Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Böcker ni rekommenderar?

Forum > Off Topic > Böcker ni rekommenderar?

1 2 3 4
Bevaka tråden
Användare Inlägg
E.O.M
Elev

Avatar


Rubriken säger allt, vilka böcker utöver HP rekommenderar ni? Själv tipsar jag stort om Paper Towns av John Green, för er som gillar äventyr, spänning, humor och kärlek!♥

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fs-media-cache-ak0.pinimg.com%2Foriginals%2F48%2F9b%2F33%2F489b33b8a12a0e2c260ce1853c0951e2.gif

30 jan, 2016 16:12

Borttagen

Avatar


mina boktips.

Fem söker en skatt -(Enid Blyton)
Fem på rymmartråt -(Enid Blyton)
Fem räddar en hemlighet-(Enid Blyton)
Fem tillsammans igen-(Enid Blyton)
Fem gör ett fynd -(Enid Blyton)
Fem på tjuvjakt -(Enid Blyton)
Fem i knipa -(Enid Blyton)
Fem och kidnapparna -(Enid Blyton)
fem och sjörövarskatten -(Enid Blyton)
Fem befriar en fånge -(Enid Blyton)
Fem på mystiska heden -(Enid Blyton)
Fem stoppar spöktåget -(Enid Blyton)
Fem på smugglarjakt -(Enid Blyton)
Fem på nya äventyr -(Enid Blyton)
Fem befriar flygarna -(Enid Blyton)
Fem reser till havet -(Enid Blyton)
Fem på fotvandring -(Enid Blyton)
Fem går i fällan -(Enid Blyton)

Harry potter och de vises sten -(J.K Rowling)
Harry Potter och hemligheternas kammare -(J.K Rowling)
Harry Potter och fången från Azkaban -(J.K Rowling)
Harry Potter och flamande bägaren -(J.K Rowling)
Harry Potter och fenixorden -(J.K Rowling)
Harry potter och halvblodsprinsen -(J.K Rowling)
Harry Potter och dödsrelikerna -(J.K Rowling)

Bilbo -(J.R.R Tolkien)
Sagan om ringen -(J.R.R Tolkien)
Sagan om de två tornen -(J.R.R Tolkien)
Sagan om konungens återkomst -(J.R.R Tolkien)

30 jan, 2016 16:13

Drogo
Elev

Avatar


The Maze Runner trilogin är de bästa böckerna jag har läst. Sen så tycker jag att Sagan om ringen böckerna är otroligt bra också. Men de är lite svårare läsning än TMR.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi66.tinypic.com%2Fbj5un9.jpg

5 mar, 2016 10:20

Mintygirl89
Elev

Avatar


Camilla Läckberg skriver som en gudinna! Hon vågar röra ner lite humor mitt i allvaret. Ninni Schulman är också bra.

Nora Roberts är också en författare som jag uppskattar inom genren deckare, i och med att hon precis som Läckberg blandar ner komedi i sina böcker. (Dock lånar jag hellre hennes böcker. En gång köpte jag en bok som hon har skrivit, men tyvärr var den seg och krånglig!)

Jojo Moyes är också en författare som jag uppskattar! Liksom Danielle Steel (Håller på med hennes bok "Söderns hjärta"! Skitbra hittills!).

Kristin Hannah skriver gripande böcker.

Läste "Elizabeth" av Lesley Pearse och ärligt talat, jag skulle ha haft ett par hushållsrullar i närheten. Jag menar, herregud, den var så sorglig och bra! Men hon brukar skriva så pass bra att man har svårt att lägga ifrån sig boken.

Marita Conlon-McKenna skriver också bra, liksom Marian Keyes och Simona Arhnstedt.

Så, det var mina boktips!

EDIT: Tamara McKinley är också en författare jag uppskattar!

