Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Hilda Smith [SV]

Forum > Fanfiction > Andra fandoms > Hilda Smith [SV]

1 2 3 ... 13 14 15
Bevaka tråden
Användare Inlägg
amanda1104
Elev

Avatar


Titel: Hilda Smith
Språk: Svenska
Typ av text: Fanfiction
Antal kapitel hittills: 14 st
Färdigskriven: Ja
Rating: PG tror jag...
Beskrivning: 11:åriga Hilda Smith sitter på sitt rum och pluggar. Hilda har kolsvart hår som räcker till axlarna. Hon är cirka 1,50 cm lång. Ögonen är bruna och fulla av liv, eller andar som en klasskompis sa för några år sedan. Hyn är blek, nästan vit. Hon har både dyxleksil och ADHD vilket gör hennes liv väldigt svårt.
”Hilda, kan du komma?” ropar hennes mor Agnes från köket. Hilda slänger ifrån sig böckerna och går ut ur rummet och in i köket....
En del ur första kapitlet...

Majis var snäll och förklarade lite om vad PJ(Percy Jackson) står för:
Jo! PJ står för Percy Jackson som är en serie om en kille med samma namn. Han har dyxelexi och ADHD.
Men egentligen har han dyxelexi för att hans ögon är inställda på att läsa gammalgrekiska, varför? Jo för att han är son till den grekiska havsguden, Poseidon!
Så ja.... Han få åka till ett läger för så kallade halvblod och lära sig bli hjälte och överleva och man få läsa om det typ xD Om Percys uppdrag och så

Kapitlen:
Kapitel 1 Sanningen
Kapitel 2 Hundarna
Kapitel 3 Hundarna del 2
Kapitel 4 Drömmen
Kapitel 5 Sanningen om hennes far
Kapitel 6 Irismeddelandet
Kapitel 7 Mr. D
Kapitel 8 Will Stanton & gåvorna / Kapitel 9 träningen
Kapitel 10 Flykten
Kapitel 11 Pesefone
Kapitel 12 Styx, Karon, Cerberus och ett återseende
Kapitel 13 Två gudar och en rundtur
Kapitel 14 Slutet!

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

25 sep, 2012 10:48

Detta inlägg ändrades senast 2013-04-13 kl. 20:37
Antal ändringar: 12

Majis
Elev

Avatar


Oh! Gimme more!!!!!

Hej, hej, här glider Majsen in! (?) You can call me Dr M

25 sep, 2012 10:52

amanda1104
Elev

Avatar


Skriver om jag får en läsare till...

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

25 sep, 2012 10:57

Majis
Elev

Avatar


Skrivet av amanda1104:
Skriver om jag får en läsare till...

Men det kommer du, men det är ju på dagen på en skoldag, så det kanske dröjer lite ^^

Hej, hej, här glider Majsen in! (?) You can call me Dr M

25 sep, 2012 11:00

amanda1104
Elev

Avatar


Skrivet av Majis:
Skrivet av amanda1104:
Skriver om jag får en läsare till...

Men det kommer du, men det är ju på dagen på en skoldag, så det kanske dröjer lite ^^
Jag är klar med första kapitlet... Och nu har jag rast

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

25 sep, 2012 11:06

Majis
Elev

Avatar


Skrivet av amanda1104:
Skrivet av Majis:
Skrivet av amanda1104:
Skriver om jag får en läsare till...

Men det kommer du, men det är ju på dagen på en skoldag, så det kanske dröjer lite ^^
Jag är klar med första kapitlet... Och nu har jag rast

Oh... Kul!!!

Hej, hej, här glider Majsen in! (?) You can call me Dr M

25 sep, 2012 11:09

amanda1104
Elev

Avatar


Lova mig en sak... Jag lägger ut ett kapitel nu... OM du förklarar vad PJ är för något (för dom som inte vet) Kan nämligen inte förklara lika bra som du...

