Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Alkohol.

Forum > Off Topic > Alkohol.

1 2 3 ... 13 14 15
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+3


Jag skulle vilja veta hur ni ställer er till ämnet alkohol

Vad finns det för fördelar?
Nackdelar?

Själv kan jag säga att jag aldrig har druckit en droppe alkohol. Och jag säger det inte för att säga "titta vad duktig jag är". Men ah, för det första är jag helt enkelt inte en festmänniska. För det andra så har jag flera släktingar som har förstört sig själva med alkhol, så jag tar stort avstånd till det. Jag tycker inte att människor som dricker är dumma i huvudet, absolut inte. Jag har massvis med kompisar som dricker, och det är deras val, som jag inte ska lägga mig i, vare sig jag gillar det eller ej. Men jag hör så himla mycket tråkigheter som händer till stor del på grund av att det finns alkohol i bilden, och detta gör mig ganska upprörd.

Jag förstår varför många dricker. Det anses socialt, somliga vill fly in i en annan värld, vissa faller emot grupptrycket, och många känner att de vågar mer med alkohol i kroppen. Det finns massa mer anledningar till att folk dricker.

Jag själv har flera gånger fått en "tönt-stämpel" för att jag aldrig druckit alkohol, aldrig riktigt festat, och för att jag helt enkelt inte gillar vad alkohol gör med människor. Det är inget jag tänker på sådär jättemycket, men ibland blir jag ganska irriterad över det. Jag hindrar inte folk att dricka alkohol, så låt mig låta bli.

Och nu vill jag veta eran synpunkt kring ämnet. Bring it on!

9 aug, 2011 11:51

Borttagen

Avatar


Inget fel med ett glas vin med vännerna. Jag är helt okej med alkohol men inte med alkoholister, folk som missbrukar alkohol och dagens ungdomar som tycker att det är coolt att supa sig full och sen spy -.- Nasty.

9 aug, 2011 11:52

kinshaw
Elev

Avatar


Egentligen kan jag inte se några fördelar med alkohol. Det enda, som jag kan tycka är positivt - gällande mig, är att när jag druckit (behöver verkligen inte vara mycket) bara tillräckligt för att vara lite påverkad, så bryr jag mig inte vad folk tycker och tänker om mig, jag kan säga exakt vad jag tycker som jag kanske är för blyg för i vanliga fall, jag blir helt enkelt lite modigare och är mer framåt.
Jag dricker väldigt sällan, och bara när jag är ute på krogen och då blir det inte mycket heller. Har aldrig varit bakis och aldrig spytt för att jag varit för full, Jag kan också stå för allt jag har gjort på "fyllan" för jag vet precis allt jag har gjort osv.
Nackdelar finns det många av, det mesta är nog nackdelar, just eftersom man helt enkelt inte bryr sig lika mycket och saker som man inte gör i vanliga fall kan man hur lätt som helst göra när man är full.
Man kan spekulera väldigt mycket inom detta ämne.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fmedia.tumblr.com%2Ftumblr_lri5e6WZ9f1qctkby.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F27.media.tumblr.com%2Ftumblr_lrhbdiRMjg1qard45o1_500.gif

9 aug, 2011 11:57

Ladusvalan
Elev

Avatar

+1


Den enda fördelen jag kan se med alkohol är nog att det kan bli lite mer öppen och lättsam stämning, om man t.ex. är med folk som vanligtvis är rätt tystlåtna eller allvarliga. Fast det känns ju synd att man ska behöva alkohol för att lätta upp stämningen (och för det mesta behövs det nog inte egentligen)

För övrigt finns det inte mycket positivt med själva alkoholen i sig - det är ju trots allt ett gift!

Jag har ingenting emot att andra dricker alkohol, så länge de gör det för att de tycker att dryckerna är goda, men tycker att det blir löjligt när folk super sig fulla. Det finns knappt något mer patetiskt än stupfulla människor. Jag får inte och vill inte själv dricka alkohol för tillfället (det känns konstigt att hälla i sig gift), men kanske vill jag i framtiden?

För övrigt finns det en positiv grej med den alkohol som finns i vin, öl och sprit, och det är att den kan rädda en från att bli blind eller dö om man skulle råka få i sig metanol (dvs. träsprit).

9 aug, 2011 11:59

Hotissue
Elev

Avatar


Tycker alkohol är ok i rätt mängd
Fördelar är att jag blir väldigt social (är rätt tyst annars haha), glad och trevlig. Och allt blir så himla mycket roligare typ...