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

5 mar, 2016 10:37

Always_alva
Elev

Avatar


Rekommenderar:
Sagan om ringen trilogin - Tolkien
Bilbo - Tolkien
Genom dina ögon - Stephanie Meyer
Percy Jackson - ?
Fablehaven - ?

It´s leviOsa, not leviosA!

5 mar, 2016 11:23

Borttagen

Avatar


"Jag, robot" av Isaac Asimov. Ett antal noveller om robotar. De är väldigt tänkvärda och filosofiska. Den är skriven på 50-talet men utspelar sig under 2000-talet, sånt tycker jag är lite roligt.

"Summan" av David Eagleman, populärfilosofiska noveller. Jag tycker den är ganska mossigt skriven på sina håll men alla tankeväckande och intressanta teorier om vad som händer efter döden gör att jag kan ha överseende.

"Jag bombade" av Aron Flam (red). Svenska standup-komiker delar med sig av berättelser från sin karriär, om gig som inte riktigt gått som planerat mm.

Karin Fossums deckare, särskilt "Den som fruktar vargen" och "Älskade Poona", men alla är läsvärda!

Jussi Adler-Olsens deckare om avdelning Q.

5 mar, 2016 11:36

Borttagen

Avatar


*Robinson crouse(Robinson blir strandsatt på en ö där han lever i typ 20-30 år. Han livnär sig på öns växter och djur. Sen hittar han en till människa som han döper till Fredag för han hittades på en fredag.)
*Tom Sawyer(söndagsskolan är trist. Tom skolkar från skolan och leker med andra pojkar, som Huck finn. Han går och blir förälskad i en tjej, Becky heter hon nog. Hon iggar honom först men sedan så pratar hon till honom. Han, Joe o Huck åker sedan ut med en liten flotte och åker bort från civilisationen ett tag för att deras kära svikit dem. Äventyr)
*Jag är Love(ALLA ÄLSKAR LOVE. Skitjobbigt. Han blir skickad till en skola där han lär sig ta kontroll över sina krafter. Spänning och romantik typ.)
*Förr eller senare exploderar jag(en bok som gör så att man ändrar synen på livet lite, skulle jag vilja säga. *namn* åner ut med sin vän Hazan på ett äventyr. BÄST. genre...? Typ romantik kanske? Njaaa...)
*Pixis dagbok(Handlar om Pixi som blir återhämmtad till livet av morborn. Hon saknar sin mamma och pappa så mycket att hon försöker ta självmord, men då kommer hennes skyddsängel fram...Spänning tror jag.)
*Bara vara Jojo(Handlar om Jojo vars föräldrar skiljer sig. Skolan blir jobbig och hon kan bara slappna av när hon leker på landet och i skogen! Genre? Utspelar sig i GBG 1980-1990 typ)
*Dagbok för alla mina fans(Greg går i Middle school och...Ja, den är iallafall väldigt roligIIgenkänning)
*Trettons sällskap(London, 1800-talet, Ehster o Tom träffar på en snubbe och deras liv förändras. Spännande)
*Considines förbannelse(längesedan jag läste, men handlar om en tjej som får reda på att hon har en släkt och sedan så händer en himla massa saker, en viss förbannelse har gjort Considines till ulvar....Spännande)
*Uppdraget. (Handlar om Ben, Hilde och Maja som startad en egen motståndsgrupp. De kallar sig svarta rosorna och klarar av sspännande uppdrag där de räddar folk undan från Tyskarna. Spänning)

5 mar, 2016 12:42

Obliviate_
Elev

Avatar


the mortal instruments serien

5 mar, 2016 12:51

Mintygirl89
Elev

Avatar


Maeve Binchy var en bra författare! Må hon vila i frid!

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

5 mar, 2016 12:57

Borttagen

Avatar


Vampire Academy serien av Richelle Mead
Celia Rees böcker.

5 mar, 2016 13:04

1 2 3 4

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Böcker ni rekommenderar?

Du får inte svara på den här tråden.