Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Feedback- och diskussionstråden

Forum > Mugglarportalen > Feedback- och diskussionstråden

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
als
Elev

Avatar


Jag fick för mig att börja spåna på vad jag tycker kan förbättras på siten (och nämna några saker som jag gillar).

Bra saker:
* Sidan har något lite hogwarts.nu-igt över sig (det är positivt för den sidan andades mysighet). Den där mysiga alla-sitter-i-sällskapsrummet-vid-brasan-känslan är nästan vad som eftersöks, eller hur?
* Less is more, AJAX är ett jippo. Sidan är, som den ser ut nu, mycket ren vilket är väldigt trevligt efter att ha bombats sönder med hoppande saker. Programmerarna har ännu inte lärt sig att AJAX ska användas och märkas sparsamt, det ska vara en webbsida man använder, inte AJAX.
Dålig^W^W mindre bra saker:
* Det är lätt hänt att klicka på namnet och komma till användarens hemsida när man ska läsa sina PM (något som är mycket vanligt på alla communities).
* Du har säkert tänkt på det, men det finns inga sökfunktioner alls, vilket är lite jobbigt.
* Jag blir galen på att sidan inte är centrerad, men det kanske bara är jag.
Förslag på förändringar:
* Jag gillar CSS, men jag gillar inte (har jag märkt) sten. Som jag sa förut så vore det trevligt med ett tema i sån där mystisk brittisk ek-stil (det känns också lite mer hogwarts-sällskapsrum-aktigt)
* Jag har märkt att mycket fan-grejor blir patetiskt just på grund av att det försöker för mycket och blir för ambitiöst. Är hogwarts verkligen bästa miljön för digital/simulerad häx/trollkarssamvaro egentligen? Det är mycket lättare att komma undan och kännas mindre "vi hoppar på bandvagnen och ser vart den rullar"-aktig om man väljer något halv-känt eller kanske till och med påhittat ställe. Alltså, jag predikar samma sak som jag gör angående fanfiction: det blir i regel bättre om man inte skriver om Lilly och James eller Harry eller någon som har någon form av framträdande roll i böckerna, utan tar någon nästan- eller helt okänd karaktär och skildrar saker ur dess perspektiv istället. På samma sätt skulle ett community kunna motsvara en virtuell plats exempelvis Hogsmeade, kanske något okänt värdshus (finns det flera?) eller så. Det skulle också göra det lättare att få en enhetlig stil.
* Web-RPG:er är populära och rätt lätta att göra, förutsätt att du lurar någon att illustrera, försök gärna trycka in ett på ett hörn någon stans.
* Marodörkartan är hittills alldeles för oanvänd i allt HP-relaterat. Varför inte låta den fylla massor av funktioner, exempelvis allt som har med att spåra användare att göra (det är ju till och med möjligt att visa var en användare befinner sig -det vill säga surfar- på kartan!)
* Communities har att göra med datainsamling, och fast du inte riktar dig till nördar vore det fett med möjligheter att spara ner data (kanske för paranoida användare som är rädda att servern kraschar exempelvis?)
* Hogwarts.nu kryllade av mer- eller mindre lyckade försök till kreativitet, trots det faktum att sidan inte direkt var gjord för det. Ta den möjligheten till vara! Se till att det finns ordentliga funktioner för att skriva- dela och kommentera texter för användare, och se till att det går att samarbetsskriva texter. Och se för sjutton till att användarna förstår att de är i centrum och att inget är cast in stone (ahaha), utan att de kan ösa på med förslag.

18 aug, 2007 20:39

Erfa
Rektor

Avatar


Det var flera bra idéer, både kortsiktiga och långsiktiga. Jag klistrar den här tråden och utnämner den till den officiella Feedback- och diskussionstråden (på LqRs förslag, kan tilläggas).

Citat:
Den där mysiga alla-sitter-i-sällskapsrummet-vid-brasan-känslan är nästan vad som eftersöks, eller hur?

Ja, precis den är det faktiskt. Det sista i den meningen vi hade tänkt fixa är väl "alla" - vilket förmodligen också är det svåraste.

Citat:
fast du inte riktar dig till nördar vore det fett med möjligheter att spara ner data (kanske för paranoida användare som är rädda att servern kraschar exempelvis?)

Exakt hur skulle det fungera? Spara forumtrådar så att man kan läsa dem när ens Internetanslutning dör..? Det är inte direkt någon funktion jag är bekant med...

Jag ska tänka på de andra förslagen och absolut implementera en sökfunktion så fort som möjligt. När jag väl har gjort en kommer det att bli lätt att göra fler, eftersom de förmodligen bygger på samma funktion.

Hurra för klasser och funktioner!

18 aug, 2007 22:05

als
Elev

Avatar


Citat:
Exakt hur skulle det fungera? Spara forumtrådar så att man kan läsa dem när ens Internetanslutning dör..? Det är inte direkt någon funktion jag är bekant med...
En variant är att man helt sonika får tillgång till ett XML-flöde (läs: en "fil" som renderas precis som en HTML-sida vid behov) som man kan spara ner, men en häftigare funktion vore att man med sökfunktionen kan definera vad man vill ha och sedan få det som en XML-fil exempelvis. Men mest syftade jag nog på profildata, inställningar, gästbokinlägg och eventuella texter. Det borde inte vara så svårt att rendera dem till en XML-fil och sedan ge användaren möjlighet att ladda dem.