Det negativa är väl att det kan lätt bli för mycket och leda till tråkigheter. Typ bråk och så.
Och det senaste halvåret så har jag fått ångest dagen efter jag druckit även om det handlar om typ att man blir dyngrak eller om jag bara druckit 1-2 öl. Men så har det inte varit förut, så jag vet inte haha. Alla är ju olika...

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi1091.photobucket.com%2Falbums%2Fi388%2Famorsitow%2Fsignaturen.jpg http://loca.blo.gg/ || PotionSnitch169@Pottermore

9 aug, 2011 12:04

ikka
Elev

Avatar


Jag har inte druckit en droppe alkohol i hela mitt liv sen jag var 8 år(?) och av ren nyfikenhet provade en solvarm klunk öl när vi var på semester. Det var så himla äckligt att jag spottade ut det direkt, haha.

Jag kan, precis som trevor sa, förstå varför människor vill dricker alkohol, men jag har själv aldrig känt något som helst behov av det. Jag kan ha roligt och släppa loss precis som jag är, jag behöver ingen alkohol.

Antagligen är jag avskräckt från alkohol efter alla gånger som pappa kommit hem alldeles för full. Och alkoholen var helt klart inblandad i mina föräldrars skilsmässa. Missförstå mig inte nu - min pappa är ingen alkoholist, men det händer att han dricker för mycket ett par gånger om året och det är hemskt.

Om andra vill dricka, sure, jag tänker inte hindra dem, men själv förstår jag verkligen inte vitsen. Alkohol är dyrt, dåligt för kroppen, man blir bakis och olagligt om man är under 18 år. När jag blir myndig och faktiskt får dricka så tror jag inte att jag kommer avstå helt, men jag kommer definitivt inte dricka för att bli full. Det verkar för mig helt onödigt.


https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2F19dcb2fe90f3aa814537f77f66dea001%2Ftumblr_mr067yYzlQ1r07ig3o9_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2F55f2b5931c1e0c49ff0bb498524f8691%2Ftumblr_mndea9371B1rvv3l2o9_500.gif[img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97

9 aug, 2011 12:06

leumas vän
Elev

Avatar

+1


Personligen så skulle jag vilja förbjuda all alkohol i Sverige. Då skulle det bli mycket trevligare.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fa.deviantart.net%2Favatars%2Fd%2Fr%2Fdragonhug.gif%3F1

9 aug, 2011 12:07

Borttagen

Avatar


Det beror mest på hur mycket man dricker. En vanlig fest spårades ur och blev en jäkla sex party. Catfights, blowjobs och det regna alkohol. Ville dra därifrån innan jag blev skadad. Det var hemskt. Försökte få 2 tjejer att sluta slåss och jag fick en blåtira i försöket. Drog direkt och dagen efter kallade alla mig för en tråkmåns och partypooper. Spelar hellre bingo med mina föräldrar än att se 10 pers missbruka alkohol.

EDIT: Jag tror inte att det skulle bli bättre om man förbjöd alkohol, skulle se ut som USA under 40 till 50-talet. Maffian skulle tjäna miljoner på illegala affärer.

9 aug, 2011 12:08

Detta inlägg ändrades senast 2011-08- 9 kl. 12:11
Antal ändringar: 1

ikka
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Det beror mest på hur mycket man dricker. En vanlig fest spårades ur och blev en jäkla sex party. Catfights, blowjobs och det regna alkohol. Ville dra därifrån innan jag blev skadad. Det var hemskt. Försökte få 2 tjejer att sluta slåss och jag fick en blåtira i försöket. Drog direkt och dagen efter kallade alla mig för en tråkmåns och partypooper. Spelar hellre bingo med mina föräldrar än att se 10 pers missbruka alkohol.


Åh, usch vad jobbigt. Jag har tänkt många gånger att det känns lite surt att inte bli medbjuden när mina kompisar festar, bara för att jag inte dricker själv, men jag vet inte om jag vill gå egentligen. Jag skulle verkligen inte vilja se mina kompisar spåra ur, så jag skulle antagligen bara oroa mig en hel del och känna mig skyldig om jag drog innan dem...

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2F19dcb2fe90f3aa814537f77f66dea001%2Ftumblr_mr067yYzlQ1r07ig3o9_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2F55f2b5931c1e0c49ff0bb498524f8691%2Ftumblr_mndea9371B1rvv3l2o9_500.gif[img]http://25.media.tumblr.com/cb4eaa8e97

9 aug, 2011 12:11

Kintsugi
Prefekt

Avatar

+2


Helt ärligt så vet jag inte vad fördelarna är riktigt.

