Emmi
Prefekt
|
Välkommen till Halloween-Kreativitetstävlingen: Kreativt Skrivande!
Den officiella tråden för Mugglis Höstfests SKRIVA-tävling!
Tävlingen går ut på att du ska skriva något på HÖST eller HALLOWEEN-tema! Det kan vara en dikt, en novell, en spooky fanfiction, en saga, en comic, eller kanske en dramatiserad och spookyfierad återberättelse om något du varit med om? Var kreativa!
Ni postar era bidrag här i tråden tillsammans med ifylld mall:
Namn på texten:
Inspiration eller bakgrund:
Alla bidrag får elevhemspoäng och alla deltagare får ett pris - med lite finare priser till de med flest röster!
OBS: Ett bidrag per person!
Den 4 november klockan 00:00 stänger tävlingen och under den 4 och 5 november har du möjligheten att rösta på de bidrag du tycker bäst om. Röstningen sker via Ugglepost till Emmi. Skicka följande mall (ifylld) till henne:
" Min röst går till följande text: (namn på texten)
Av: (här skriver ni namnet på vem som skrivit den, dvs vem rösten går till)"
I titeln på meddelandet skriver du "Röstning till SKRIVANDE"
Man får bara rösta en gång, man får rösta på MAX 3 st bidrag (alla dessa röster ska finnas med i SAMMA meddelande) och man får INTE rösta på sig själv.
Lycka till!
19 okt, 2019 23:54
|
Scorperion
Elev
|
Detta inlägg gav 5 poäng till Slytherin!
Måndag den 13e
Baserad på en pjäs jag skrev tillsammans med min förra teatergrupp, inspirerad av många klassiska skräckfilmer, med karaktärer ni känner till men aldrig sett träffas
Spoiler: Tryck här för att visa!Dracula vaknade upp ur sin kista en natt. Liksom alla andra nätter på slottet. Förutom... det var inte vilken natt som helst. Det var måndagen den 13e, denna månad. Samma datum då han förblev odödlig. Detta ville han fira med en stor supé. Hade satte genast igång med att skriva en inbjudan. Men det var ett problem... Han kunde nämligen bara adressen till en av sina vänner. Därför bad han i brevet att sprida meddelandet till resten av alla inbjudna, följt av en lista.
Jason Voorhees låg och sov. Han vaknade upp och såg sig omkring. Därefter snappade han åt sig sin morgonrock och tittade på sin kalender.
"Måndag den 13e", mumlade han för sig själv och suckade. "Jag hatar måndagar. Jag borde kanske kolla brevlådan."
Med det gick han ut för att hämta posten. I brevlådan låg ett märkligt brev med gammaldags skrift. Måste ha varit från Dracula. Han gick in och läste genast igenom det.
Michael Myers satt tyst för sig själv och vässade sin lilla kniv, precis som han alltid förberedde sina mord. Plötsligt hörde han märkliga fotsteg. Framför honom stod en maskerad man med en machete i ena handen och ett papper i den andra. Det var Jason.
Michael grymtade som i Vad vill du, din skithög?
Med det släppte Jason ner pappret på marken och pekade på det innan han gick därifrån. Michael plockade upp det och läste igenom det. Med det blev det ändrade planer för denna natt.
Allt var mörkt. Obehagligt mörkt och tyst. På en stol satt en ung tjej vid namn Nala, fastbunden. Nala såg sig omkring. Plötsligt lös en lampa bakom henne. Hon vände huvudet hastigt för att se vad som pågick. Under lyset syntes ett ansikte av en gris.
"P... Pumba?" stammade Nala.
Men innan hon fick sin respons kom en vitmaskerad figur in. Grishuvudet, som hade visat sig vara en kvinna med mask, tog av sin mask och tittade på den främmande figuren.
"Michael?" sa hon.
"Amanda?!" sa Nala i chock. "Men vad gör-"
Det var de sista orden hon sa innan Amanda högg ihjäl henne.
Michael överlämnade ett papper åt Amanda innan han gick därifrån utan ett ord.
"Vad är det här nu då?" suckade Amanda och tog en titt och sedan vände blicken åt sitt dödsoffer. "Om det kommer från Michael kan det inte vara bra." Med det började hon läsa. "Åh det är från Dracula. Det är tydligen hans odödlighetsdag idag. Och han har bjudit både Michael och Jason. Med de två under samma tak kan det ju aldrig sluta bra. Önska mig lycka till."