EDIT: Ge mig gärna BBCode-ekvivalenta taggar för HTML-listor tack

18 aug, 2007 23:27

als
Elev

Avatar


Förresten, panelen längst upp laddas ju inte om annat än när sidan laddas om, vilket är något opraktiskt. Helgon.net löser det ju med att lägga den i en iframe och sedan köra ett script som laddar om den. Det är ju givetvis en otänkbar lösning, men har du tänkt något på den (det skulle faktiskt gå med javascript--till och med utan AJAX egentligen).

18 aug, 2007 23:32

Erfa
Rektor

Avatar


Citat:
Förresten, panelen längst upp laddas ju inte om annat än när sidan laddas om, vilket är något opraktiskt.

Det stämmer, ja... Jag tror jag ska fixa nåt häftigt JavaScript som gör det. I sidans första dagar (när jag försökte använda enbart AJAX, men gav upp) fanns faktiskt en sån funktion för meddelanden.

Den kanske ligger kvar här och skräpar någonstans, då borde det inte ta så lång tid att förnya den lite.

19 aug, 2007 10:53

als
Elev

Avatar


Citat:
Den kanske ligger kvar här och skräpar någonstans, då borde det inte ta så lång tid att förnya den lite.
Nej, i teorin är det enda du behöver göra att se till så att du hämtar någon fil eller ström som renderas med CGI via javascript med något ganska kort intervall. Vill du spara bandbredd kan du ju ha två: en med en "det här har ändrats"-flagga och en med själva den nya datan. Det skulle innebära att varje besökare hämtar exempelvis två tecken varje sekund, vilket knappast kan ses som en belastning.

19 aug, 2007 11:14

carbe
Elev

Avatar


Jag tycker att det mesta på sidan är bra, dock finns det kanske lite för lite att göra. Jag tycker även att det är dags att komma på ett passande namn åt sidan. Någon som har något förslag? LqR har säkert väldigt många bra förslag!

19 aug, 2007 11:39

Eriskay
Elev

Avatar


Citat:
Jag gillar inte (har jag märkt) sten. Som jag sa förut så vore det trevligt med ett tema i sån där mystisk brittisk ek-stil (det känns också lite mer hogwarts-sällskapsrum-aktigt)

Det låter jätteskojsigt bortsett ifrån att vi inte har en hög brittiska ekbilder på lager. Vad vi däremot har på lager är en hel hög bilder på väggar från skottska slott som Erfa tog för att ha som texturer till något annat, vad det nu var. Går de att använda? Kanske i kombination med ekjox? Fast de är väl för ljusa kanske? Det måste vara lite murrigt och mörkt - lite ek. Har vi några ekväggar liggande i något hörn som går att fotografera för texturer? Det hela tål att tänka på.

Citat:
* Marodörkartan är hittills alldeles för oanvänd i allt HP-relaterat. Varför inte låta den fylla massor av funktioner, exempelvis allt som har med att spåra användare att göra (det är ju till och med möjligt att visa var en användare befinner sig -det vill säga surfar- på kartan!)

Den är jättesmart! Erfa - fixa! Går det att göra det grafiskt eller kan man lista olika "platser" på sidan på något mindre list-aktigt sätt så att man får en illusion av att det är grafiskt? Och så kanske man kan "fråga" kartan om vart elever finns med någon typ av sökfunktion och på det viset söker man efter användare om man nu vill göra det. Eller något sånt.

Citat:
Hogwarts.nu kryllade av mer- eller mindre lyckade försök till kreativitet, trots det faktum att sidan inte direkt var gjord för det. Ta den möjligheten till vara! Se till att det finns ordentliga funktioner för att skriva- dela och kommentera texter för användare, och se till att det går att samarbetsskriva texter. Och se för sjutton till att användarna förstår att de är i centrum och att inget är cast in stone (ahaha), utan att de kan ösa på med förslag.

Precis. Strukturerade områden där folk kan vara kreativa kan både inspirera och uppmuntra folk till att vara det. På det viset uppdateras saker också eftersom att användarna är sidan, bortsett ifrån nyheter och sådana saker.

Sen hade Erfa och jag någon idé om att man kunde ha en dagens trollformel varje dag och en beskrivning av dem och vad de gör. De får naturligtvis gå om och om igen och slumpas ut på något sätt, det får du fixa Erfa , men jag kan sätta ihop listan av dem. En kul grej bara. Och så hade jag en idé om att vissa dagar har alltid samma trollformel om det går att ordna. Det skulle vara kul att ha Avada Kedavra på Haloween och så vidare.

Ja, och så ett namn... Hm. Ingen aning.

Nitwit, blubber, oddment, tweak. Jag på Tumblr, jag på YouTube.

19 aug, 2007 17:17

carbe
Elev

Avatar


"Dagens trollformel" är egentligen inte särskilt svår att göra, men är ändå en väldigt rolig grej. Det röstar jag för.

19 aug, 2007 17:24

als
Elev

Avatar


Förresten, det slog mig att det skulle kunna vara bra att ha en lista med namn som inte är tillåtna. Exempelvis Hitler och så vidare. Det kanske också vore en bra idé att blockera Ron, Hermione och Harry i olika varianter, det blir så fånigt om folk ska heta samma sak som karaktärerna i boken. Det borde inte vara så svårt att ordna med lite regexp-magi.

19 aug, 2007 22:31

1 2

Bevaka tråden

Forum > Mugglarportalen > Feedback- och diskussionstråden

Du får inte svara på den här tråden.