Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Ett nytt liv [TVD-ff]

Forum > Fanfiction > Andra fandoms > Ett nytt liv [TVD-ff]

Bevaka tråden
Användare Inlägg
amanda1104
Elev

Avatar


Titel: Ett nytt liv(kom inte på något bättre)
Rating: PG(tror jag)
Språk: Svenska
Huvudperson: Enya
Handling: Enya bodde med sin mor Adina och fadern Kol tills föräldrarna en dag försvinner med Kols syskon. Den här berättelsen handlar om hur hon försöker klara sig i livet. Ni får reda på mer i första kapitlet. Det är karaktärer från TVD men det är lite ändringar.


Kapitel 1. Början

Enya och hushållerskan Soya går genom byn mot ett stort trähus som ligger lite i utkanten på byn. Hon har varit hos en vän men Soya hade kommit och hämtat henne med förklaringen att hennes far skickat efter henne. Soya hade vägrat säga något mer men hon hade verkat väldigt nervös. Enya kastar en blick på hushållerskan. Hennes hår är blont och långt. Hon har det i en enkel fläta och ögonen är blåa. Soya är ganska lång och väldigt vacker, att hon jobbar som hushållerska är något Enya aldrig kommer förstå. Enya själv är ganska lång hon också, lång för att vara 18 och hennes hår är svart som natten. Ögonen är bruna, något hon har fått från sin mor. Enyas historia är lite komplicerad med tanken på hennes fars familj, familjen Mikaelson. Hennes far, Kol, har tre bröder och en syster. Elijah, Niklaus, Finn och Rebekah. Han hade en till bror, Henrik, som blev dödad av en varulv när han fortfarande var ett barn. Kol är den enda blad syskonen som har ett barn och så kommer det förbli. Men inget av det är det mest anmärkningsvärda med familjen. Nej, det är nog vad dom är. Vampyrer. Alla syskon, förutom Niklaus som är en hybrid, en blandning mellan vampyr och varulv, är vampyrer och kommer aldrig förändras till utseendet. Enya var inte ens född när syskonen blev förvandlade. Nu, 19 år senare, och Enya har bara träffat faderns familj några gånger. Antagligen för att han inte vill att hon ska skadas. Dom fem första åren av hennes liv höll han sig borta från henne och modern Adina. Efter några år stod han plötsligt utanför huset. Hon mins det som igår. Hon och Adina kom just hem från marknaden när han och hans äldre bror Niklaus kommer ridande längst vägen. Adina hade känt igen dom direkt rusat fram till dom. Som den nyfikna femåringen Enya var hade hon följt efter och ställt sig lite bakom modern. Niklaus hade suttit kvar på hästen medan Kol hade klivit ner från sin och omfamnat Adina. Men när han vände sig mot Enya blev hon rädd och backade bort från honom.
”Enya, kom hit gumman” hade modern sagt och hon hade gått fram till henne.
”Vilka är ni?” hade hon frågat.
”Enya, det här är din far och hans bror” hade Adina sagt. Kol hade kommit fram till dom båda och klappat Enya på huvudet.
”Vill ni komma in?” hade Adina frågat och dom båda bröderna hade accepterat inbjudan. Sedan den dagen hade Kol stannat hos dom. Tills nu...

Dom kommer fram till huset. I dörren står Adina och väntar.
”Tack Soya, du kan gå nu” säger hon och leder sedan Enya till baksidan av huset. När dom kommer fram tvärstannar Enya.
”Nu inser jag varför Soya verkade vara så nervös” säger hon. Att vara i närheten av dom fem första, och starkaste, vampyrerna kan få vem som helst att bli nervös.
”Kol, du har uppfostrat henne dåligt. Vi har inte sätts på snart två år och så får man inte ens ett hej” säger Finn och ler.
”Hej” säger Enya innan Kol hinner svara. Niklaus kommer fram och ger henne en bägare med ett rött innehåll. Aily tar en liten klunk och försöker att inte grimasera. Det smakar inget vidare men hon fortsätter att dricka för att inte dom ska bli arga. Efter ett tag klarar hon inte av att få ner något mer och ställer undan bägaren. Någon lägger en hand på hennes axel och när hon vänder sig om möter hon Elijahs vänliga ögon.
”Elijah...” börjar Kol men hon hinner inte höra resten av meningen innan allt blir svart och hon faller till marken.

