Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

[LÅST] Sagan om de tre bröderna

Forum > Mugglarportalen > Sagan om de tre bröderna

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Flameswolf
Elev

Avatar



SAGAN OM DE TRE BRÖDERNA

Det var en gång 3 bröder som färdades längs en ödslig väg in skymningen. Så småningom nådde de fram till en flod som var allt för farlig att korsa. Men de trollkunniga bröderna svängde med sina trollstavar och trollade fram en bro. Men innan de han ta sig över spärrades deras väg av en mörk gestalt i huva. Det var döden, och han kände sig lurad för att vandrare ofta brukade drunkna i floden. Men döden var slug och låtsades att gratulera och sa att de skulle få var sin belöning för att de lyckades överlista honom. Den äldste brodern bad att få den mäktigaste trollstav som någonsin existerat , så döden tillverkade en av flädern intill. Den andre brodern ville förödmjuka döden ännu mer. Han bad om att få förmågan att återkalla sina kära från graven. Så döden tog upp en sten från flodkanten intill och gav honom den. Slutligen vände sig döden till den tredje brodern. Den ödmjuke mannen bad om nåt som gjorde det möjligt att lämna platsen utan att döden följde efter honom. Och så fick döden motvilligt lämna ifrån sig sin egen osynlighetsmantel. Den förste brodern gick till en avlägsen by där han med hjälp av fläderstaven dödade en trollkarl han var osams med. Han blev som berusad av sin nyfunna makt och skröt om sin oövervinnerlighet. Men samma natt stal en annan trollkarl staven och skar halsen av honom. Och så tog döden den äldste brodern. Den andre brodern reste hem och vände stenen tre gånger i sin hand. Flickan som han hade hoppats få till fru men som dött i förtid uppenbarade sig. Men hon blev strax kall och sorgsen för hon hörde inte hemma i jordelivet. Galen av längtan tog den andre brodern sitt liv för att få följa henne. Och så tog döden den andre brodern. Döden sökte i många år efter den tredje brodern men fann honom aldrig. Först då han hade nåt hög ålder tog den yngste brodern av sig manteln och gav den till sin son. Han hälsade döden som en vän och följde honom villigt för att lämna jordelivet som hans like.

9 sep, 2015 23:12

Borttagen

Avatar


Varför postar du det här?

10 sep, 2015 09:11

Borttagen

Avatar


lås Oskan

27 sep, 2015 18:30

Borttagen

Avatar


Du har nu postat den i 3 olika kategorier vilket man inte får göra man postar den där den passar bäst. Dem här tråden passar i Kreativitets forumet tycker jag.

27 sep, 2015 18:38

Borttagen

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Du har nu postat den i 3 olika kategorier vilket man inte får göra man postar den där den passar bäst. Dem här tråden passar i Kreativitets forumet tycker jag.


låter rimligt

3 okt, 2015 14:51

Bevaka tråden

Forum > Mugglarportalen > Sagan om de tre bröderna

Du får inte svara på den här tråden.