera alla potentiella risker, och det kan man ju absolut tycka! allt här i världen har ju med sig risker så har man en annars ultimat möjlighet till fri utevistelse och möjlighet att säkerställa kattens välfärd trots att man inte har full tillsyn hela tiden så kan till och med jag tycka att det kan vara värt rovdjursrisken om katten uppskattar fri utevistelse!

mitt bästa och enklaste tips för att lära sig om katter är föreläsningar via https://djurakademin.se/katt/ ! vissa föreläsningar är på plats i stockholm men dom erbjuder många online-föreläsningar också, jättekul och lärorikt! tyvärr kostar det ju en slant men det är yrkesverksamma djurproffs som gör forskning inom specifika djurämnen väldigt lättillgängligt och lätt att förstå via sina föreläsningar! 10/10
annars rekommenderar jag absolut att bara googla runt lite allmänt - sök efter tips på miljöberikning för katter, läs definitivt diskussioner och argument angående utekatt vs innekatt för att få en förståelse för båda sidor av dialogen så att ni kan välja själva vad som känns bäst för er!

28 aug, 2024 19:39

+2 Intresseklubben antecknar:

Skrivet av Solkatten:
Skrivet av Hufflepuffxoxo:
Skrivet av L'Amour et Psyché:
Skrivet av Hufflepuffxoxo:
Undrar hur lång tid det skulle ta att läsa igenom hela den här tråden i ett svep 😃 en tanke jag fick så här mitt i natten haha


Någon borde göra en bok av den!

(Undrar hur tjock skulle den vara?)
Ja, det hade ju varit intressant 😊

Man skulle kunna ta en skärmbilder av alla sidor och lägga in i ett dokument och göra så man kan bläddra blad i precis som en bok. Alltså att man klickar på sidan så vänds den typ. Någon som vill ta sig på det ansvaret? Eller att staff eller ett annat gäng gör det som ett projekt tillsammans?

Något som jag funderat på ett antal år att göra en throwback inlägg med alla aprilskämt vi haft under åren. Jag har fått det som vana att ta bild varje år som minne. Det har tyvärr inte blivit av men det hade också varit roligt! Speciellt också för dom medlemmar som missat många roliga aprilskämt! Tex att forumet har varit rosa, man har jagat medlemmar från One Direction istället för kaniner och många fler!
hahahaha tror det hade vart OTROLIGT tråkigt att läsa intresseklubben antecknar som bok! (sen technically om man skulle screenshotta varje sida och lägga in i ett dokument så att man bläddrar, så... känner jag mest... vad är skillnaden från att faktiskt bläddra i själva tråden hahaha? en sida och sen bläddrar man genom ett klick ju! då kan man lika väl ba bläddra genom tråden istället för att ha det i ett dokument haha)
dels är ju truly majoriteten av inläggen sjukt tråkiga egentligen
dels är det...... jävligt mycket... 🥲

om vi avrundar till att varje sida tar ca 1 minut att läsa (vissa sidor tar nog mkt längre tid men vi förutsätter att man skummar igenom ba - och vissa sidor från early days är verkligen bara spam och tar bara nån sekund att bläddra förbi, så det jämnar ut sig) så är vi uppe i 20,5 dygn om man skulle sitta 24/7 och läsa. om vi tänker en 8 timmars arbetsdag där man under hela tiden aktivt läser tråden every single one of those 8 hours varje dag så är vi uppe i 62 dagar. är man realistisk och tänker att sammanlagt under en dag så kanske man orkar lägga 3 timmar på att läsa intresseklubben antecknar (inte i rad då utan aktivt läsande totalt, kan ändå tänka mig att många 8h arbetsdagar skulle kunna bestå av 3h aktivt läsande) så skulle det ta 165 dagar innan man läst klart hela tråden



im not gonna do that 😎✌️

19 aug, 2024 21:45

+2 Saker ni stör er på?:

