Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Plugg-tråden

Forum > Off Topic > Plugg-tråden

Bevaka tråden
Användare Inlägg
AlvaRawenclaw
Elev

Avatar


*skapar ännu en tråd, förlåt*

Men denna tråd är basically en tråd där man kan skriva frågor om sina läxor, frågor inför prov osv och så kan andra mugglisar hjälpa
(om en likadan trådd finns, let me know.

Min fråga: kan någon förklara imperialism och nationalism, med lätta ord? XD

speech!

23 okt, 2014 20:19

Caius
Elev

Avatar


@AlvaRawenclaw; Har för mig att imperialism är när flera länder/stater går ihop och bildar imperium... Har väl mest med kolonier och så som vissa länder grundade runt om i världen förr i tiden när många platser fortfarande var okända/outforskade, så de platserna löd fortfarande under deras lands lagar... Så Eh ja, kort sagt typ "flera platser av olika folkslag, men som lyder under samma regering".... Ta det dock inte som 100% säkert, för jag är ringrostig även om jag går i skolan igen så är det inte sådant som mina skoldagar kretsar runt (snarare litteraturhistora), lol.

Nationalism har jag dock inte lika stor koll på... Så den vågar jag tyvärr inte svara på....



Och min fråga är till er som kanske är lite mer insatt i vad kurserna och så heter nu för tiden... För jag tog studenten lagom tills dess att dem bytte namn på precis allt (eller ok, jag gick i trean fortfarande, men brydde mig inte eftersom jag tyckte att det inte berörde mig, dumt nog)... Och jag har kommit fram till nu den här veckan att jag tänker följa efter en dröm och en plan som jag redan hade bestämt mig för att genomföra i unga år och utbilda mig till arkeolog (även om jag nu snarare är inne på köra lite djupare på det hela och gå hela vägen att säga "jag ska bli egyptolog" ... Dock måste jag läsa upp ett ämne först... Historia A. Grejen är den att det inte heter så som det "gjorde på min tid" (fyfan vad jag låter gammal när jag nämner det...), så vilken av Historia 1a1, Historia 1ab och Historia 1b är det som motsvarar Historia A...? Som jag har tolkat det verkar alla vara relativt... Grundläggande och på högstadie-nivå om jag ska säga min mening....

Det här är vad vi kallar tankar. Det är något som är bra och som alla har rätt att ha.

25 okt, 2014 21:15

Kallamina
Elev

Avatar


Någon som har några bra tips på vad man kan göra för att liva upp hjärnan igen efter en lång stund av plugg?

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=https%3A%2F%2Fi.pinimg.com%2Foriginals%2Fe5%2F46%2F7d%2Fe5467d0ebe75deb242ea7794f653c75f.gif

3 okt, 2018 18:31

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Plugg-tråden

Du får inte svara på den här tråden.