Vad är wizard-rock?

Wizard rock är en musikgenre där alla låttexter på något sätt handlar om Harry Potter. Det har nu bildats över 500 band sedan genren startades 2002 av bröderna Paul och Joe DeGeorge.

Deras band, Harry and the Potters, har nu funnist i 11 år och turnerar fortfarande regelbundet. De är kända för att ha en nära publikkontakt och kunna underhålla hela publiken, oavsett hur mycket man vet om Harry Potter när man kommer dit.

Genren, wizard rock, var från början bara ett ord som bröderna DeGeorge använde för att beskriva sin musik, men det är blivit ett stort fenomen med hundratals band över hela världen. Ett sånt band är Pussycat Dolores, som bildades 2012 i Sverige. De består av två tjejer som sjunger låtar från Dolores Umbridge perspektiv. Kombinationen av rosa, katter och ett oslagbart bandnamn gjorde att bandet blev mycket populärt på Harry Potter-events runt om i Sverige.
Pussycat Dolores

På Harry and the Potters spelning i Huddinge kommer Pussycat Dolores att vara förband. De lovar en färgsprakande show med mycket sång, dans och rosa.

Om du vill lyssna in dig på lite musik finns båda banden på Spotify:

Denna spelning är ett inofficiellt event utan inblandning av J.K. Rowling, Warner Bros, Sony, eller andra som äger rättigheter till Harry Potter.