Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Debattartikel

Forum > Kreativitet > Debattartikel

Bevaka tråden
Användare Inlägg
tippest
Elev

Avatar


Spoiler:
Tryck här för att visa!Vet inte om denna egentligen ligger fel, men jag tänker att lite skriverier i alla dess former är lite kreativt
Anyway så har jag, för ett tag sedan, skrivit en debattartikel (träning i svenska inför np) men jag gick tillbaka till den igårkväll och läste igenom och funderade på om jag inte skulle försöka få den publicerad någonstans. så om ni har tid får ni gärna läsa och se om ni tycker att det är värt att jag försöker på den publicerad!


Slopa hemläxorna för att undvika stress

Varför har lärare rätten att dela ut läxor när de vill, även över helger och lov?

I december 2013 kom Statistiska centralbyrån fram till att 89 000 10- till 12-åringar var stressade över både läxor och prov. Är det rimligt att så unga barn ska få hemska stressymptom såsom huvudvärk, sömnsvårigheter och magproblem? Undersökningen visade även att tre av fyra tjejer samt varannan kille mellan åldrarna 16 till 18 upplevde samma sak. Många elever väljer även bort sina fritidsaktiviteter för att istället få tid till att sitta hemma och göra läxor. Hur tänker skolorna då? Forskning har visat att de elever som är aktiva även får bättre resultat i skolan. När skolorna hindrar eleverna från att vara aktiva hindrar de även dem från att göra sitt bästa.

Lagen säger att en skoldag maximalt får vara sju till åtta timmar lång. Något som inte räknas in i detta är hemläxorna. Med alla läxor som eleverna får är det svårt att räkna ut hur lång en skoldag egentligen är, vilket är orimligt. Ska barn få jobba övertid hur mycket som helst? Skolverket har väldigt vaga riktlinjer gällande läxor som säger att varje elev ska ha möjlighet att genomföra läxan utan hjälp från någon vuxen. Däremot finns det ingenting som säger att lärarna måste följa dessa riktlinjer. De får i princip ge ut vilka läxor de vill, när de vill. Dessutom är det få lärare som anpassar läxorna till varje elev, då det är väldigt svårt och tidskrävande. Om varje elev ska få samma chans att göra sina läxor utan en vuxens hjälp måste ju läxorna vara anpassade till elevens förmågor, eller hur? Elever som har föräldrar som av olika anledningar inte kan erbjuda dem någon hjälp med läxorna blir därmed lidande. Alla elever har helt enkelt inte samma chans att lyckas i skolan, mycket tack vare läxorna. Är det verkligen så det ska vara?

“Men i arbetslivet släpper man inte arbetet helt endast för att man är ledig!”
Först och främst beror det från person till person, men det är sant. Väldigt många jobbar upp till en timme även dagar då de är lediga; men det är ju en valfrihet. Läxor är, i alla fall som regel, obligatoriska. Därutöver tycker jag att det är vansinnigt att man som vuxen människa jämför sina egna arbetsvanor med, till exempel, en elvaårings. Om man dessutom resonerar på detta vis och i stort sett uppmuntrar stressen, hur ska man då förvänta sig att få ut friska och välfungerande människor i arbetslivet? Långvarig stress leder bland annat till utmattningssyndrom, hjärtinfarkter, depression och långvarig smärta i muskler.

Lärare, låt era elevers fritid vara fritid, inte skoltid. Vill ni ha stressade, omotiverade elever som varje dag gör läxor som de inte lär sig någonting av, eller hälsosamma, studiemotiverade elever som får vila ut sig på sin fritid? Otaliga timmars arbetstid är inget som är tillåtet för vuxna som är ute i arbetslivet - varför ska det då vara tillåtet för våra ungdomar? Ungdomarna är, trots allt, framtiden. Inte ska de komma ut i arbetslivet när de är sjuka på grund utav onödiga läxor, eller?


bleh

10 maj, 2018 00:08

Aphrodite
Elev

Avatar


Den ser jättebra ut, snyggt jobbat! Som blivande lärare var det också väldigt intressant att läsa, haha! Du borde ju definitivt kolla om du kan få den publicerad! tror många hade behövt läsa den!

10 maj, 2018 10:30

tippest
Elev

Avatar


Skrivet av Aphrodite:
Den ser jättebra ut, snyggt jobbat! Som blivande lärare var det också väldigt intressant att läsa, haha! Du borde ju definitivt kolla om du kan få den publicerad! tror många hade behövt läsa den!


åh tack så mycket!

bleh

10 maj, 2018 11:02

Borttagen

Avatar


Jag tycker själv att läxor inte är onödiga men om det blir för mycket så har du alldeles rätt

12 jun, 2018 02:19

soffyzz
Elev

Avatar


Jag tycker den är väldigt bra skriven!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fvignette.wikia.nocookie.net%2Fdegrassi%2Fimages%2F5%2F52%2FLuna_Lovegood-2.gif%2Frevision%2Flatest%3Fcb%3D20130929140658 https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fmedia.giphy.com%2Fmedia%2FQy0saQwA3o0kU%2Fgiphy.gif

12 jun, 2018 14:40

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Debattartikel

Du får inte svara på den här tråden.