Med det lämnade hon liket ifred.
Samara satt på en restaurang. Det var nämligen den enda restaurangen i närheten som hade öppet vid den här tiden. Att leva i en brunn för att sedan kräla ut ur en skärm för att döda folk kunde ta på energin ibland. Hon behövde en rejäl måltid.
En servitör kom in trippande på tårna, men trippade sedan tillbaka följt av ett "Oj då". Han kom tillbaka med en handduk och lade den på Samaras våta axlar.
"Jaha", sa servitören med block och penna i handen. "Vad får det lov att vara?"
"Sju..." flåsade Samara. "Sju rätter."
"Sjurätters? Det har vi inte tyvärr. Men vi har trerätters. Dagens erbjudande innehåller mackor med ost och bacon till förrätt. Till varmrätt, kyckling a la Jakob. Och till efterrätt får du glass med friterad potatis. Låter det bra?"
Vad var detta? Kunde hon inte ens få så många rätter hon hade beställt? Men tre rätter var åtminstone bättre än inget. Med det grymtade hon och nickade till svar. Servitören trippade då iväg.
Medan Samara väntade på sin beställning kom Amanda in med ett brev i handen. Hon räckte över det till Samara och gick sedan iväg. Samara läste brevet långsamt. Med det behövde hon inte vänta mer. Det skulle nämligen bli gott om middag hos Dracula. Med det lämnade hon restaurangen.
Servitören kom intrippande med förrätten redo och placerade tallriken och besticken på kundens bord. Men då upptäckte han att stolen var tom...
"Var tog hon vägen?" sa han och kom sedan på något som gjorde honom rasande. "Hon glömde betala!"
En clown, som inte ville dela med sig sitt namn, stod ute i centrum och försökte sälja ballonger till de få individer som vistades ute.
"Ballonger! Köp mina ballonger! Röda, runda och fina! Nej, Timmy jag har inte gula, bara röda!"
Nästa sekund var clownen omringad av ett gäng främlingar som stirrade på hen.
"Vill ni er... köpa ballonger?" sa hen nervöst.
"Du ska med oss på fest till Dracula", sa den kvinna med en märklig grismask i handen.
"Jag... vet inget om någon fest..."
"Äh! Kom nu", sa kvinnan innan en läskig svarthårig flicka drog med sig hen.
Dracula hade precis förberett färdigt inför sin fest. Nu väntade bara gästerna. Det knackade på dörren. Han öppnade och in kom alla han hade bjudit, precis enligt planen. Plus en till...
"Vi tog med Pennywise också", sa Amanda muntert.
"Pennywise?! Du vet ju hur mycket jag avskyr clowner!"
"Äh. Här har du", sa Amanda och höll fram en flaska blod. "Från mitt senaste offer. Hon kallade mig Pumba."
Dracula studerade flaskan.
"AB, min favorit! Tack, Amanda."
Därefter kom Samara fram och gav honom ett VHS-band.
"Min favoritfilm", sa hon. "Se den ikväll."
"Åh", sa Dracula fascinerat. "Hoppas den är bättre än Twilight."
De satte sig vid bordet och in kom osynlige mannen och serverade osynlig mat.
"Hugg in, mina gäster!" sa Dracula och tog en titt på clownen som inte åt. "För att vara en sådan skrattretande pajas är du allt en riktig lipsill idag. Hur kommer det sig, Pennywise?"
"Jo..." snyftade clownen. "Jag har försökt bita ihop, men det går inte. Min syster hittades död inatt. Alldeles blodig. Hon hade sin Lejonkungentröja på sig. Det var hennes favoritfilm. Hon kallade även alla grisar hon såg för Pumba."
"Nämen!" sa Dracula och totalignorerade Amandas stela blick. "Får man ta och gratulera!"
Efter en stel tystnad tyckte Dracula att gästerna borde uppmuntras.
"Vad sägs som att köra en lek?" föreslog han.
"Jag älskar lekar!" sa Amanda.
"Jag har nämligen förberett charaderlappar här så det är bara att köra igång."
Jason började. Han tog en lapp och läste på den. Sedan skulle han agera. Han stod och viftade med sin machete. Det såg nästan ut som en dans.
"Slagsmål?" gissade Samara.
Jason skakade på huvudet.
"Du är mentalt sjuk?" gissade Amanda.
Jason skakade på huvudet.
"Men Amanda!" sa Dracula. "Det är charader vi gissar, inte vad man har för diagnos!"