Skrivet av Medi:
Men som hon även säger kan personen som gick bort redan ha skulder kvar på typ huset som då faller på dödsboet. Pappa hade typ 1,5 Mille i skuld som då hamnar på dödsboendet om inte vi (ungar) fixar det) Så nja ärva skuld? Nej men betalningsskyldiga ja.
men det är ju aldrig DU/närstående till avliden som blir betalningsskyldig, det är fortfarande dödsboet som ska betala av skulden! sen kan ju en närstående såklart vara den som faktiskt signerar fakturan och ser till att skulderna blir betalade, men det gör man ju inte med SINA pengar utan med dödsboets tillgångar. dom pengarna tillhörde liksom aldrig "dig" och därför är det inte "du" som är betalningsskyldig, utan hjälper bara till med att förmedla någon annans pengar.
skulle det vara så att dödsboet har mer skulder än tillgångar (tex skulder på ett hus men huset är i så dåligt skick att det säljs för mindre än skulderna, eller övriga skulder som inte täcks av försäljning av hus, eller skulder generellt och inga besparingar eller fastigheter att sälja etc) så faller det INTE på den närstående att ur egen ficka betala av den avlidnes skulder. då får kronofogden alla tillgångar från dödsboet och sen räknas resten bort. det är BARA dödsboets tillgångar som används.

skulle man som närstående däremot välja att behålla tex ett hus själv istället för att sälja det, exempelvis om det är ens make eller sambo som går bort (eller till och med en förälder vars hus man sneglat på i några år och velat flytta in själv) och den avlidnes dödsbo inte täcker hela lånet så tar man ju såklart över lånet själv och betalar på egen hand av resten av lånet i enlighet med avbetalningsplanen, men då handlar det ju inte heller om att ärva skulder eller att bli betalningsskyldig, utan det handlar ju bara om att man nu mera äger ett hus och det kostar ju såklart att äga ett hus. ☺️

24 jul, 2024 11:02

+1 Saker ni stör er på?:

här i Sverige finns det lag på att man inte ärver skulder!
det är väldigt olika världen över, t.ex i USA är det fullt möjligt att ärva skulder exempelvis från sina föräldrar - om ens förälder i USA har skulder till sjukvården (där kostar sjukvård otroligt mycket pengar så det är väldigt vanligt att ha skulder till sjukvården) och dör innan dom kan betala tillbaka det, så räknas ett vuxet barn enligt lag i USA som ansvarigt för sina föräldrars hälsa och sjukvård och tar då över de skulderna även efter att föräldern/föräldrarna har dött.
så det går absolut att ärva skulder, det har du rätt i! beroende på var i världen man bor.
men som tur är så går det inte i Sverige iallafall
enda gången man kan bli betalningsskyldig vad gäller en död anhörigs skulder är ifall man redan tagit emot pengar från dödsboet innan kronofogdemyndigheten hunnit få tillbaka skulderna från dödsboet. skulle man bestämma sig för att själv spendera pengarna från dödsboet på roliga saker till en själv innan man säkerställt att alla skulder är förmedlade, DÅ kan man bli återbetalningsskyldig men aldrig annars! och även om man skulle hamna på att ensam ha hand om tillgångarna från ett dödsbo och så säger Kronofogden att det finns en skuld som är större än tillgångarna från dödsboet, då behöver man bara ge dom beloppet som fanns tillgängligt i dödsboet och inget mer från egen ficka!

24 jul, 2024 08:13

+3 Saker ni stör er på?:

Nepflite det var faktiskt lite taskigt av din mamma att köpa något utan att höra med dig först, men ändå vänta sig att du ska betala för det, det håller jag med om att hon inte borde ha gjort!

däremot vill jag bara säga att fåglar absolut behöver UV-ljus! dels är det viktigt för att dom ska kunna ta vara på D-vitamin, utan UV-lampan är det mycket högre risk att dom får just D-vitaminbrist - speciellt om man ger dom mycket kalciumrika grönsaker (vilket också är väldigt viktigt för deras hälsa - kalciumbrist är ett annat vanligt problem hos fåglar!) som kan förhindra upptagandet av D-vitamin - vilket endast är ett problem OM man INTE har tillgång till UV-ljus som kan hjälpa till med D-vitaminen!
en annan viktig punkt UV-lampan kan hjälpa till med är faktiskt fåglarnas syn, specifikt deras färgseende! fåglar har väldigt bra syn och ett komplext färgseende, dom kan se många fler färger än vi människor kan. men när dom är inomhus och INTE har tillgång till UV-lampor så är dom praktiskt taget färgblinda - dom behöver UV-ljus (antingen via en UV-lampa eller ofiltrerat solljus - dvs solljus som inte kommer genom en fönsterruta eller liknande, så, utomhusljus!), vilket gör att tex andra fåglar, färgglada leksaker, och olika sorters mat, ser mycket mer tråkiga och mindre tilltalande ut för dom! det kan tex vara svårare för dom att känna igen andra fåglar av samma art (vissa arter där båda kön ser helt och hållet likadana ut för människor, ser med fåglarnas syn helt annorlunda ut beroende på om det är en hane eller hona - men det fungerar inte inomhus!), och i synnerhet så ser många grönsaker och frukter faktiskt ruttna ut när fåglarna tittar på dom inomhus utan UV-ljus, så dom är mycket mindre sugna på att äta det!

