Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Hej alla på mugglis!

Forum > Off Topic > Hej alla på mugglis!

Bevaka tråden
Användare Inlägg
Li
Biträdande rektor

Avatar

+1


Om du skulle börja 4an och få en ny lärare, nya klasskompisar (till viss del, en del har du gått med förut) och gå till ett nytt skolhus (fortfarande samma skola men en annan del) vad skulle du vilja ha för aktiviteter då första veckan?

I stil med lära känna/samarbets-lekar!

without something there is no nothing

15 aug, 2013 20:30

Borttagen

Avatar


Flugsmällan minns jag att alla i min klass älskade att leka ^-^

15 aug, 2013 20:34

Vildvittra
Elev

Avatar


Lite svårt då man måste tänka på alla, typ blyga med ^^
Och att tänka på att saker kanske börjar bli "Pinsamt" eller det kanske sker senare i åldrarna xD
Men har de känt varandra förr är det ju enklare. Men gör lekar i grupp, inte någon där alla måste titta på en person.

Kanske den där man byter namn?
Man går runt i rummet hälsar på varandra med namn och byter namn, sedan har man ett nytt namn och så fortsätter man osv...

Eller djungelvrål....hur man nu gjorde den.

Alla....byter plats?

Vi hade lektioner/förslag på detta nu när jag pluggar, hade inte ni det? Kanske ta grejer därifrån?

Hoppas det går bra, och lycka till

"Flitwick är en mycket liten man, med en mycket lång stav."

15 aug, 2013 21:10

MissWentz
Elev

Avatar


När jag började i min klass (sexan) så fick vi ha djur till våra namn (som började på ens bokstav) och sedan satt man i en ring och så skulle man komma ihåg alla namn innan en och djuret.
Så ringen har en början och det var ju bra om man började, för då var man bara tvungen att säga ett namn, sitt eget.

Sedan var vi tvugna att rita bilder på våra djur, men det är en annan historia. ^^

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ffd908bbfa37d7b4e8d53014c0f7045d7%2Ftumblr_mht2alk32S1r2jx5co2_250.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2F181d8acc02dc6cba08a73f08a38fa646%2Ftumblr_mht2alk32S1r2jx5co3_250.gif

15 aug, 2013 21:44

Kintsugi
Prefekt

Avatar


Jag vill minnas att vi i femman slog samman tre klasser till två och därmed fick gamla som nya klasskamrater i nya klassen. Då satte vi oss i en stor ring, pratade ett par minuter med den bredvid oss och sedan skulle man presentera kompisen inför alla andra. Namn, något som kännetecknar människan osv. (ex. Anna gillar vindruvor och spelar fotboll på fritiden)...

- femkamp i klassrummet. Dela in alla i lag och så får man göra olika grejer (måla knorren på grisen på whiteboard-tavlan, gå limbo under pekpinne eller dylik)

- Avsluta veckan med roliga timman. Popcorn, kexchoklad, dryck som barnen får ta med sig (alternativt klasskassan står för) plus underhållning i form av att klasskamraterna får lov att göra framträdanden (dans, sång, magitrick osv.)

Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

15 aug, 2013 22:01

hyperion
Elev

Avatar


Något som jag kommer ihåg att jag gjorde när jag började högstadiet och skulle göra sammarbetsövningar var att vi hade några plattor i olika storlekar som hela klassen skulle få plats på. Man började liksom med den största och om man klarade det så fick man försöka med en mindre platta osv ~ Var rätt roligt faktiskt.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F31.media.tumblr.com%2Fc8f2f6d0ea7c96dfdc2ef6033dd1f035%2Ftumblr_mv2bmmL5rO1som5q2o1_500.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2F841bdc53f51c1098f2b3eaef2582b22e%2Ftumblr_mv2bmmL5rO1som5q2o2_500.gif

16 aug, 2013 11:26

Borttagen

Avatar


Hela havet stormar eller kanske fruktsallad Kommer jag ihåg att jag tyckte var roligt trots att jag var den där tysta blyga tjejen.

Stafetter funkar också även om många antagligen kommer beklaga sig över det. Finns alltid några stycken som inte gillar sådana.