När hon vaknar igen ligger hon i sin säng. Det är tyst runt omkring henne, nästan för tyst. Hon har huvudverk och mår illa. Hon har en vacker ring på sig som hon aldrig sätt förut men som hon antar kommer skydda henne från solens strålar. Soya kommer fram till henne.
”Var är mor?” frågar Aily och sätter sig upp.
”Hon och din far följde med hans syskon” svarar hon bara. Hon har ett bandage runt handleden.
”Vad har hänt?” frågar hon.
”Jag skar mig” svarar hon och börjar linda upp bandaget. Blod rinner från såret som Enya inte kan slita ögonen ifrån. Blodet ser så lockande ut. Minuterna efter det minns hon inte utan plötsligt står hon där med blod rinnande från mungiporna och Soya ligga död i en pöl med blod vid hennes fötter.
”Nej!” utbrister Enya och backar bort från kroppen. Då kommer minnena från innan hon svimmade tillbaka. Det måste ha varit blod i bägaren. Hon lämnar kroppen och liggandes och börjar leta efter föräldrarna. Hon hittar ännu en bägare med blod och hon inser att dom måste ha förvandlat modern också. Plötsligt blossar ett starkt hat upp mot Kol och hans syskon. Hur kunde dom? Och sedan lämna henne ensam här? Vad ska hon göra nu? Hon inser att det första hon måste göra är att lämna byn och försöka hitta något annat ställe att bo på. Sagt som gjort, hon packar sina saker och lämnar sedan huset.

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

13 jun, 2013 21:39

Voldy0000
Elev

Avatar


Aha! Från Vampire Diaries kanske ?
Jag vill jättegärna läsa denna, låter riktigt bra!

The night is dark and full of terrors...but the fire burns them all away.

2 jul, 2013 17:22

Selma...
Elev

Avatar


*Bevakar* dock så kommer jag inte hinna läsa igenom just nu, men snart! ^^

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Fo2pg2cdhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Fnpl8nrv https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Fphnuq7u

2 jul, 2013 17:23

amanda1104
Elev

Avatar


Skrivet av Voldy0000:
Aha! Från Vampire Diaries kanske ?
Jag vill jättegärna läsa denna, låter riktigt bra!
Ja, det är en ff från The Vampire Diaries

Skrivet av Selma...:
*Bevakar* dock så kommer jag inte hinna läsa igenom just nu, men snart! ^^
Läs när du har tid

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

2 jul, 2013 18:12

Selma...
Elev

Avatar


Skrivet av amanda1104:
Skrivet av Voldy0000:
Aha! Från Vampire Diaries kanske ?
Jag vill jättegärna läsa denna, låter riktigt bra!
Ja, det är en ff från The Vampire Diaries

Skrivet av Selma...:
*Bevakar* dock så kommer jag inte hinna läsa igenom just nu, men snart! ^^
Läs när du har tid

Bra ^^

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Fo2pg2cdhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Fnpl8nrv https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ftinyurl.com%2Fphnuq7u

2 jul, 2013 22:46

amanda1104
Elev

Avatar


Tack! Här kommer nästa kapitel

Kapitel 2. En ny stad och tre nya vänner

Åren går. Enya har hittat ett hus i skogen där hon bor. Hon livnär sig på djur och gör allt för att hålla sig borta från mänskligheten. Hon blir bara bättre och bättre på att motstå blod men ibland går det inte. Hatet mot hennes far och hans familj finns fortfarande och det växer sig starkare mellan åren. Om hon någonsin träffar på någon av dom kommer hon antagligen anfalla denne och antagligen bli dödad. Modern vet hon inte riktigt. Kanske hon inte ens ville bli förvandlad.

Åren går och blir till sekler och Enya inser att hon inte kan gömma sig för alltid och lämnar sitt trygga hem. Hon flyttar från plats till plats. Enya stannar inte på ett ställe i mer än ett år. Men så, i slutet av december år 2011, sitter hon i en taxi på väg mot en liten stad vid namn Mystic Falls. Hon funderar på att flytta dit men vill se hur det är där innan hon bestämmer sig.

