Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Severus i Gryffindor?

Forum > Harry Potter > Severus i Gryffindor?

1 2 3 ... 5 6 7
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar


En sak jag har blivit att fundera över en lång tid är att, tänk om Severus hade hamnat i Gryffindor? Han var ju väldigt modig och han var ju väldigt lojal mot Lily (och senare Dumbledore). Men så träffade han sin ”ärkefiende” James Potter som hamnade i Gryffindor och då kanske han kände att han ville komma så lång ifrån den där ”fruktansvärda människan” (som han såg James som), så han hamnade i Slytherin, så långt ifrån Gryffindor man kan komma i princip. Kan det stämma eller är det bara weird?

31 jul, 2011 19:26

childhoodlight
Elev

Avatar


En intressant tanke! Dock tycker jag inte att Severus skulle passat bra i Gryffindor; tidigare var han inte modig, speciellt inte under hans tid på Hogwarts; utan det var senare man fick ta en del av den modiga sidan av Severus Snape. Dessutom kan jag inte riktigt säga att han var lojal mot Lily - självfallet älskade han henne sedan första gången de träffades och tills döden tog honom, men det fanns de gångerna då Severus behandlade Lily på grymma och fruktansvärda sätt. En lojal person gör inte sådant.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F1bf78e6b3d2d7300daeeb5216ee65cb0%2Ftumblr_mg61lr0KgA1rcru73o1_500.gif

31 jul, 2011 19:34

Salem
Lärare

Avatar


Jag tycker att de i filmerna får James att framstå riktigt dum. Jo jag vet att de mobbar honom. Men t.ex. i 7an.
Spoiler:
Tryck här för att visa!När james springer in i honom första året
Jag tycker att det känns som att dom la in det bara för att man skulle fatta att dom senare skulle bråka. Och det får även Lily att framatå dåligt, eftersom att hon valde the bad guy. Men han var ju ganska snäll ändån.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F5caa31c1633b84827fed492c1cc1c9f8%2Ftumblr_oow0ik9m1R1sg438co1_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fiili.io%2F2Cv20Lx.gif

31 jul, 2011 19:38

superman
Elev

Avatar


Han var inte modig, han blev det för Lilys skull.

31 jul, 2011 19:42

Borttagen

Avatar


Alltså, jag skulle nog inte kunna tänka mig Severus som en Gryffindorare. Sure, han gjorde en del modiga saker, men på många andra plan var han också feg och egoistisk (säger inte att alla Slytherin's är egoistiska, so you know).

Men det är intressant att diskutera elevhemmen och varför personer hamnar där. Till exempel tycker jag att den mobbing som främst James och Sirius utsatte Severus för är fegt, det är fegt att trycka ner en annan person sådär, imo. But still they are in Gryffindor, ett elevhem som inte representerar feghet, utan motsatsen.

Det kanske helt enkelt inte finns någon som till 100 procent passar in i ett specifikt elevhem, men det är ändå majoriteten av en själv som avgör. (Känner att dedär var helt uselt uttryckt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar)

31 jul, 2011 19:43

Somnium
Elev

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Alltså, jag skulle nog inte kunna tänka mig Severus som en Gryffindorare. Sure, han gjorde en del modiga saker, men på många andra plan var han också feg och egoistisk (säger inte att alla Slytherin's är egoistiska, so you know).

Men det är intressant att diskutera elevhemmen och varför personer hamnar där. Till exempel tycker jag att den mobbing som främst James och Sirius utsatte Severus för är fegt, det är fegt att trycka ner en annan person sådär, imo. But still they are in Gryffindor, ett elevhem som inte representerar feghet, utan motsatsen.