UV-ljus är även väldigt bra och hälsosamt för deras fjäderdräkt - ofta märker man det inte själv förrän man faktiskt har sett skillnaden efter att man satt upp en UV-lampa, men dom har väldigt lätt för att bli lite matta och "gråa" i fjäderdräkten utan UV-ljus.
jag har en del jämförelsebilder på mina fåglars fjäderdräkter innan och efter UV-ljus där man verkligen kan se skillnaden, om du är intresserad av att veta mer, men det är såklart inget måste, utan bara om det låter spännande att se!

dock är det viktigt att det är en FÅGEL-specifik UV-lampa eftersom att de som är gjorda för reptiler eller akvarium istället kan skada fåglars ögon, så hoppas åtminstone att din mamma fick tag i rätt typ!

sorry om det här var en oönskad kommentar, men med tanke på att du sa att fåglarna inte behöver någon uv-lampa så tänkte jag att jag kan iallafall lägga till lite ytterligare information på ämnet ifall du ville veta :')

11 jan, 2019 21:38

+3 Saker ni stör er på?:

Skrivet av LunaLovegood123:
Skrivet av Nepflite:
Folk som påstår nåt som man inte är.
Folk som inte accepterar att man inte vill svara på frågor

Vad är logiken i det?
Om man frågar en fråga så vill man väl ha ett svar? Eller?
.....jag tror masato menade att man inte behöver svara på frågor som ställs till en själv..

men bara en snabb påminnelse till alla: tänk till lite extra ifall vad ni skriver i den här tråden kan tolkas som riktat mot en mugglismedlem! om ni t.ex nyligen haft ett "bråk" eller svårt att komma överens med någon på mugglis så kanske det är bättre att hålla sina frustrationer inom sig eller ventilera till en vän innan man vänder sig till den här tråden. även om vad ni skriver inte faktiskt ÄR riktat till någon här så kan det lätt tolkas så i sådana situationer, och det är ju lite otrevligt, så se till att läsa igenom det en extra gång först

3 dec, 2017 00:59

+1 Saker ni stör er på?:

Skrivet av Velma Dinkley:
Det här är bara riktad till en karaktär INGEN ANNAN upprepar INGEN ANNAN bara till en karaktär.


Hur lyckas du som karaktär skapa bråk att det inte går att diskutera om dig ens en gång utan bråk för varje bråk blir det mindre roligt att nämna varför man valt vart man vill ha dig.

Upprepar det här är mot en karaktär och endast mot en karaktär.
det här är ganska uppenbarligen inte alls endast riktat till en karaktär. han har inte sagt åt er att bråka (vad jag vet iallafall), och när du skriver om bråket i stör er på-tråden så är det uppenbarligen själva bråket du stör dig på, inte något som karaktären har gjort.
det hjälper inte att säga "det här inlägget är inte riktat mot någon medlem på mugglis" och sedan skriva ett inlägg riktat mot en medlem på mugglis, för att komma undan de interna reglerna i den här tråden.
vet att du kanske inte menade det så, men det är det resultatet blir och det är så det tolkas. inte jättetrevligt dessvärre

du får gärna störa dig på både karaktärer och bråk, men det kan du göra helt och hållet privat, eller åtminstone hålla det borta från mugglis öppna forum!
det finns verkligen ingen anledning att skriva om det här. du vet att det bara sårar folk och drar igång ännu fler bråk. även om det nu inte HADE vart riktat till någon specifik mugglismedlem så vet du mycket väl att det kan tolkas så (eftersom du kände behov av flera disclaimers), och enligt trådens regler är inte heller det ok.
läs igenom ditt inlägg igen och fråga dig själv: kan något gott komma ur det här? alls? något ens i närheten av gott? nej? varför skriva det då?

det här är en allmän påminnelse till er allihop: om ni stör er på något som någon här på mugglis har gjort - ta ett djupt andetag och håll er borta från den här tråden tills ni lugnat ner er.
läs igenom trådens regler på förstasidan en eller två eller tre gånger till.

27 maj, 2020 13:53

1 2 3 ... 77 78 79