Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Mugglisar som klimatstrejkar

Forum > Off Topic > Klubbar > Mugglisar som klimatstrejkar

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Choixpeau
Elev

Avatar


🌎Fridays For Future🌏

Hej!

Det är knappast någon nyhet vid det här laget (för jag tjatar om det konstant), men jag är del av rörelsen Fridays For Future, och på sistone har flera andra mugglisar blivit det också. Så jag tänkte att vi vid det här laget förtjänade en egen tråd.

Vad är Fridays For Future, kanske ni undrar? De flesta känner till Greta Thunberg och skolstrejk för klimatet. Fridays For Future är rörelsen som hon startade, och som idag består av tusentals ungdomar över hela världen som strejkar från skolan varje fredag.

Jag lägger den här tråden i klubbforumet, men det spelar egentligen ingen roll om du skriver upp dig som medlem eller inte, om du klimatstrejkat varenda vecka sedan Greta började eller om du bara är lite smått nyfiken på klimatkrisen och aktivism.

I den här tråden:
- är det fritt fram att ställa frågor, och inga frågor är dumma frågor.
- visa upp sina snygga demonstrationsskyltar.
- diskutera klimatkrisen, högt och lågt (dock ser jag helst att vi lägger saker som kan ge klimatångest i spoilers med en triggervarning innan, det kan vara mycket att hantera rent emotionellt och någonting en inte är redo att konfrontera i alla situationer).
- peppa varandra och sprida kampanjer och evenemang.

Dock ber jag er att:
- inte skuldbelägga andra för icke-klimatvänlig livsstil.
- allmänt hålla god ton och följa mugglis regler.
- tänka på att alla inte har samma förutsättningar för att hålla på med aktivism (exempelvis kanske en inte kan skolstrejka om en riskerar att bli av med CSN, eller så kan en ha problem med ångest eller utmattning).
- inte glorifiera överarbete och stress. När en brinner för någonting är det lätt att en tar på sig mycket ansvar och vill göra allt på en gång, och det är också varför många aktivister går in i väggen. Vi stöttar varandra och tillåter både oss själva och varandra att ta en paus då och då.
- om du inte "tror på" klimatförändringar eller allmänt anser att skolstrejk är en dålig idé får du ta det i debattforumet, inte här.

FAQ
Spoiler:
Tryck här för att visa!Vad är Fridays For Future?
Fridays For Future är en gräsrotsrörelse (ingen organisation!) som startades av Greta Thunberg i augusti 2018. Den är centrerad kring skolstrejk för klimatet, men involverar även vuxna som strejkar samt manifestationer och aktioner utanför arbetstid och skola.
Vad är Fridays For Futures krav?
Håll den globala temperaturökningen under 1,5°C jämfört med förindustriella nivåer.
Efter 1,5 graders temperaturökning riskerar vi att utlösa en rad så kallade tipping points (smältande isar som släpper ut metan, kol som frigörs när regnskog brinner ned, osv) som snabbt skulle ta den globala uppvärmningen till ett stadie utom mänsklig kontroll. Idag brukar en räkna att temperaturen stigit omkring 1,2 grad. den här videon tycker jag förklarar det hela bra, dock har den några år på nacken så det finns risk att vissa siffror inte är helt aktuella.

Följ Parisavtalet.
Parisavtalet undertecknades av alla FN:s medlemsstater i Paris på klimattoppmötet COP21 2015. Den säger bland annat att den globala temperaturökningen ska begränsas till väl under 2 grader över förindustriella nivåer, helst 1,5 grad.

