Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Du måste vara inloggad för att se medlemmar!

Forumbetyg

1 2 3 ... 73 74 75

+2 Intresseklubben antecknar:

Skrivet av GinnyHermionePotter:
Här är en sommarhälsning från min kör! Lyssna och… njut? plågas?

Härligt med lite körsång








POLLEN UPPDATERAD =)

29 jun, 2021 04:11

+2 Intresseklubben antecknar:

Packar för fullt för imorgon går "flyttlasset"!!

1 jul, 2021 17:55

+1 KLASSRUMMET :

mclarens

4 apr, 2021 19:52

+3 KLASSRUMMET :

Skrivet av Lazarus:
Skrivet av Frivolt:
Chandler


fel sitcom ju


friendship ruined..

4 apr, 2021 19:49

+6 Intresseklubben antecknar:

Skrivet av Emmi:
alltså HJÄLP!
Saker man MÅSTE ha när man flyttar hemifrån? Tips? Saker som e självklara men man kanske inte tänker på!!?

Härregud. Firar 7 år på mugglis imorgon och detta är vad jag funderar på..


Eftersom jag just nu är arbetslös och vädret suger så satte jag ihop en liten "flytta hemifrån"-lista på saker du BEHÖVER men också saker som kan vara bra att ha.

Sovrummet

Säng
Täcke/filt
kuddar
ev sängkläder

bra att ha

belysning
garderob
nattduksbord
tvättkorg

Badrum
Handdukar
Spegel (om inte det redan finns)
Toaborste
Toalettpapper
soptunna

bra att ha
badrumsmatta
handtvål
handduk för händerna
Over the door hooks för ev morgonrock eller handdukar om lägenheten inte har towel rail
IKEAS "tisken", krokar man kan sätta upp utan att borra hål. De har även for förvaring av typ duschgrejor m samma funktion om man inte kan borra hål eller lägenheten kommer med förvaringsmöjligheter.
Plunger (svenskt ord försvunnet, men bra om du får stopp i toan hehe...)

Bra att tänka på:
Vissa badrum kommer med jättebra förvaringsmöjligheter, medan vissa inte har några förvaringsmöjligheter alls. If that's the case, köp en liten vagn på hjul från IKEA eller kanske "under vasken-hylla", eller en annan stående hyll-lösning. Finns det inte golvspace kanske man kan sätta upp vanliga hyllor och om hela rummet är kaklat och du inte vill borra och skit, satsa på over the door-storage. Hittar man ingen bra over the door storage kan vanliga over the door hooks fungera utmärkt för att hänga upp korgar som inte får plats på golvet som förvaring. Du kan göra det samma med "tisken krokarna" från IKEA.

Hall

Klädförvaring (om det så bara är en pall du vill slänga alla dina saker på, eller kanske hatthylla med skohylla under)

bra att ha
dörrmatta
Krok för nycklar eller någon typ av byrå för snabb förvaring
Spegel

Kök
Glas
Muggar
tallrikar
mindre tallrikar
djupa tallrikar/skålar
bestick
serveringsfat/skålar (tänk att du har så att du iaf kan servera tacos, bra grundregel)

stekpanna
kastrull
Stekspade
Rivjärn
Pasta drainer (glömt svenskt ord)
Osthyvel (om du äter ost)
Vassa knivar (vi klarar oss på en enda så man måste inte ha 10 st för olika saker, men kan man så kör hårt!)
Skärbräda
Flasköppnare
sax

Ugnsformar (+ bakformar om du bakar)
grytlappar
Bakplåtspapper
Folie
Zip loc bags (eller motsvarande)
Matlådor (för rester eller lunchlådor etc)
Bunkar (för bakning eller matlagning)
Visp
måttsats

Diskborste/svamp
Diskmedel
Kökshandduk
Hushållspapper
Trasor
Diskställ

Andra bra att ha
Pastaslev
Elvisp (om du gillar att baka)
Slickepott
träslev
Potatisskalare
vitlökspress (om du inte använder rivjärnet ist)
Sil (om du kanske bakar mycket)
Brödrost
Vattenkokare (om du inte vill koka det i kastrull)
Kaffekokare
Förvaringsmöjligheter (hyllor, korgar, burkar etv beroende på vad du har)

Vardagsrum/matplats

Du behöver inte en soffa om du har en säng eller ett matbord m stolar, du behöver inte en säng om du t.ex har en soffa eller bäddsoffa och du behöver inte ett matbord om du t.ex. kör sidobord eller soffbord

Yet again, glöm inte belysning. Det gör så mycket för ALLA rum.
Matta (och en i rätt storlek som möblerna kan "vila" på)

Förvaringsmöjligheter (t.ex. bokhylla, vitrinskåp eller hyllplan under/över tv, tvbänk, under soffbord, i en fotpall, - beroende på hur mycket saker du har)


ANDRA RANDOM GREJOR

Tändstickor/tändare
Sjuklåda m typ ipren, plåster etc
tejp
verktygslåda (ikea har en bra när man ska flytta och kanske vill få upp saker på väggar eller bygga ihop möbler etc)
batterier
glödlampor
skräppåsar
Förlängningssladd
Sån där med flera eluttag
Någon typ av förvaring av viktiga papper
Dammsugare
Mopp
Sopborste
Produkter att göra rent
Papper och penna
Brandvarnare
Pall (om du har förvaring högt upp)
Måttband/måttstock
Tvättställ (om du har tvättmaskin I lägenheten)
Strykjärn och strykbräda (om du någonsin kommer stryka)

