Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Klardrömmar (Lucid dreams)

Forum > Off Topic > Klardrömmar (Lucid dreams)

1 2 3
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Mili Moon
Elev

Avatar


Klardrömmar är som en dröm mellan vaket och sovande tillstånd. I drömmen är man ofta helt klar i huvudet och kan därför kontrollera vad som ska hända. Nackdelen är att eftersom man är mellan vaken och sovande är det lätt att man väcker sig själv om man gör något alltför aktivt i drömmen.

Jag har själv haft klardrömmar några få gånger och ville ta reda på mer om dem. Därför sökte jag upp lite om det. Jag har läst att det kan ta år innan man riktigt lär sig kontrollera drömmarna så som man vill.
Ville höra om någon annan också haft sådana drömmar? Vad ni vet? Och vad ni tycker om dem?
(Råkade klippa in fel i rubriken men låtsas inte om det )

17 feb, 2020 20:09

Kattbjörn
Prefekt

Avatar


Jag skulle vilja lära mig det! verkar jättekul. Har lätt drömma och att fortsätta drömma samma dröm om jag råkar vakna. Har också ibland lite tendenser till att då hypnagoga hallucinationer..

(Vill du ändra rubriken?)

18 feb, 2020 21:47

MerlinsBeard
Elev

Avatar


Jag har läst att det är troligare att man drömmer om man sover med armarna ovanför huvudet.

Källans trovärdighet är diskutabel.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2F09%2Fb9%2Fb6%2F09b9b604d791cd749ac1098d404167fc.gif

18 feb, 2020 21:49

lillamymin
Elev

Avatar


Jag har det mycket, och har relativt bra kontroll på dem, men jag tycker det är fruktansvärt obehagligt, och skulle hellre slippa. Min erfarenhet är att drömmarna ofta blir situationer som man inte vill befinna sig i.

Det finns mitt i skogen en oväntad glänta som bara kan hittas av den som gått vilse.

19 feb, 2020 11:15

Katla
Elev

Avatar


jag har klardrömt sen jag var liten, men jag tycker inte om det, eftersom jag förknippar det med att inte sova djupt och det enda jag vill är att sova djupt! jag tror jag klardrömmer p.g.a. att jag alltid (asså verkligen exakt hela livet) har haft sömnproblem/svårt att somna/orolig och "lätt" sömn. jag är liksom dålig på att sova och drömma på riktigt haha.. därför klardrömmer jag. kan väl vara lite smidigt ibland eftersom ett återkommande tema i mina drömmar är att det utspelar sig i någon slags apokalypssituation, och eftersom jag klardrömmer kan jag då bara.. gå därifrån.. när det blir farligt i drömmen

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F9UtWdUbYnP0AAAAM%2Fcourtney-love-hole.gif

19 feb, 2020 12:26

Solkatten
Elev

Avatar


Så jäkla sjukt att igår så läste jag en del om Lucid dreams också idag så skapar någon en tråd om det?? Wow. x’D

Jag har aldrig haft en klardröm tror jag men det hade varit så häftigt! Dock verkar det också läskigt att vara medveten i en dröm haha.

Den senaste veckan har jag av någon anledning drömt sjukt mycket och varje natt dessutom kommit ihåg dem. Jag har alltid haft enkelt för att komma ihåg drömmar (och mina drömmar kan vara så knäppa och random) men jag kan inte kontrollera dom direkt. Vet inte om jag drömmer så mycket för att jag dagdrömmer hela tiden i verkligheten eller vad. x) För många gånger när jag tänkt mycket på något så kan jag sedan drömma om det.

"If you expect disappointment, then you can never really be disappointed."

19 feb, 2020 13:04

mitchan
Lärare

Avatar


jag har haft en klardröm i mitt liv hahah
det var några år sen, och det enda som hände i drömmen var typ att jag var ute och sprang i skogen.... plötsligt tänkte jag "men hallå? jag brukar inte motionera?" så med en växande misstanke tittade jag ner på mina fötter, och såg att jag hade på mig typ joggingkläder från 80talet - neonfärgade sneakers, vita strumpor, och vitrosa super short shorts.... jag VISSTE att jag ALDRIG skulle ha på mig det, så jag insåg att jag drömde.... och tyckte det var ASCOOLT att jag hade en lucid dröm, så jag tänkte "OMG måste vakna så jag kan berätta det här för min kompis!!".... och så vaknade jag hahahahah...