Hon bokar in på ett hotel och när hon har packat upp börjar hon se sig om i staden. Staden visar sig vara större än hon trott och inser att hon inte kommer hinna se mer än en tredjedel av staden idag. Hon får syn på en vacker park med flera blomrabatter och träd. Hon går dit och sätter sig på en bänk. Folk går förbi utan att ägna henne en blick. Några tjejer skrattar. Några barn springer och andra passar boll. En tjej tappar plötsligt sin axelväska och innehållet, smink, plånbok & mobil, ramlar ut. Enya skyndar fram och hjälper till att plocka ihop allt. Tjejen ser ut att vara 17 eller 18 år och är blond.
”Tack” säger hon när allt ligger i väskan igen.
”Varsågod” svarar Enya och ler.
”Jag heter Caroline Forbes” säger hon. Enya presenterar sig bara med förnamnet.
”Är du ny i stan? Jag har inte sätt dig förut.”
”Jag kom hit för bara några timmar sedan” svarar hon. Caroline fiskar fram sin mobil ur väskan. Hon kastar en blick på klockan och suckar.
”Jag skulle ha mött några vänner på Grillen för flera minuter sen” säger hon.
”Då ska inte jag störa” säger Enya.
”Men kan inte du följa med?” frågar Caroline.
”Går dina vänner med på det då?” Caroline rycker på axlarna.
”Det får vi ta reda på!”

Grillen, en bar som verkar vara Mystic Falls samlingsplats för ungdomar, ligger inte långt från parken.
”Den här staden verkar inte vara så jättestor” säger Enya.
”Den är ganska liten jämfört med andra städer men det är inte precis någon by där alla känner alla” svarar Caroline. Dom kommer fram till Grillen och Caroline går fram till två tjejer vid uteserveringen.
”Detta är Elena Gilbert och Bonnie Bennett” säger Caroline. Dom båda tjejerna tittar upp och ser på dom båda.
”Har du hittat en ny vän” säger Elena och ler. Hon har långt, fint hår med en brun färg och bruna ögon och ljus hy. Bonnie har en brun hy med mörkbrunt, långt, hår. Även hennes ögon är bruna.
”Och du heter?” frågar Bonnie.
”Enya Sinasdotter.” Sinasdotter är moderns flicknamn och Enya har använt det ett tag. Caroline drar fram en varsin stol till dom båda och dom sätter sig ner.
”Hur länge har du varit i stan?” frågar Elena.
”Några timmar” svarar Enya.
”Stannar du?” frågar Bonnie.
”Jag vet inte än. Det beror på om jag hittar ett jobb och någon stans att bo.” En servitör kommer fram till dom med två glas som han ställer framför Elena och Bonnie.
”Tack Matt” säger Bonnie och Enya tar för givet att dom känner honom.
”Vad vill du ha Caroline?” frågar han vänd mot henne.
”Det vanliga” svarar hon och lutar sig bakåt mot ryggstödet. Matt vänder sig mot Enya.
”Något med alkohol. Du väljer” säger Enya innan han hinner fråga. Eftersom hon är van plockar hon fram lägget och visar honom att hon är 18. Matt nickar och går in igen.
Jag är trött och hatar kaffe så det alkohol får räcka” säger Enya innan dom andra hinner fråga varför och dom nöjer sig med svaret. Matt kommer ut med glasen och går sedan in igen.
”Så... Var bodde du innan?” frågar Bonnie.
”Portsmouth” svarar Enya och smakar på sin dryck.
”Det är väll en stor stad” säger Caroline och Enya nickar.
”Bonnie, visste du att det sägs att ätten Bennett ska vara häxor?” frågar Enya. Dom andra tre stelnar till men Enya bryr sig inte om det.
”Ja. Hur visste du det?” frågar Bonnie.
”Jag jobbade om familjer som funnits länge i Mystic Falls i skolan för några år sen” ljuger Enya.
”Så vad vet du?” frågar Caroline. Alla tre har uppmärksamheten på Enya nu men dom verkar nästan lite rädda.
”Gilbert och Forbes är två av grundarfamiljerna. Lockwood är borgmästare och Bennett är stadens ´häxor´. Dessutom trodde man förr att det fanns varulvar, vampyrer och andra övernaturliga väsen här” säger Enya. Hon hade faktiskt läst på om staden innan. Caroline sätter sin dryck i halsen och börjar hosta.
”Bonnie, du är väll ingen häxa?” frågar Enya, mest på skämt. Hon hoppas inte det även om det är ganska troligt. Innan Bonnie hinner svara kommer Matt ut igen.
”Damon sitter där inne. Han vill tydligen prata med dig” säger han till Elena.
”Jaha” säger Elena och suckar.
”Ska vi gå” säger Caroline som slutat hosta. Elena ger henne en tacksam blick och dom fyra reser sig. Elena går in medan dom andra tre går iväg efter att ha betalat för drycken.
”Vad säger ni om att går och shoppa?” frågar Caroline glatt. Ingen av dom båda hinner svara innan hon drar iväg dom till närmaste affär.

