Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

[LÅST] Ridskola

Forum > Off Topic > Ridskola

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Nepflite
Elev

Avatar


Hej är det någon mer än jag som rider på ridskola och blir mobbad av sin ridlärare.

De påstår att jag väger över 100 kg bara genom mitt utseende men för tusan det gör jag inte alls.
De påstår att jag har dålig balans eftersom jag inte får vissa hästar i galopp.
Det är lögn...det är faktiskt inte mitt fel att de bara sätter mig på skänkeldöva hästar.
Och jag har bättre balans än de andra i min grupp.. de sitter ju för tusan och vinglar på hästen, det gör inte jag.

När jag frågar om varför de aldrig köper in viktbärande hästar så säger de att sånna höstar inte efterfrågas.
Men drt gör de visst och en stor häst som ridits in på rätt sätt är viktbörande även om de ser tunnare ut i kroppen

21 nov, 2019 10:10

Aphrodite
Elev

Avatar


Nu har jag ingen koll på hur ridskolor funkar, senast jag gick på ridskola var för typ 15 år sen. Brukar de inte anpassa hästarna utifrån ryttaren? Alltså att de väljer vilken häst man ska rida utifrån hur bra man är, osv?

Men om du inte trivs, kan du inte byta ridskola? Alternativt säga till dem hur du känner? Det låter ju inte bra om de står och gissar hur mycket du väger utan att veta?

Ett annat alternativ är att filma när du rider, för då ser du hur du rider och då kan du ju säga till dem att du tycker att du har bra balans, och dessutom bevisa det genom filmen? Så kan ni ju diskutera hur det kommer sig att ni har olika åsikter om dina ridkunskaper (ridläraren är ju ändå där för hen kan mycket om ridning, så det kan ju alltid vara bra att diskutera sånt med hen)

21 nov, 2019 10:35

Nepflite
Elev

Avatar


Nja jag kan mer om ridning än ridläraren faktiskt.
Och de anpassar hästen efter ryttaren ja men det leder till att jag får de skänkeldöva hästarna och byta ridskola är tyvörr inget alternativ eftersom den andra ligger för långt bort och för lite bussförbindelser på kvällstid och på den ridskolan får man inte ha smycke på någon del av sin kropp. Man får ha men det måste tas ut medan man rider och det accepterar jag inte.
De kräver också säkerhetsväst i hoppning vilket jag inte klarar av att ha eftersom den sitter för snävt eller är i vägen på andra sätt.

Filma min ridning är inte genomförtbart eftersom man inte får filma på min ridskola eftersom de andra syns på filmen.
Och sluta är inget alternativ eftersom det i te finns någon annan sport i min stad. Jag ville prova på Kendo men det visade sig att de håller på med danns i typ de 2-3 första åren vilket jag inte accepterar när det heter kampsport



Men tack för förslaget.

21 nov, 2019 11:37

Aphrodite
Elev

Avatar


Okej, verkar ju vara lite klurigt! Jag skulle nog ha pratat med dem om hur du tycker att det är och att du känner dig illa till mods när du är där pga hur de behandlar dig och så Ärlighet brukar ju vara längst trots allt

21 nov, 2019 12:10

Velma Dinkley
Elev

Avatar


Du verkar ju vantrivas om jag vore du hade jag bytt och löst det med någon form av taxi på kvällstid och inte vara en enda dag till på den ridskolan du är på nu.

Ridvästar är ju till för säkerheten och förstår varför det är det kravet och ser inte tyvärr inte varför man ska ha smycken på en ridskola så skulle byta trots att nån ridskola har någon regel om smycken. Man är ju på ridskola för att rida trots allt.

I Love Zuko more than i fear You - Mai / Vila i frid Cameron Boyce 28 Maj 1999-6 Juli 2019/"...and remember: creativity is meant to be free. Just let it flow." - Jonna Jinton/ rest in pece violet flowergarden 1999-2023 january 17

21 nov, 2019 13:46

Nepflite
Elev

Avatar


Jag byter inte och jag har inte rätt till färdtjänst och betalar inte 300 kr för taxi enkel vög.
Och nej jag tar inte av mig smycken för att rida...de påverkar inte min ridning.