Säkerställ klimaträttvisa.
Klimaträttvisa är intersektionen mellan klimat-och miljökrisen och social rättvisa. Det handlar om att inte bara rädda skinnen på de vita rika männen, utan att erkänna att klimatkrisen har sina spår i kolonialism och i Europas och rika länders exploatering av människor, djur, kultur och natur i andra delar av världen. De rikaste 10% av världens befolkning står för omkring 50% av världens alla utsläpp, medan de fattigaste 50% står för endast 10%. De är också de som är minst ansvariga som drabbas hårdast av klimatkrisens konsekvenser, som naturkatastrofer. Dessa människor och områden brukar betecknas som MAPA, Most Affected People and Areas, och det är viktigt att deras röster blir hörda i debatten om klimatkrisen.

Lyssna på den bästa tillgängliga förenade vetenskapen.
En ganska självklar punkt. Politiska beslut ska grunda sig på verkligheten. Fridays For Future brukar referera till IPCC, FN:s klimatforskningsorgan. Särskilt viktig är specialrapporten om 1,5 grader som publicerades i oktober 2018. Det är mer eller mindre omöjligt att ta sig igenom allt material, men det är lätt att googla sig fram till de viktigaste punkterna.

Hur klimatstrejkar jag?
Många orter i Sverige (och i världen) har lokalgrupper som klimatstrejkar mer eller mindre regelbundet. Du kan kolla på den här kartan över strejker över hela världen, men den är ärligt talat inte särskilt väl uppdaterad. Bäst är att helt enkelt googla på “Fridays For Future [ortsnamn]” och se vad du hittar, eller uggla mig för jag har kontakter . Skulle det vara så att det inte finns någon lokalgrupp där du bor behöver det absolut inte stoppa dig - arrangera en egen strejk!

- Välj en bra plats (förslagsvis ett kommunhus eller ett torg).
- Välj en tid. Du kan vara jättecool och skolstrejka på riktigt hela dagen, eller så kan du vara nästan lika cool och istället göra en manifestation en timme på kvällen efter att du slutat. Eller gå på lunchrasten. Hitta vad som känns rimligt och bra för dig, och kom ihåg att allt gör skillnad.
- Ansök om polistillstånd. Detta behövs i princip aldrig om en skulle vara färre än 10 pers - i värsta fall får en väl flytta på sig om en blir tillsagd, men det händer mycket sällan. Det kostar drygt 300 kr, men du kan ansöka för ett helt år i taget om du skulle vilja.
- Dyk upp på platsen med ett snyggt plakat, och dela gärna på sociala medier efteråt.
- Klappa dig själv på axeln - bra jobbat!

Hur får jag information om vad som händer i Fridays For Future nationellt och internationellt?
Min ambition är att uppdatera med de viktigaste sakerna (som datum för globala strejker) här i tråden, men det finns ett gigantiskt nätverk med arbetsgrupper och kommunikationskanaler i chattappen Telegram. Uggla mig så lägger jag till dig och hjälper dig navigera i det hela.

Men … Corona?
Ja, precis. Coronakrisen, liksom klimatkrisen, måste tas på största allvar. Majoriteten av lokalgrupperna i Sverige ställde in strejkerna då smittspridningen ökade i våras och vände sig istället till onlineprotester. En grupp FFF-aktivister, främst från Asien (@fff.digital på instagram, följ dem!), startade #climatestrikeonline, som går ut på att en lägger upp en selfie tillsammans med en demonstrationsskylt på sociala medier med hashtaggen #climatestrikeonline och taggar sin lokalgrupp. Ingen riktig strejk visserligen, och inte lika effektfullt - men det är någonting, och klimatkrisen blir inte ett dugg mindre verklig för att det är en annan kris som pågår samtidigt så vi kan inte tystna. I och med skolstarten i augusti och den globala strejken i september var det många grupper som började smått igen, och idag är situationen olika i olika håll i landet beroende på de lokala förutsättningarna och restriktionerna. Om du ska klimatstrejka i pandemitider, kom ihåg att 1) inte gå dit om du har symptom eller är i riskgrupp, 2) handsprita flitigt och 3) hålla avstånd.