Sen finns ju också en lek där klassen ska ställa sig på rad. Efter längd, skostorlek, födelsemånad... Man kan hålla på rätt länge. Haken är att man inte får lov att prata utan det gäller att använda gester etc för att veta var man ska stå någonstans. När alla har ställt sig där de tror de ska stå så får läraren fråga alla i tur och ordning. Har man lyckats få det rätt så brukar klassen bli riktigt glad. Minns att vi gjorde det här med en ny lärare eller vikarie i mellanstadiet så det skulle nog funka riktigt bra.

16 aug, 2013 15:55

Borttagen

Avatar


En rolig lek är att man kan leka är "jag heter och jag tycker om"
Man sitter i en ring och den som börjar säger sitt namn och något hen tycker om som börjar på samma bokstav som personens namn (ex jag heter Anna och tycker om ananas eller jag heter Filip och tycker om fotboll) Man ska också upprepa vad de tre personerna före en har sagt. (det går förstås inte när man just har börjat, men...)
om man inte minns vad de tre före en sa kan de få säga det en gång till.

Trasiga telefonen var nog en favoritlek för mig när jag jag i 3:an, 4:an...

När vi hade sammarbetsövningar i skolan för något år sen hade vi att det första vi gjorde på hela dan var att läraren tog ett rep och så skulle hela klassen ställa sig så nära de kunde varandra. Läraren la ett märke med målartejp på repet för att veta hur mycket att repet som behövdes, sedan när dagen och sammarbetsövningarna var slut gjorde vi samma sak igen, men nu hade vi behövt mindre av repet för att omringa oss, alltså hade vi gjort framsteg med sammarbetet och lära-känna-varandra under dagen.

Att vara ute och ha olika springlekar är ju också bra. En är att man har 5 stora klädnypor (finlandssvenska, tror det heter något annat på rikssvenska) som man sätter fast i kläderna synligt. Man ska försöka få tag på så många klädnypor som möjligt av andra personer, när man får tag i en ska man lägga fast den bland de andra klädnyporna och man ska förstås undvika att bli avtagen några klädnypor. När man blåser av leken senare vinner den med flest klädnypor.
Man kan också ha den här leken med färgglada band som man stoppar fast i byxlinningen.

ännu en till är att man har två eller tre stolar/lådor som går att stå på som man ska använda sig av för att ta sig över ett stort hav med hungriga krokodiler. Så får klassen själv försöka komma på hur de ska ta sig över.
"Havet" måste vara så stort att de inte går att placera ut de stolar de har och sen hoppa från stol till stol för att komma över till andra sidan, det måste alltså vara så stort att man måste flytta på stolarna. (skulle rekomendera lådor som är lätta och är åtminstone 1m x 1m eftersom de inte har ryggstöd...)

Jag vet att jag förklarar långt...

Edit:Klädnypor heter bykpinnar i Sverige...

16 aug, 2013 17:33

Detta inlägg ändrades senast 2013-08-17 kl. 18:37
Antal ändringar: 1

Reiku Black
Elev

Avatar


Jag vet inte var leken heter, men iallafall ^^ :

Man delas upp i två lag och läraren ställer sig med ett band i mitten. Leden ställer sig på var sin sida lika långt ifrån bandet. Personen längst fram i köerna springer och försöker ta bandet. Om den ena tar bandet ska den andra försöka få tag på den som tagit bandet medans den försöker springa tillbaka till sitt lag. Tillslut så kommer alla komma till ett enda lag. Och det laget vinner ^^
Alltså, inga bråk om vilket lag som var bäst eller vem som vann eftersom alla hamnade i ett lag i slutändan :3

Förlåt för dålig förklaring :3

16 aug, 2013 23:32

Molly Tonks
Elev

Avatar


Du jobbar på min skola haha Li

HAR EN FF OM LUNA! <3 (Heter 'Inte som du tror')https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F25.media.tumblr.com%2Ftumblr_ln1l2dnoDF1qindnxo1_400.gif ----> http://www.mugglarportalen.se/forum.php?topic=29993

22 aug, 2013 20:53

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Hej alla på mugglis!

Du får inte svara på den här tråden.