Jag vet att västar är till för säkerheten.
Men jag har provat alla sorters modeller och olika storlekar man kan få tag på och alla hindrade min ridning så därför vägrar jag ha väst.

21 nov, 2019 15:11

Emma07
Elev

Avatar

+2


Jag måste fråga - om du nu vet mer än ridläraren, varför går du där? Är inte poängen med ridskola att du går där för att lära dig mer om ridning, kanske du då istället skulle kunna hitta en viktbärande häst att vara medryttare på och rida för privattränare ifall du vill lära dig mer? Och galoppfattningen kan ju bero väldigt mycket på balansen, själv hade jag i början svårt för det eftersom jag omedvetet lutade mig lite inåt och därmed "låste" den sidan för hästen så att den inte kunde fatta galopp - det är såna saker som kan handla om millimeter men ändå vara väldigt viktiga. Prova att fråga precis vad hon menar med balansen - är det att hon tycker du sitter vingligt eller något du kanske inte är medveten själv om att du gör (säger inte att du gör nåt sånt, bara tipsar om att det ofta kan vara såna omedvetna situationer).
Oftast har ridskolor ganska knapert med pengar samtidigt som det brukar vara flest yngre som rider - så jag förstår ifall de prioriterar att först och främst köpa in hästar som passar till mindre barn, dem får ju göra vad dem kan för att klara sig som ridskola och då blir det svårt att anpassa sig efter individen Vilket förstås är tråkigt, men that's life.
Hur menar du med att en häst som ridits in rätt blir mer viktbärande? Hur man än ridit in hästen så är det bara upp till ryttaren hur viktbärande den är, är iaf min uppfattning. Tvärtom brukar många hästar ha lärt sig att bara "krulla ihop" nacken för att det är ideala formen när man rider enligt många. Men det som händer då är att hästen släpper ner ryggen lite och inte får in bakbenen under sig ordentligt - om den istället tar fram och ner huvudet, så får ryggen mer frihet att bära upp sig själv och få in bakbenen = mer viktbärande. Och självklart ryttaren - rider du i en korrekt sits och använder din kropp på rätt sätt, blir du lättare för hästen - och det är ju också ryttaren just som kan få hästen att gå i rätt form och använda ryggen.
Nu blev det en halv roman här haha, men mitt tips är att fråga mer vad ridläraren faktiskt menar (trots allt måste hon ju vara utbildad ifall hon får lov att jobba som ridlärare, och min erfarenhet är att man kan lära något av alla, om än så litet) eller försöka leta upp någonstans att rida privat om den andra ridskolan nu är så oacceptabel

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia0.giphy.com%2Fmedia%2FtncKmuhljYOlO%2Fgiphy.gif

21 nov, 2019 15:20

Mintygirl89
Elev

Avatar

+1


Har de förklarat varför man inte ska ha smycken under ridning? Det kan vara bra att kolla upp.

Annars är det bara sluta där och börja en ny sport. Typ gå på gympa/gym, eller börja med simning.

Eller spara till ett promenadband. Då kan man bestämma hastigheten.

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

21 nov, 2019 15:36

Nepflite
Elev

Avatar


Jag kan inte sluta rida för då finns det ingen annan sport för mig.


Taekwondo: Har jag gått men slutade för att jag ville gå upp i grad men fick inte för att jag gick särskola
Kendo: Kendo är en kampsport men ändå dansar de första 2-3 åren innan man kommer till själva kampdelen.
Fäktning; Hur roligt är det att stå och slå på en pinne som inte ger något motstånd?
Och alla sporter med bollar gör jag mig bara illa i.


Och en sak till, en häst där som jag kan rida, vill jag inte rida för han är alldeles för seg och ridläraren säger att han är en av de piggaste.
De säger det för att han tar längre steg, men ryttaren känner det inte utan man ser bara hur skynket kommer sakta men säkert närmare.
Så jag kallar inte steglängden på en häst för pigg.

21 nov, 2019 15:55

Detta inlägg ändrades senast 2019-11-21 kl. 15:58
Antal ändringar: 1

Mintygirl89
Elev

Avatar


Jag skrev att simning är en sport. Där finns inga bollar.

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

21 nov, 2019 15:58

1 2

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Ridskola

Du får inte svara på den här tråden.