Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

[LÅST] Tips hur du överlever värmen

Forum > Off Topic > Tips hur du överlever värmen

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Alva Weasley
Elev

Avatar

+1


(Vet inte om det redan finns en liknande tråd redan. Men kände att detta ämnet var så viktigt att det kanske gör detsamma)

Jag antar att många som läser det här också har det extremt varmt där ni bor. Det här kan vara den absolut varmaste sommaren jag varit med om; Blommorna slokar, gräset är nästan helt gult och man orkar i princip ingenting... Hos mig har det nog inte regnat sedan midsommar (Då det alltid regnar)


Well, det här är några riktigt nödvändiga tips till dem som vill skydda sig mot värmen.


1. Drick vatten! Detta kan vara det absolut viktigaste du ska göra när det är så här varmt. Ha alltid med dig en vattenflaska vart du än går! Har själv en vattenflaska bredvid sängen varje natt.

2. Håll dig i skuggan! Om det inte finns någon rimlig anledning för dig att gå ut i solen, gör inte det.

3. Ha något på huvudet! Keps, solhatt, mössa, cowboyhatt... Vad som helst! Till och med en blöt handduk på huvudet kan göra susen. Även om du kanske ser ut som världens största idiot med den så skyddar du dig ändå mot solen.

4. Öppna fönster! OBS: Öppna inte fönster där solen skiner mycket, då finns det risk att det kommer in varmluft och det blir ännu varmare i huset.

5. Bada! När det är så här varmt och man inte har svalkat av hela kroppen kan man faktiskt må RIKTIGT dåligt. Ta en svalkande dusch, åk och bada... Vattenspridare kanske inte är en så lysande idé just nu, eftersom det är bevattningsförbud på många håll i landet. Även om man som min familj, inte har kommunalt vatten kan det vara bra att inte slösa med vattnet. Svalka även av era husdjur! Även om din hund/katt kanske avskyr vatten kan det vara bra att duscha av dem ibland.

6. Lämna ALDRIG ALDRIG ALDRIG hunden i bilen när det är varmt! Det kan räcka med ett par minuter som man är inne och handlar. Eftersom hundar inte kan svettas och göra av med värme på samma sätt som vi kan det många gånger gå så långt att hunden dör i bilen. Det spelar ingen roll om rutan är nervevad! Egentligen ska ingen vara kvar i bilen i den här värmen.

7. Elda INTE! Vet inte hur många län som har eldningsförbud, men det stora tipset är ju att inte göra det i vilket fall. Jag vet inte hur många skogsbränder jag har hört om den senaste veckan. Just nu kan jag upplysa om att man inte ens får grilla på sin egna tomt.

8. Träna inte! Det kan vara livsfarligt att anstränga sig när det är extremt varmt. Om du möjligtvis vill ta en joggingrunda eller gå på långpromenad med hunden, gör det senare på kvällen eller tidigt på morgonen då det är lite svalare.
______
Extratips:
Nu har det börjat komma mycket getingar på många ställen. Var försiktiga när ni ex. dricker saft eller äter äpplen eller sötsaker. Om det ligger en geting i saften finns det risk att du får ner getingen i halsen. Ett getingstick i halsen kan i vissa fall vara slutet...

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fe.cdn-expressen.se%2Fimages%2Fe5%2Ffa%2Fe5fa6fb40f0449c588d804b7d5d04ebb%2Fannan%2F632%4060.jpg

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia0.giphy.com%2Fmedia%2Fl553EJcE3Mrqo%2Fgiphy.gif Puss <3

26 jul, 2018 14:13

Borttagen

Avatar


Hehe, jag tror att det här är den varmaste sommaren på extremt länge...

- Bor ni i hus eller lägenhet, dra för gardiner på morgonen och stäng fönster för att hindra att de vara solstrålarna studsar in samt att hålla varm luft ute.. Senare på kvällen då det svalnar av så kan man öppna fönster för natten....

- Skaffa fläktar och sätt dem vid skrivbordet =)

// Alexander


ps, rolig trådidé Alva Weasley

26 jul, 2018 14:46

Mintygirl89
Elev

Avatar


Alva Weasley Det är många bra tips du har kommit med. Man ska även tänka på att inte lämna barn i bilen. Det är farligt för dem också, särskilt bebisar.

Det är även bra att äta salt mat (Helst produkter som har naturligt sälta, som till exempel skinka, men om man saltar med måtta tror jag det går bra.) Vätskeersättning är också bra att inta! Skit i om det smakar äckligt, man måste få i sig salter.

Tänk också på att använda solskydd! Smörj in ordentligt och se till att solkrämen har en hög solskyddsfaktor! Smörj som sagt in kroppen 23 gånger, eller mer!

Läs gärna Tårar från himlen :D <3 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.tenor.com%2F0p-qPPA7sk4AAAAM%2Fcat-look-at-you.gif

26 jul, 2018 17:56

La Croix
Elev

Avatar


Här har du en redan existerande tråd på ämnet.

26 jul, 2018 18:04

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Tips hur du överlever värmen

Du får inte svara på den här tråden.