Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Attack mot Mugglarportalen

Forum > Nyheter > Attack mot Mugglarportalen

1 2 3 4
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Erfa
Rektor

Avatar

+36


Hej Mugglis!

Under natten till lördagen lyckades en angripare hitta ett säkerhetshål i Mugglarportalens kod. Angriparen lyckades logga in på andras konton bara genom att få dem att gå in på en specifik profil på Mugglis. Under gårdagen har säkerhetshålet fixats, och databasen återställts till en tidigare version.

Här är en sammanfattning av några av konsekvenserna av angreppet:
- Angriparen kan ha sett privat information, t. ex. meddelanden och e-postadress, från de drabbade.
- Allt som gjordes på Mugglis från natten då angreppet började till senare på lördagen har försvunnit.
- Alla behövde logga in på nytt när Mugglis kom tillbaka.

Det finns dock några positiva saker!
+ Inga lösenord har läckt ut.
+ Bara de som var online när attacken skedde kan ha blivit drabbade. Om du inte vet att du har blivit drabbad har du antagligen inte det.
+ Säkerhetshålen är som sagt fixade.

Slutligen är det värt att nämna att jag har pratat med angriparen och det verkar inte som att det fanns något speciellt intresse för att angripa Mugglis. Angriparen har lovat att lämna Mugglis i fred nu, och informerade mig till och med om två ytterligare säkerhetshål som inte ens användes i attacken.

Användaren som användes för att genomföra attacken har nu tagits bort. Jag rekommenderar att ni undviker att prata med personen på t. ex. Skype. Även om attacken på Mugglis är förbi så är det inte en person ni ska lita på!

Jag är nu övertygad om att Mugglis är säkert från just den här attacken, så ni behöver inte vara rädda för att vara inloggade på sidan. Det går aldrig att veta att man är 100% säker, men den här attacken har gjort oss lite säkrare i alla fall!

Slutligen vill jag ge ett stort tack till alla som rapporterade problemet till mig och samlade information om det. Speciellt Cave Trouble skrev prima information som jag kunde använda när jag undersökte attacken.

Och tack till alla som skrev till mig på Snapchat! När jag får fler än tre snaps om att Mugglis har problem så kollar jag upp det väldigt snabbt, tro mig!

13 sep, 2015 18:25

Borttagen

Avatar

+2


Bra talat Erfa, du är så bäst och därför ska du typ ge dig själ 20 elevhemspoäng för att du fixade det, du räddfade muggluis, men brottslingen bad ju om ursäkt mm.
Du är bäst!!!!! och bra att ni andra raporterade problemet, enligt mig är det värt 10 poäng till de elevhem

13 sep, 2015 18:28

Borttagen

Avatar


Jättebra skrivet!!

13 sep, 2015 18:33

Wira
Elev

Avatar


Bra att allt är fixat! Tack för att det blev fixat så snabbt också!

13 sep, 2015 18:37

Ester Potter 04
Elev

Avatar


Vad bra att allt är fixat nu
Var lite rädd ett tag...

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Ffc09.deviantart.net%2Ffs70%2Ff%2F2012%2F022%2F4%2F2%2Fonce_a_potterhead_always_a_potterhead_by_slyffinclawpuff-d4n8cvr.jpg

13 sep, 2015 18:40

Borttagen

Avatar


Skrivet av Ester Potter 04:
Vad bra att allt är fixat nu
Var lite rädd ett tag...

Samma här
Hoppas det inte händer igen

13 sep, 2015 18:49

Lele
Elev

Avatar


Är det farligt om den personen vet om min mailadress? För jag blev hackad så då kanske den vet det.

Mama, kudos for saying that. For spilling. https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fthumbs.gfycat.com%2FRecentSoulfulDowitcher-small.gif https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fic.pics.livejournal.com%2Fnutella_forever%2F49022583%2F14700%2F14700_original.gif

13 sep, 2015 18:53

Frivolt
Elev

Avatar


Awesome!! Bra jobbat Erfa Skönt att allt löste sig tillslut! Själv sov jag när attacken började och upptäckte att den hade skett via Vildvittra på fb!!

Så skönt att höra att det nu är fixat, att användaren är borta och hoppas att hen håller sig borta framöver (iallafall om hen ska hacka sidan)!!

: D

13 sep, 2015 19:15

Borttagen

Avatar


*tumme upp*!

13 sep, 2015 19:22

Borttagen

Avatar


vad skönt att allt är som det ska

13 sep, 2015 19:35

1 2 3 4

Bevaka tråden

Forum > Nyheter > Attack mot Mugglarportalen

Du får inte svara på den här tråden.