En halvtimme senare får dom syn på Elena som kommer ut från grillen och dom lämnar butiken för att gå fram till henne. Samtidigt kommer en stilig kille i 20-21 års ålder ut ur grillen. Han börjar prata med Elena som verkar bli irriterad.
”... det här ikväll?” frågar Elena honom när dom kommer fram.
”Okej då... jaså, ni har skaffat er en ny vän” säger han och synar Enya uppifrån och ner.
”Damon Salvatore” säger han och räcker fram handen. Enya tar den inte och han sänker den.
”Enya. Var har du din bror?” frågar hon. Damon ser förvånat på henne.
”Hur känner du till att jag har en bror?” frågar han.
”Du är en Salvatore. Du och din bror Stefan. Dom båda bröderna som blev förälskade i samma kvinna. Var det inte Katherine hon heter?” frågar Enya. Hon hade hört talas om dom, vampyrer båda två. Katherine Pierce, också vampyr, hade förvandlat dom båda för ca 100 år sedan.
”Det var flera år sedan” säger Damon som börjar bli arg.
”Ursäkta, men känner ni två varandra?” frågar Bonnie.
”Nepp, jag har inte sätt honom innan” säger Enya.
”Hur vet du vem han är?” frågar Elena. Enya säger inget.
”För att hon själv är en vampyr” muttrar Damon. Enya suckar. Då var det sagt. Elena, Bonnie och Caroline säger inget på en stund. Bonnie är den första som tar till orda.
”Därför frågade du om jag är en häxa. För att du visste att dom fanns” säger hon.
”Så du är en häxa?” frågar Enya tillräckligt tyst för att bara dom ska höra. Hon nickar sammanbitet.
”Caroline är som du och Elena har en ond, och väldigt mycket äldre tvillingsyster” säger Damon som verkar tycka att den här konversationen är tråkig.
”En dubbelgångare? Till vem?” frågar Enya förvånat.
”Katherine Pierce” säger Elena och suckar.
”Stackare, hon ska tydligen inte vara någon snäll typ. Jag har själv inte träffat henne men rykten går bland ’den undre välden’” säger Enya.
”Hon har försökt döda Elena några gånger. Men om ni tjejer ursäktar så ska jag ta och börja gå hemåt” säger Damon och lämnar dom.
”Ska vi också gå eller ska vi stå kvar här och blockera ingången till grillen?” frågar Caroline.
”Jag ska till hotellet, ni kan väll följa med så kan ni berätta lite mer om Mystic Falls” säger Enya.

Tydligen har Mystic Falls alltid varit en stad där varulvar, dubbelgångare och vampyrer håller till. Familjen Lockwood, borgmästarfamiljen, är tydligen varulvar. Eller ja, sonen Tyler är det. Fadern dog för flera år sedan och modern sköter staden. Det visar sig att Caroline har ett förhållande med Tyler, eller hade, han lämnade stan för ett tag sen och dom visste inte vart eller varför( Enya är ganska säker på att dom vet men inte vill berätta). Carolines mamma är sheriff i stan och Bonnie bor hos sin pappa sedan mormodern dog. Elenas föräldrar är döda sen några år tillbaka och hon bor med sin lillebror Jeremy som har lämnat stan eftersom det tydligen blev för farligt att vistas i stan, varför fick Enya aldrig reda på.

”Första dagen i en ny stad och jag har redan fått tre fantastiska vänner” säger Enya. Hon ligger på sängen i sitt hotellrum och ser på Caroline som rotar igenom Enyas kläder.
”Caroline, vad håller du på med?” frågar Elena.
”Enya, du behöver en ny garderob” säger hon bara.
”Jag vet. Men jag kan inte köpa något förrän jag skaffat mig ett jobb och någonstans att bo” svarar Enya.
”Ska vi mötas här halv tolv i morgon och så försöker vi hjälpa dig hitta ett ställe att bo på?” frågar Bonnie.
”Visst” svarar Enya och gäspar.
”Då säger vi så. Jag måste hem. Vi syns i morgon” säger Caroline och ger Enya en kram. Elena och Bonnie gör samma sak och sedan går dom. Enya kastar en blick på klockan som visar halv elva. Det har mörknat utanför fönstret och Enya gäspar än en gång. Hon tar en dusch och går sedan och lägger sig.

_________________________________________
Hoppas ni gillade kapitlet. Nästa kommer kanske om några dagar.

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

5 jul, 2013 10:15

bods168
Elev

Avatar


Jaa, Inte illa. Väldigt bra om du frågar mig.

Älskar er figurskating

6 jul, 2013 10:39

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Andra fandoms > Ett nytt liv [TVD-ff]

Du får inte svara på den här tråden.