Resurser
Spoiler:
Tryck här för att visa!Fridays For Futures hemsidor och sociala medier
Hemsida för FFF Sverige
Hemsida för FFF internationellt
FFF Sveriges instagram
Internationell instagram för FFF
FFF Sveriges facebooksida
Internationell facebooksida för FFF
FFF Sveriges twitter
Internationell twitter för FFF
FFFs youtubekanal
Klimatvetenskap
https://www.carbonbrief.org/: klimatnyheter och vetenskap
https://withdrawthecap.org/40-reasons-why: en lista på varför EU:s jordbrukspolitiska reform suger (skriven till större del av mig, tihi)
https://www.ipcc.ch/sr15/chapter/spm/ - en “sammanfattning” av IPCC:s specialrapport från oktober 2018, som trots att den är en sammanfattning tar lång tid att ta sig igenom. Enbart för nördar.
Material
Fancy grej som gör en snygg FFF-logga åt ens lokalgrupp som FFF Tyskland fixade
Disclaimer: självklart finns det massvis med mer resurser att lägga upp, men det här var det allra första jag kom att tänka på. Tanken är att detta ska utvecklas med tiden, och sitter du själv på någonting coolt du skulle vilja dela med dig av får du gärna tipsa.


Klimatkalendern
Här samlar vi viktiga händelser - allt från globala strejker (coolt) till stora politikermöten (mindre coolt, mer ångestingivande). Långt ifrån klar.
Spoiler:
Tryck här för att visa!12/12: Parisavtalet fyller 5 år.


Vi som klimatstrejkar
Skriv i tråden vart du strejkar så skriver jag upp dig på listan! Se det inte som en medlemslista utan snarare en frivillig kontaktlista, det är helt fine att skriva inlägg på inlägg i tråden utan att skriva upp sig. Förutom lokalgrupp kan det vara kul att nämna om en gör någonting särskilt inom FFF, till exempel är aktiv i Parents For Future.
Spoiler:
Tryck här för att visa!Alde (Choixpeau) - FFF Gävle
Aron (Newt's Niffler) - FFF Lund och FFF Kävlinge
Leo (Leoney - FFF Sjöbo
Parva Fortemque - FFF Sundsvall
kokoskatten - FFF Malmö/FFF Lund


Taggar lite folk som jag vet har klimatstrejkat någon gång det senaste året:


Tillsammans gör vi skillnad!
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2F5hxuU3TWgR8H5tNZT4%2Fgiphy.gif
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fsaveourshores.org%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F09%2Fezgif.com-gif-maker-1.gif
https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FcjF08fRB3cN37n7bkq%2Fgiphy.gif

aaaaaa

13 nov, 2020 20:49

Detta inlägg ändrades senast 2020-11-20 kl. 18:33
Antal ändringar: 4

Newt's Niffler
Elev

Avatar


Skriv upp mig!
Jag strejkar i Lund (och förhoppningsvis snart i Sjöbo)!

13 nov, 2020 20:52

Leoney
Elev

Avatar


skriv upp mig!! Leo FFF Sjöbo

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F789aa187a2a4ae96aee91bb309369e19%2Ftumblr_olen66Ap511rfypuoo3_r1_540.gif Amicis

13 nov, 2020 20:53

Newt's Niffler
Elev

Avatar


Ska snart (om 2 timmar) klimatstrejka i min egen kommun för första gången!

Choixpeau kan du lägga till FFF Kävlinge efter mitt namn också?

20 nov, 2020 12:36

Choixpeau
Elev

Avatar


Skrivet av Newt's Niffler:
Ska snart (om 2 timmar) klimatstrejka i min egen kommun för första gången!

Choixpeau kan du lägga till FFF Kävlinge efter mitt namn också?
Skrivet av Newt's Niffler:
Ska snart (om 2 timmar) klimatstrejka i min egen kommun för första gången!

