Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Den försvunna lillasystern (julkaländer)

Forum > Kreativitet > Den försvunna lillasystern (julkaländer)

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+2


Hej alla och god jul!
Jag älskar julen, därför tänker jag göra en julkaländer.

Titel:
Den försvunna systern
Språk:
Svenska
Rating:
PG tror jag, klarar du Harry Potter så klarar du förmodligen det här
Handling:
Liana är en 15-årig tjej.
Hon bori Stockholm tillsammans med sina föräldrar och sin lillasyster Meja, 8 år.
Plötsligt försvinner Meja.
Det är nu upp till Liana att hitta henne innan julafton.
Kommer Liana lyckas?
Vart har Meja tagit vägen?

Jag hoppas att ni vill läsa.
Första kapitlet kommer senare idag.

Taggningar:
c8aina
Allpacka
Liv08

1 dec, 2018 13:13

Detta inlägg ändrades senast 2018-12- 1 kl. 20:36
Antal ändringar: 1

c8aina
Elev

Avatar


Låter spännande läser!

Expekto Patronum!!! Ni får gärna gå med i min klubb Spotify klubben

1 dec, 2018 13:13

Borttagen

Avatar

+1


Här kommer ett sent första kapitel, hoppas ni gillar det.

Kapitel 1
Lugnet före stormen

Det var lördagen den första december. Liana satt på sin säng i sitt rum och läste en bok. Det var en bok om växter och djur, Liana älskade att läsa om sådant. Då knackade det på dörren. Liana lade ifrån sig boken på nattduksbord.
"Kom in!" ropade hon.
Dörren öppnades och hennes lillasyster Meja kom in. Meja satte sig bredvid henne på sängen.
"Äntligen första december!" sa Meja glatt.
Liana log mot sin lillasyster.
"Jag vet," svarade hon. "Jag älskar december."
Meja nickade. Sedan satt de tysta en lång stund. De njöt av att vara tillsammans och att det snart var jul. Allt var så lugnt och stilla.

Men vad de inte visste var att allt snart skulle vändas upp och ner...

Oj, det där kom verkligen upp i sista minuten...
Jag vet att det här var ett kortt kapitel, men nästa kommer bli längre, jag lovar.
PS: Lämna gärna konstruktiv kritik.

1 dec, 2018 23:34

c8aina
Elev

Avatar


Hjättebra! ♥ bra beskrivning av deras glädje över att det är 1 December!

Det gör inget att det blev kort.

Expekto Patronum!!! Ni får gärna gå med i min klubb Spotify klubben

1 dec, 2018 23:38

Newt's Niffler
Elev

Avatar


Jättebra! Karaktärerna känns genuint glada ochinte alls påklistrade figurer som gillar December! Ännu ett plus i kanten är miljöbeskrivningarna, man kan nästan tänka sig in i Lianas rum!

1 dec, 2018 23:50

Borttagen

Avatar


Tack för kommentarerna!
De värmer!
Här är kapitel två.
Hoppas ni gillar det.

Kapitel 2
Försvinnandet

Liana satt och åt lunch. Då kom hennes pappa in i köket. Han såg väldigt oroad ut.
"Har du sett Meja?" frågade han.
Liana skakade på huvud och såg frågande på sin pappa.
"Nej," svarade hon. "Varför undrar du det?"
Han såg mer oroad ut.
"Hon skulle gå till en kompis," började han. "Men nu ringde hennes kompis mamma. Meja kom aldrig dit."
Liana blev iskall. Tänk om det hade hänt något? Då kom hennes mamma in i köket. Hon såg alvarligt på de.
"Vi måste gå ut och leta efter Meja," sa hon.
De andra två nickade. Sedan klädde de på sig och gick ut för att leta efter Meja.

De letade i flera timmar. De hade till och med bett grannar om hjälp och ringt polisen. Men ingen hade hittat ett enda spår av Meja. Liana var orolig för sin lillasyster. Hon ville inte att det skulle ha hänt henne något. Lianas föräldrar var också oroliga, men de sa hela tiden att Meja säkert var okej och snart skulle hittas. Liana hoppades såklart att de hade rätt, men hon kunde inte låta bli att undra.

Den natten sov hon inte bra. Det var massor av tankar som snurrade runt i hennes huvud.

2 dec, 2018 22:01

c8aina
Elev

Avatar


Hjättebra kapitel! ♥

Expekto Patronum!!! Ni får gärna gå med i min klubb Spotify klubben

3 dec, 2018 07:06

Pride Potter
Elev

Avatar


Ny läsare! Det är så kul när man kastar sig direkt in i berättelsen, och det gör inget att det är lite kortare kapitel (men jag skulle inte säga nej till ett längre ). Undrar vad som kommer hända. Kommer de hitta Meja? Eller kommer polisen det? Och vad har hänt? Har någon kidnappat henne? Eller har hon bara gått vilse? I så fall, kommer hon hitta hem själv?

Längtar spänt på fortsättningen! ♥

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2F64.media.tumblr.com%2F841dc70662bd0c14fe29a7b38cb7fe37%2F04e4856703d04f05-6f%2Fs400x600%2F68c00b60cf657fcd8750d01bbebbe10971ca9672.gifvhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.gifer.com%2FFlqn.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fdata.whicdn.com%2Fimages%2F238184626%2Foriginal.gif

3 dec, 2018 09:02

Liv08
Elev

Avatar


Så braaa❤️

Du är fin som du är!!! <3 kom ihåg det!!!

3 dec, 2018 18:31

Borttagen

Avatar

+1


Jag blir så glad av att ni alla vill läsa min julkaländer!
Jag blir lika glad varje gång jag får läsa en av era underbara kommentarer!
Här är kapitel 3.
Jag hoppas ni kommer gilla det.

Kapitel 3
Ett brev och ett beslut

Nästa dag var en måndag. Liana gick till skolan precis som vanligt. Men inget var som vanligt. Meja hade fortfarande inte kommit tillbaka. Liana var oroligare än vad hon någonsin varit i hela sitt liv. Och på grund av det var det svårt att konsentrera sig i skolan. Allt hennes ffokus låg på Meja och vad som hade hänt henne. Därför var Liana glad när skoldagen äntligen tog slut.

När Liana kom hem var hennes föräldrar inte hemma. Liana tog av sig skorna och jackan. Hon ställde skorna på skohyllan och hängde upp jackan på en krok. Det var när hon ställde skorna på hyllan som hon fick syn på något som låg på dörrmattan. Hon hängde snabbt upp jackan och vöjde sig sedan ner för att titta närmare. Det såg ut som... ett brev. Men inte vilket brev som helst. Brevet så inte ut att ha någon avsändare. Liana tog upp det. Hon gick in på sitt rum och satte sig på sängen. Hon öppnade försiktigt kyväret. I det låg mycket riktigt ett brev. Liana började genast läsa. Texten var så liten att den knappt gick att tyda. Men tillslut lyckades hon.

Detta är vad som stod i brevet:

Jag har Meja. Och om ni inte hittar henne innan julafton går det illa för henne. Men om ni hittar henne ska ni få tillbaka henne oskadd. Skynda er, tiden rinner ut.

Det var allt som stod i brevet. Lianas hjärta började slå snabbare. Någon hade Meja, någon kanske skulle göra henne illa. Tanken sände en rysning ner för Lianas rygg. Då kom hon på vad hon måste göra. Hon skulle se till att hitta Meja.

3 dec, 2018 21:44

1 2

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Den försvunna lillasystern (julkaländer)

Du får inte svara på den här tråden.