Smarta prylar för organisering
Lazy Susan (i kylen, längst in i ett skåp där du inte kan få en överblick etc)
Command hooks
Stående hylla för t.ex. köksskåp https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fwww.ikea.com%2Fgb%2Fen%2Fimages%2Fproducts%2Fvariera-shelf-insert-white__0867369_pe600474_s5.jpg%3Ff%3Ds
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2F736x%2F9c%2F0c%2Ff4%2F9c0cf4379e97a3358107a41bda382c51.jpg
Vad dessa än kallas som man kan fästa och ha både I ett skåp eller nedanför ett skåp som bilden visar. Det finns samma princip fast med "korgar".
Jättebra om man bor pyttelitet och måste maxa utrymmet i sina cupboards etc

Jag avslutar där för att jag blev hungrig =)


Edit: MerlinsBeard Fasen, dina grejor var ju mycket bättre än mina haha. Kvantitet slår inte kvalité. Du fick några poäng för en fantastiskt bra lista! =)

20 jun, 2021 18:42

+2 Intresseklubben antecknar:

Ligger efter en hård jobbvecka i sängen m cheeseburgare, cola och tittar på once upon a time. Varför tänker jag alltid att Henry och MerlinsBeard är samma person haha??

15 jul, 2021 18:49

+5 Intresseklubben antecknar:

Jag har precis fått jobb som städerska! Skulle velat ha en Dobby-emoji...

Det är ett part-time gig där jag själv bestämmer när jag är tillgänglig etc. Förutom faktumet att jag har prestationsångest och rädd att jag inte ska hitta folks dammsugare etc så tror jag detta jobbet är perfekt. Det ger mig ändå lite frihet. Undrar om man får ha hörlurar när man städar?



8 jul, 2021 12:01

+65 TIPS HUR VI MÖTER VARANDRA:

TVÅ HETA TIPS som känns aktuella just nu

Jag blir taggad i många trådar just nu, och mina inlägg försvinner snabbt ju mer ni skriver i tråden - så därför skapar jag ett eget inlägg med lite tips
=) ♥

Välj vilka debattstrider som är värda att strida. Visst vill man så gärna få alla att dela en åsikt, men vissa åsikter kan inte ens svartvit fakta ändra på. Det är bättre att ge utrymme för personen att våga utmana sina åsikter. Man vill ju inte gärna vara den som ger sig. Det kan vara en lång process att byta åsikt. Och i min erfarenhet brukar just utrymme göra susen.

Det bästa och smartaste ni kan göra när ni handskas med en person som är lika envis som du (det spelar ingen roll vem av er som har rätt) - fortsätt inte. Det är bara onödig energi, och i värsta fall kanske man omedvetet sårar personen på andra sidan skärmen.

KÄRLEK. Skriv med kärlek och värme. Kanske låter jättetöntigt, men jag lovar, man kommer så långt på det.
T.ex. vill jag ju definitivt inte ändra åsikt om någon skriver till mig på ett "know-it-all"sätt och man nästan känner sig lite nedtryckt...
Om man gör på detta är sätt är man nog inte så angelägen på att verkligen föra över sin åsikt till någon annan. Då verkar det ju som att man bara vill "håna" någon annans åsikter, eller bara trycka ner andra. Och jag tror bättre om alla här på mugglarportalen! =D Detta är verkligen det snällaste forum jag någonsin varit på.
Om någon dock skriver på ett snällt sätt och inte fullständigt mosar mina åsikter, då går det betydligt lättare att medge att man kanske har fel, eller ta till sig någon annans åsikt. Man måste liksom... "bygga en bro" mellan åsikterna.
Om någon är "dum" på något sätt, besvara inte med hotfulla ord tillbaka. Antingen svarar du inget alls, eller så gör du det med ett leende. Det är som när man får en rasande kund på MAX. Jag börjar ju inte tjafsa med den. Jag står ju inte och bråkar med kunden som klagar på den dåliga servicen etc. Jag möter den helt enkelt med ett leende och frågar om jag kan få bjuda på en kaffe. Jag lovar, det gör det mycket svårare för dem att bråka med en som inte bråkar tillbaka =)

Glöm inte att ni ALLA är lika viktiga. Att alla vi fyller en lika värdefull funktion. Det finns inte en människa någonstans som är mer värdefull än just du.

KRAM

27 jun, 2017 17:38

+2 The Sims?:

Skrivet av Tillan Sato:
Skrivet av themarauder:
Vill också så gärna testa cottage living!! MEN min dator är sönder och vill inte ladda ner origin på min sambos dator hehe... så får väl bara vänta...


Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge


Sant!!

16 aug, 2021 13:48

+4 Unpopular Opinions (HP-edition):

Spoiler:
Tryck här för att visa!Jag tycker det verkar väldigt populärt att hata på James Potter och smutsa ner hans "rykte" och jag är inte med på det.
Vi ser James BARA från Snapes minnen. SNAPE !!
Och det ska ha varit hans värsta minne också. Men var är alla andra stunder som ledde upp till det? Vad gjorde inte Snape och hans dödsätarkompisar mot dem?
Jag älskar Snapes karaktär men jag tänker inte låtsas som att han var ett offer. Han var elak, ytterst begåvad, självisk och VALDE den onda sidan utan övertalning trots att han hade en så god vän i Lily på den goda sidan.
Sen att James och Sirius var uppblåsta för att de var alldeles för begåvade och snygga för sitt eget bästa är en sak, men det gör dem inte onda och hemska. Men det är inte så populärt att gilla en "populär" karaktär.

6 jul, 2021 12:35

1 2 3 ... 73 74 75