Michael reste sig upp och grymtade.
"Vad sa du om min mamma va?!" röt Jason innan Michael höll upp sin kniv. "Är det där en kniv eller en tandpetare?"
Med det började de bråka. Amanda och Samara rusade genast fram för att få dem att sluta.
"Det är nu det roliga börjar", sa Dracula och lutade sig bakåt. "Det här är ju bättre än bio. Eller hur, Pennywise? Pennywise? Vart tog Pennywise vägen?!"
Med det slutade de andra upp med vad de höll på med och såg sig omkring.
"Vet du?" sa Samara. "Jag tror inte det var Pennywise."
"Vad säger du? Menar du att... vi hade besök av en riktig clown?!"
SLUT
____________________________________________
Och det skulle vara en scen till efter det men tyckte inte det var lönt att ta med den här. Den handlar iaf om att Dracula ska kolla på filmen som Samara gav honom och sju dagar senare kommer hon ut ur hans TV och försöker döda honom, men när hon misslyckas går de till restaurangen som Samara var på i början.
Festscenen ska egentligen vara längre men orkade inte skriva med alla delar då det mestadels bara är prat.
I pjäsen spelades Nala och clownen av samma person så därför kom vi fram till att de skulle vara syskon
28 okt, 2019 14:47
|
Fiskboll
Elev
|
Detta inlägg gav 5 poäng till Slytherin!
Jag vet inte om den här faller in i kategorin "Halloween-tema", jag tänker mig att den på ett förvridet sätt kan vara ganska kuslig, men vet inte. Men det skadar väl inte att försöka?
En dikt jag skrivit
Spoiler: Tryck här för att visa!Ett steg, två steg.
Ena foten framför den andra
Rödmålade läppar som darrar
Alla folkets hjärtan slår i sympati
För henne
Vars hand pressat dolken mot sin älskades hjärta
Ett steg, två steg
Långsamt, så du inte faller
Låtsas att du inte ser det
Ett förvridet ansikte, varken sorgset
Eller glatt
Vatten eller blod, det är ingen som vet
Ett steg, två steg
Aldrig är det någon som hör
Hur du skriker, hur du gnyr
Ett steg, två steg
Ner för trappan
Aldrig mer
Lord forgive me I spent all the child support cash on some apple juice
28 okt, 2019 17:12
|
Ginerva2003
Elev
|
Detta inlägg gav 5 poäng till Gryffindor!
Läs om du vågar
Spoiler: Tryck här för att visa!För flera år sedan så var det två tjejer den ena hete Isabelle och den andra hete Isadora.
Dom var två helt vanliga tjejer.
Dom hade bestämt sig för att göra det en grej som var rätt populär att gör det var att framkalla svarta madam.
Så båda gick in på toaletten för att göra det.
Dom släkte lampan och stängde dörren.
” svarta madam svarta madam svarta madam komfram” sa dom i kör och skvätte vaten på spegeln.
Sedan gorde dom sama sak tre gånger till och då såg dom en svart kepnad i spegeln.
Vid vägen ovanför toaletten var det något svagt som lyste vitt som såg ut som en månskära eller en knivs kärva.
Från handfatet såg det ut som om det kom rök.
Sedan kände Isabelle att det var någon som tog tag i henne men det kunde inte vara Isadora för hon var framför Isabelle så Isabelle fick panik.
Isadora fick också panik för dören gick inte upp dom båda började skrika på hjälp.
Det var några utanför som sprang för att hitta hjälp.
Men heltplötsligt putar det som höl Isabelle henne och dörren går upp.
Jag försäkrar er att detta är sant och jag varnar en framkalla alldrig svarta madam för den gången du lyckas händer det mer en att du lyckats om du vill veta vad som händer då så Uggla mig.
Det är inte lätt att skriva en spådom när man har dyslexi
28 okt, 2019 20:56
|
Clara UW
Elev
|
Detta inlägg gav 5 poäng till Ravenclaw!
Bakom dörren
Jag började skriva och sedan bara kom det
Spoiler: Tryck här för att visa!Jag sitter i mitt fönster och kollar ut i den mörka natten. Knack, knack. Någon står vid dörren. Mina tankar går direkt till att inte öppna. Det är säker bara något litet barn som går bus eller godis. Knack, Knack. Knackningarna blir högre och intensivare. Jag ställer mig upp för att gå och öppna dörren. KNACK, KNACK. Jag tvekar innan jag långsamt går mot ytterdörren. Knack, knack. Knackningarna är låga den här gången.