några månader efter det så läste jag av en händelse någonstans att en metod för att träna sig till att ha klardrömmar är att man gör det till rutin i sin vardag att typ pausa och titta på sina händer eller fötter ibland, så att man potentiellt ska göra det i en dröm också, för att i drömmar så brukar ens händer eller fötter vara typ konstiga eller förvrängda, så att man inser att det är en dröm

..... och det verkade ju stämma för mig, men, ganska hilarious att sättet mina fötter var FÖRVRÄNGDA på, bara var att "omg, dom här skorna skulle jag aaaaldrig ha på mig" Hahahah


(ps. tog mig friheter och fixade rubriken....)

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FnCJQaRV.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi0.wp.com%2Fpunishedbacklog.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F09%2Ftumblr_static_5t79fc1kntcssk8kgss4scg8g_640_v2.gif

19 feb, 2020 14:50

Eckeltricity *
Elev

Avatar


Jag försökte lära mig att klardrömma en period för flera år sedan men kom på att det nog är bättre att prioritera att sova ordentligt, så lade ner det projektet. Tycker jag har tillräckligt med intryck och ansvar när jag är vaken!

Har klardrömt en och annan gång, korta sekvenser och enstaka beslut bara.

"I have no idea where this will lead us, but I have a definite feeling it will be a place both wonderful and strange." - Dale Cooper, Twin Peaks

19 feb, 2020 15:41

Mili Moon
Elev

Avatar


Jo, jag har också läst att för att veta om man drömmer ska man kolla på sina händer, läsa texter eller kolla i en spegel. Eftersom det ofta blir fel i drömmen.
När jag nyligen hade en klardröm var mina händer vågiga.
För att ha klardrömmar måste man träna länge. Här är några tips.
Det är bra att skriva ner sina drömmar även om det inte är klardrömmar.
Göra verklighets tester t.ex som mrbowlerhat sa.
Man kan också då och då testa trycka fingrarna genom handen. Det kommer ju förstår inte fungera men det gör att du kanske börjar göra det i dina drömmar också och då kommer du på att det är en dröm eftersom fingrarna kanske går igenom.
(Tack för att du fixade rubriken! Störde mig själv rätt mycket på den )
Har också hört att man kan sätta alarm någon gång mitt i natten. Då när man vaknar ska man stänga av det och försöka hålla sig vaken i hjärnan medan kroppen somnar. Då går man in i en sömnparalys vilket kan övergå till en klardröm.
Har aldrig lyckats med det själv men har bara testat en gång. Har också hört att det kan vara väldigt obehagligt då man kan börja hallusinera.
Men det är inget farligt. Man ska väl inte göra det för ofta då det kan bli en dålig vana vilket ger dålig sömn

19 feb, 2020 17:44

catradora
Elev

Avatar


jag har haft två klardrömmar. försökte inte få någon av dem, det bara hände. kommer nog aldrig aktivt försöka heller, är alldeles för rädd för att få sömnparalys ahahha

första gången drömde jag att jag stod i mitt rum och skulle få ut en stege genom ett fönster som inte gick att öppna tillräckligt mycket. minns att jag funderade på hur i hela friden jag skulle få ut den och plötsligt bara tänkte "men vadå, det här är ju en dröm! jag kan bara kasta den genom fönsterglaset!" så jag gjorde det, och vaknade direkt efteråt.

andra gången var jag faktiskt kvar i drömmen ett litet längre tag. drömde att jag var på en färja med några kompisar och att vi föll i. reagerade på att min kompis som inte kan simma simmade hur bra som helst, så tänkte testa vad jag kunde göra i drömmen. tänkte typ "jag far till skolan" och så var jag i skolans rasthall. tyckte det var coolt så prövade direkt att försöka få stolar att sväva med tanken, och då vaknade jag.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2Fbdb8cbffb638273cfdea0d57bf304f49%2Fbb0bd58af27f2e6f-b8%2Fs540x810%2Feff137997450c4982583c37fdf398cb0c01eb1f1.gif

19 feb, 2020 21:44

1 2 3

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Klardrömmar (Lucid dreams)

Du får inte svara på den här tråden.