Det kanske helt enkelt inte finns någon som till 100 procent passar in i ett specifikt elevhem, men det är ändå majoriteten av en själv som avgör. (Känner att dedär var helt uselt uttryckt men jag hoppas att ni förstår vad jag menar)


Detta är då min åsikt, men jag tycker James var feg.
Han mobbade Sev för att han såg vad han kände för Lily, och eftersom James kände samma sak för Lily som Sev gjorde, och han såg att Lily och Sev var bra vänner, kunde han inte "tillåta" att dem skulle bli ihop.

OT;
Själv tycker jag inte att Sev skulle passa i Gryffindor. Han är modig, men nej, han passar bara inte in där.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F26.media.tumblr.com%2Ftumblr_ltl5mjKHBF1r39xeeo2_500.gif http://slytherinunicorn.tumblr.com/

31 jul, 2011 19:51

accioron
Elev

Avatar

+3


Haha, Snape i Gryffindor?
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fmedia.tumblr.com%2Ftumblr_lomgoaeWSj1qze50n.gif
Jag förstår inte riktigt vad alla tycker han var så otroligt modig för. Han vågade inte stå för några av sina åsikter, handlingar, etc. Jag sa det i en annan tråd för ett tag sen också, men here we go again:

Vi vet ju att Harry säger till Albus Severus att ''he was the bravest man I ever knew''.
Men det här säger inte någonting på något plan om Snapes karaktär.
Det visar bara vem Harry är. För Harry som har vuxit upp utan någon kärlek runt om sig, som var inlåst i ett skrymsle i elva år, så är kärlek något han helt plötsligt blir omringad av när han tar del av trollkarlsvärlden. Och därför blir varje person som rycks ifrån honom och som faktiskt visat kärlek för Harry (Sirius t.ex) så mycket värre än någonting annat (till och med hans egen död, därav hans snabba accepterande av hans ''öde'' i Deathly Hallows) För det här är vem Harry är, han älskar desperat allt han kan efter att ha levt helt och hållet utan det som faktiskt räddade honom när han var blott ett år gammal. För Harry så gjorde alltså Snape det här bara utav kärlek för Lily, för Harrys mamma, ingenting annat. Han tänker inte längre på det att Snape verbalt misshandlade honom under hela hans skolgång och gjorde hans liv många gånger otroligt jobbigt. För Snape brydde sig inte om Harry, eller om James. Han var beroende (ja, beroende - det var obsessive love you know) av Lily, men Harry ser förbi allt det här, på grund av vilken roll kärlek har spelat i hans liv.

Snape var aldrig på ''den goda'' sidan. Han var inte heller på Voldemorts sida. Han var på SIN sida, han brydde sig inte om Harry utan han visste att det var Lilys son OCH att i många fall där han hjälpte Harry, skulle han också hjälpa sig själv. Han var inte någon direkt lojal, inte heller Lily. Han var rasist, och slutar inte vara det heller. Han misshandlar verbalt elever (särskilt Neville) och står för väldigt få saker han gör. No, no. Snape och Gryffindor funkar bara inte.

31 jul, 2011 20:03

Detta inlägg ändrades senast 2011-07-31 kl. 20:05
Antal ändringar: 1

superman
Elev

Avatar

+1


^

The world isn't split into good people and Death Eaters, Harry.

31 jul, 2011 20:05

accioron
Elev

Avatar


Är jag den enda som tycker att det är lite småkonstigt att Ginny gick med på att döpa deras barn till något som BARA har med Harrys förflutna att göra? Inte för att gå off topic men... ändå... Tycker att Snape blir för hyllad ok

31 jul, 2011 20:12

superman
Elev

Avatar


Skrivet av accioron:
Är jag den enda som tycker att det är lite småkonstigt att Ginny gick med på att döpa deras barn till något som BARA har med Harrys förflutna att göra? Inte för att gå off topic men... ändå... Tycker att Snape blir för hyllad ok
Tror Ginny bestämde Luna... men aaa, verkligen! Det är verkligen inte Ginny-style.

31 jul, 2011 20:18

1 2 3 ... 5 6 7

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > Severus i Gryffindor?

Du får inte svara på den här tråden.