Öppna dörren någon gång, jag vet att du är där. Rösten är kall och hård. Jag känner hur jag börjar svettas. Det här ska inte vara farligt. Jag har ändå inget att förlora. Rösten hörs igen. Den här gången i en viskning.
Jag väntar. Det luktar blod, smarrigt.
Jag vrider sakta om låset för ytterdörren. Jag öppnar långsamt dörren. Först ser jag ingen.
Kolla ner, jag står här, säger rösten igen.
Jag kollar ner och ser en liten människa, nej inte människa. En liten varelse står vid mina fötter. Det har vit hy, svart kortklippt hår och en svart mantel med hög krage och röda detaljer. Jag försöker samla det sista av mitt mod.
Vem är du och vad gör du här? Jag får inget svar. Jag tänker precis upprepa mig när den lilla varelsen öppnar munnen. Det jag ser får mig att skrika. Mitt skrik dämpas när varelsen hugger mig i halsen.
It doesn't matter how you feel
Get up, dress up, show up
and never give up
29 okt, 2019 16:30
|
Velma Dinkley
Elev
|
Detta inlägg gav 5 poäng till Ravenclaw!
En ännu i dag en dag sommaren 2014 jag inte kan glömma.
Spoiler: Tryck här för att visa!
Den här en personlig verklig berättelse om en begravningsdag av min mormor. Namn finns inte med av skydd för familj.
Det är 2014 året då min mormor gick bort. Jag mindes begravningsdagen än idag. Det är en fin sommardag sommaren 2014. Vi alla samlades i kyrkan för att få ta vårat sista farväl av mormor. Det var familj och släkt bjudna och det var lite fina tal och väldigt fint det farväl mormor nog hade velat haft i den ganska så lilla kyrkan.
Vi samlades sedan och fikade en stund var lite bidrag av pengar från mormor till olika forskningar.
Men medans vi fikade så fick en bjuden släkting ett samtal från staden där mormors yngsta lillasyster bodde om att Mormors syster hade dött på Mormors begravningsdag.
Jag kommer inte glömma mormor eller mormors yngsta lillasyster då det var henne av mormors syskon jag stod närmast och träffade mest.
Slut på en verklig dag från mitt liv.
I Love Zuko more than i fear You - Mai /
Vila i frid Cameron Boyce 28 Maj 1999-6 Juli 2019/"...and remember: creativity is meant to be free. Just let it flow." - Jonna Jinton/
rest in pece violet flowergarden 1999-2023 january 17
29 okt, 2019 19:28
|
Magic Dragon
Elev
|
Skrivet av Velma Dinkley: En ännu i dag en dag sommaren 2014 jag inte kan glömma.
Spoiler: Tryck här för att visa!
Den här en personlig verklig berättelse om en begravningsdag av min mormor. Namn finns inte med av skydd för familj.
Det är 2014 året då min mormor gick bort. Jag mindes begravningsdagen än idag. Det är en fin sommardag sommaren 2014. Vi alla samlades i kyrkan för att få ta vårat sista farväl av mormor. Det var familj och släkt bjudna och det var lite fina tal och väldigt fint det farväl mormor nog hade velat haft i den ganska så lilla kyrkan.
Vi samlades sedan och fikade en stund var lite bidrag av pengar från mormor till olika forskningar.
Men medans vi fikade så fick en bjuden släkting ett samtal från staden där mormors yngsta lillasyster bodde om att Mormors syster hade dött på Mormors begravningsdag.
Jag kommer inte glömma mormor eller mormors yngsta lillasyster då det var henne av mormors syskon jag stod närmast och träffade mest.
Slut på en verklig dag från mitt liv.
Beklagar ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥ ♥
30 okt, 2019 01:35
|
Nymphie
Elev
|
31 okt, 2019 10:56
|
Emmi
Prefekt
|
Skrivet av Nymphie: Finns det någon gräns för hur lång den får vara?? nej skriv på du bara !
sålänge vi orkar läsa
31 okt, 2019 12:57
|
Nymphie
Elev
|
Skrivet av Emmi: Skrivet av Nymphie: Finns det någon gräns för hur lång den får vara?? nej skriv på du bara !
sålänge vi orkar läsa
Ok, bra
Hoppas ni orkar läsa en bit
31 okt, 2019 13:54
|
Du får inte svara på den här tråden.