Nackdelar: när jag väl dricker så gör jag det för umgängets skull. Skulle mycket hellre beställt isvatten för jag kan leka full och lattja runt nykter (något som många kompisar ser som något konstigt).

För det första dricker jag inte alkohol för att ingenting smakar gott. Eller jo, det finns ett par drinkar som kan vara helfestliga ibland men det vanliga (billiga) som cider, öl och skitvin är så vidrigt att smaklökarna vrider sig gång på gång. Cider kunde jag dricka fram till Londonvistelsen nu i somras. Jag hade gått flera mil den dagen i värmeböljan som var över London. Det räckte med tre brittiska cider på kvällen för att det på två microsekunder skulle slå slint - har aldrig varit med om att bli så berusad på så kort tid. Efter det vred smaklökarna sig direkt i kontakt med båda öl och cider eftersom brittisk cider touchar åt båda hållen.

För det andra dricker jag inte alkohol särskilt ofta eftersom det känns onödigt att kasta några hundralappar på vätska som inte ens smakar godare än mitt kranvatten med isbitar i.

För det tredje dricker jag inte alkohol ofta för att ajg är lite av en hälsofreak och lägger relativ stor vikt på vad ajg stoppar i mig (förutom när det kommer till mörk choklad och chokladglass - då kan det gå överstyr) Men alkohol är en riktig jäkla kolhydratsfälla som inte ger mycket gott till kroppen - kanske om man är ute efter att bli full men det är aldrig min avsikt eftersom jag kan ha jäkligt kul och leka runt ändå (jag påverkas av livet och omgivningen, mer än så krävs inte. Dansar fulla människor vilt på golvet - då kan jag göra det nykter).

Jag arbetar inom sjöfart och jag glömmer aldrig vad som sades i skolan första dagen på sjöfartsgymnasiet. Lärarna pratade glatt om att det var kul att få en klass med högt betygsgenomsnitt sedan högstadiet och undrade glatt varför vi valt sjöfart. Alla kollade på varandra och drog till med fina svar - efteråt i korridoren snackade alla om att det ryktades om att sjöfart bjöd på många fester och alkohol.

Under de tre åren såg man snabbt vilka som gillade att dricka alkohol varje helgkväll och jag brydde mig inte. När jag börjar bry mig/börjar avsky alkoholbehovet hos någon så är det på väg att gå överstyr för denne. En kille i klassen klassades som alkoholist sista året. Han drack ett par öl innan skolan, sket i skolan ett par dagar då och då, kom berusad ibland, droppade in på random lektioner och gjorde som han själv ville med allt.

***

Något som jag vill uppmärksamma är att många beundrar och ser samtidigt skeptiskt på mig när jag talar om att alkohol inte är något som jag tänker på mer än när andra påminner mig om det. Många av de som beundrar min syn på alkohol säger det men sedan när dessa har druckit lite så är det kul att pracka på mig med vätska ihop om att få mig berusad? en i mängden? jag vet inte vad målet är egentligen.

När jag var i Frankrike så umgicks jag med en 60åring och en 40åring. Båda var riktigt schyssta och trevliga. Båda tyckte det var snyggt att jag provade lite viner hos fransmännen men sedan avstod när det kändes okej att avstå. Den äldre mannan talade öppet med mig om det - hur häftigt det var att en tjej i min ålder tog avstod till drickandet. Däremot när han trodde att jag sov i baksätet på vägen hem från fransmännen en natt (lagom påverkad som han var men fortfarande i stånd att uttala sig om hans verkliga åsikter) så yttrar han sig om "att Vickan var den som gjorde mig besviken inatt. Hon kunde ha varit mer tacksam och mottagit allt vin och den konjak som erbjöds".

Då blev jag bara lack. En 60åring pratar skit om mig till en 40åring om mitt val kring alkohol. ?! URSÄKTA?!. HAHAHA, det är då jag undrar hur alla andra människor i världen ser på alkohol. Alkohol är något som tillverkats av människan och så länge som jag inte tycker att det faller mig i smaken så tänker jag inte dricka det "bara för att". Låt gå för att andra gör det men kom inte och säg att jag är den mest puckade och elaka bara för att jag nekar till något preparat som människan tillverkat.

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

9 aug, 2011 12:12

1 2 3 ... 13 14 15

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Alkohol.

Du får inte svara på den här tråden.