Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Säkerhet för katter och hundar (+ kanske andra djur) i värmen/bilen

Forum > Off Topic > Säkerhet för katter och hundar (+ kanske andra djur) i värmen/bilen

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Frivolt *
Elev

Avatar

+11

Detta inlägg gav 10 poäng till Slytherin!

Det finns en tråd för säkerheten för oss människor i värmen, men jag tänkte att det vore bra med en tråd även för säkerheten för djuren.

Hundar:
Temperaturen i en bil stiger snabbt då den står i solen, trots att temperaturen utomhus bara är drygt tjugo grader. En hund som blir varm kan inte svettas på samma sätt som vi människor. De gör sig av med värmen genom att "hässja", det vill säga flåsa och på så sätt försöka hålla kroppstemperaturen normal. Om det blir för varmt i bilen klarar inte hunden av att hålla temperaturen utan den drabbas av överhettning och kan snabbt förlora medvetandet och riskerar att dö om den inte snabbt kyls ned.


Katter:

Till skillnad från oss människor kan katter inte svettas för att sänka sin kroppstemperatur. Istället måste de fukta sin päls genom att tvätta sig, eller flämta. Det sistnämnda är dock ganska ineffektivt i hög värme. Därför har katter lättare för att drabbas av värmeslag. Risken är dessutom större om katten har någon hjärtsjukdom, är gammal eller överviktig eller har någon form av luftvägsproblem, till exempel astma eller en mycket kort nos.

Katter som tidigare drabbats av värmeslag har dessutom en ökad risk att drabbas igen.

Symptom på värmeslag hos djuren (i alla fall katt och hund)

* Flåsighet
* Kraftigt röd tunga
* Kraftigt rött eller blekt tandkött
* Klibbig saliv
* Slöhet
* Vinglighet
* Kräkningar och diarré (eventuellt blodblandat)
* Chock
* Koma

20 grader utomhus kan bli ca 80 grader i en bil!!!

Vad ska man då göra om ens husdjur drabbas av värmeslag?
Jo, först och främst kan man hälla ljummet vatten på djuret och även lägga blöta handdukar på djuret. Sedan ska man direkt åka till en veterinär!!!

Om du däremot ser ett djur i en varm bil som inte är din egen, en annans bil alltså, så ska du ringa polisen direkt. Om det däremot är akut att djuret måste ut NU är det tillåtet att krossa bilrutan och försöka ta ut djuret.

En sammanfattning:

1. Lämna aldrig djuret ensam i bilen en varm dag.
2. Larma alltid polis först om du ser ett djur i en varm bil. 112 om situationen är akut, annars 114 14.
3. Ta en bild på bilen, notera registreringsnummer och försök gärna hitta ett vittne.
4. Om du bedömer att situationen är akut har du rätt att krossa bilrutan för att rädda liv.
5. Svalka av djuret genom att ta den till skuggan. Vatten är också bra för att kyla av djuret snabbt, både att dricka och för att kyla ner trampdynorna.
6. Stanna kvar och var beredd på att lämna dina uppgifter till polisen och bilägaren.


Du kan läsa mer på: http://www.kattstatus.se/sida61.html

https://www.agria.se/hund/artiklar/skotsel-och-vard/lamna-aldrig-hunden-i-bilen-en-varm-dag/

1 jun, 2018 14:35

soffyzz
Elev

Avatar


Bra idé !♥

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fvignette.wikia.nocookie.net%2Fdegrassi%2Fimages%2F5%2F52%2FLuna_Lovegood-2.gif%2Frevision%2Flatest%3Fcb%3D20130929140658 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FQy0saQwA3o0kU%2Fgiphy.gif

2 jun, 2018 11:04

Frivolt *
Elev

Avatar


Tack


(Upp)

9 jun, 2018 19:34

Borttagen

Avatar


Vad bra tråd! Ska tänka på det, har hund

9 jun, 2018 19:42

Frivolt *
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Vad bra tråd! Ska tänka på det, har hund



Bra ♥

9 jun, 2018 19:48

Alva Weasley
Elev

Avatar


Riktigt klokt och bra skrivet inlägg!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia0.giphy.com%2Fmedia%2Fl553EJcE3Mrqo%2Fgiphy.gif Puss <3

16 jun, 2018 14:43

Frivolt *
Elev

Avatar


Skrivet av Alva Weasley:
Riktigt klokt och bra skrivet inlägg!


Tack

26 jul, 2018 18:12

Kattbjörn
Prefekt

Avatar

+2


Bra tips!!

Jag har varit jätteorolig över att mina katter inte ska få i sig tillräckligt med vatten. Har ställt ut några skålar med vatten runt om i lägenheten och lägger ibland ner isbitar som de kan leka med där (blöta tassar leder till att de slickar upp vattnet från dem). Blandar även i lite vatten i blötmaten som de får.

27 jul, 2018 18:58

Frivolt *
Elev

Avatar


Skrivet av Kattbjörn:
Bra tips!!

Jag har varit jätteorolig över att mina katter inte ska få i sig tillräckligt med vatten. Har ställt ut några skålar med vatten runt om i lägenheten och lägger ibland ner isbitar som de kan leka med där (blöta tassar leder till att de slickar upp vattnet från dem). Blandar även i lite vatten i blötmaten som de får.


Bra tips Ja det är jobbigt när man inte vet om ens husdjur får i sig tillräckligt med vatten ;O Har vattenskålar ute och inne och byter vatten väldigt ofta x) Dock vettetusan om hon dricker xD hon brukar typ ta igen allt på kvällen sen ;P

Men ja - hon har iallafall vatten så hon klarar sig

27 jul, 2018 19:00

Solkatten
Elev

Avatar


Puttar upp trådar om värmen haha. Där jag bor ska det ju bli 31 grader imorgon.

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

25 jul, 2019 22:32

1 2

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Säkerhet för katter och hundar (+ kanske andra djur) i värmen/bilen

Du får inte svara på den här tråden.