Choixpeau kan du lägga till FFF Kävlinge efter mitt namn också?
Åh vad kul, lycka till! Självklart ska jag göra det.

Värt att notera är dock att för alla er som inte typ bor i Kävlinge och strejkar ensam och alltså inte riskerar att träffa på folk så rekommenderar FFF Sverige att strejken ställs in pga de nya restriktionerna. Istället kan en delta i #ClimateStrikeOnline, det är enkelt! Ta en selfie tillsammans med en demonstrationsskylt och lägg på sociala medier och tagga din lokalgrupp eller @fridaysforfuture.swe. Det kommer jag göra.

En annan sak som är värd att nämna är att det är biopremiär av dokumentären av Greta, så ska en gå på någon av de få visningar som inte ställts in pga corona (och beter sig på ett ansvarsfullt sätt, håller avstånd och inte kommer dit om en har symptom, osv) så kommer ni att se mitt vackra face livestreamat på bioduken. Det är i de flesta orter en unik grej just för premiären, oklart om det kommer att gå att hitta i efterhand. Det blir jag, Isabelle Axelsson, Sophia Axelsson, Andreas Magnusson och Greta Thunberg som har ett kort panelsamtal om vårt engagemang i FFF.

aaaaaa

20 nov, 2020 12:48

Leoney
Elev

Avatar


Skrivet av Choixpeau:
Skrivet av Newt's Niffler:
Ska snart (om 2 timmar) klimatstrejka i min egen kommun för första gången!

Choixpeau kan du lägga till FFF Kävlinge efter mitt namn också?
Skrivet av Newt's Niffler:
Ska snart (om 2 timmar) klimatstrejka i min egen kommun för första gången!

Choixpeau kan du lägga till FFF Kävlinge efter mitt namn också?
Åh vad kul, lycka till! Självklart ska jag göra det.

Värt att notera är dock att för alla er som inte typ bor i Kävlinge och strejkar ensam och alltså inte riskerar att träffa på folk så rekommenderar FFF Sverige att strejken ställs in pga de nya restriktionerna. Istället kan en delta i #ClimateStrikeOnline, det är enkelt! Ta en selfie tillsammans med en demonstrationsskylt och lägg på sociala medier och tagga din lokalgrupp eller @fridaysforfuture.swe. Det kommer jag göra.

En annan sak som är värd att nämna är att det är biopremiär av dokumentären av Greta, så ska en gå på någon av de få visningar som inte ställts in pga corona (och beter sig på ett ansvarsfullt sätt, håller avstånd och inte kommer dit om en har symptom, osv) så kommer ni att se mitt vackra face livestreamat på bioduken. Det är i de flesta orter en unik grej just för premiären, oklart om det kommer att gå att hitta i efterhand. Det blir jag, Isabelle Axelsson, Sophia Axelsson, Andreas Magnusson och Greta Thunberg som har ett kort panelsamtal om vårt engagemang i FFF.
vill ju se detta men får inte åka till varken Lund eller ystad, och tror inte den går i Sjöbo heller😭😭 hoppas det går att hitta i efterhand

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F789aa187a2a4ae96aee91bb309369e19%2Ftumblr_olen66Ap511rfypuoo3_r1_540.gif Amicis

20 nov, 2020 13:05

kokoskatten
Elev

Avatar


Varför har jag inte skrivit här? Jag går med!

Jag är inte riktigt en aktiv strejkade, men har varit på nån strejk lite här och där.
Antar att du kan skriva Malmö - Lund på mig. Där kommer jag nog hålla hus mest.

20 nov, 2020 14:55

Choixpeau
Elev

Avatar


Ni har väl inte missat att det är filmkväll med FFF Sverige ikväll på zoom? Vi ska se de vises sten tillsammans på discord. Uggla så lägger jag till er i gruppen!

aaaaaa

28 nov, 2020 11:53

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Klubbar > Mugglisar som klimatstrejkar

Du får inte svara på den här tråden.