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

25 sep, 2012 11:11

Majis
Elev

Avatar


Skrivet av amanda1104:
Lova mig en sak... Jag lägger ut ett kapitel nu... OM du förklarar vad PJ är för något (för dom som inte vet)

Öh....... Okej xD




Jo! PJ står för Percy Jackson som är en serie om en kille med samma namn. Han har dyxelexi och ADHD.
Men egentligen har han dyxelexi för att hans ögon är inställda på att läsa gammalgrekiska, varför? Jo för att han är son till den grekiska havsguden, Poseidon!
Så ja.... Han få åka till ett läger för så kallade halvblod och lära sig bli hjälte och överleva och man få läsa om det typ xD Om Percys uppdrag och så

Hej, hej, här glider Majsen in! (?) You can call me Dr M

25 sep, 2012 11:27

Borttagen

Avatar


Måste bara läsa den här. Min lillasyster heter Hilda så det var det som gjorde mig nyfiken *bevakar*

25 sep, 2012 13:51

amanda1104
Elev

Avatar


Tack Majis♥ Här är...


Kapitel 1. Sanningen

11:åriga Hilda Smith sitter på sitt rum och pluggar. Hilda har kolsvart hår som räcker till axlarna. Hon är cirka 1,50 cm lång. Ögonen är bruna och fulla av liv, eller andar som en klasskompis sa för några år sedan. Hyn är blek, nästan vit. Hon har både dyslexi och ADHD vilket gör hennes liv väldigt svårt.
”Hilda, kan du komma?” ropar hennes mor Agnes från köket. Hilda slänger ifrån sig böckerna och går ut ur rummet och in i köket.
”Alex ringde, han kommer om en kvart” säger Agnes som står vid spisen och lagar pannkakor. Alex Jones är en av Hildas få vänner. Dom går båda i samma klass. Medan Hilda har dyxlesil och ADHD behöver Alex gå på kryckor. Hilda slänger en blick ut genom fönstret. Inte ett moln på himlen. Hon vänder bort blicken. Och hör åskan. Hilda ser ut genom fönstret och ser mörka moln.
”Vad i...” mumlar hon skrämt. Agnes kastar en blick ut genom fönstret och ser orolig ut.
”Hilda, kan du se över köttfärsen ett tag” säger Agnes när telefonen ringer. Hilda nickar och ser hur hennes mor lämnar köket med en skrämd blick. Hilda tänker inte mer på det när hon vänder sig mot spisen igen.
”... Jag säger det inte” hör hon Agnes säga. Hilda spetsar öronen. Agnes verkar vara upprörd.
”Vem hennes far är kan bara han säga... Nej... Nej... Verkligen inte... Nej... Nej jag ljuger inte... Adjö!” Hilda hör hur Agnes lägger på luren och snart är hon tillbaka i köket.
”Vem pratade du med?” frågar Hilda.
”En bekant” svarar Agnes och tar fram tallrikar och glas. Hilda nickar. Då knackar det på dörren. Hilda skyndar bort till hallen och öppnar. Där står Alex.
”Hej” säger Hilda och släpper in honom.
”Hej” svarar Alex. Alex är lika lång som Hilda med svart, krulligt, hår och ljus hy. Han har blåa ögon.
”Maten är klar” ropar Agnes och dom båda vännerna sätter fart mot köket. Alla tre sätter sig vid bords.

Efter kanske en kvart öppnar Agnes munnen för att snabbt stänga den igen. Hilda ger henne en blick och vänder sig sen till Alex igen. Men när hon ser Alex allvarliga rynkar hon pannan.
”Vad är det?” frågar hon.
”Kan du hämta religionsboken?” frågar Alex. Hilda ger honom en undrande blick men gör som han vill. När hon kommer tillbaka tar Alex den och slår upp kapitlet om grekiska gudar. Han visar henne några mening på grekiska.
”Vad står det?” frågar han.
”Och hur ska jag veta det? Jag kan inte grekiska” svarar Hilda. Alex ger henne bara en trött blick. Hilda suckar men vänder blicken mot boken igen. Hon fattar inte vad Alex är ute efter. Hon ser på raden. Då flämtar hon till och spärrar förvånat upp ögonen.
När allt hopp försvunnit och glädjen borta. Se upp mot himlen och kanske ser du något som ger dig glädje. Kanske vill gudarna hjälpa dig.
Hilda läser upp raderna och ser sen upp från boken.
”Varför?” är det enda hon får fram.
”Varför du kan grekiska? Det ligger väll i släkten” säger Alex och ler. Hilda kastar en blick på sin mor. Agnes har aldrig lärt henne grekiska. Om hon ens kan det.
”Nej, jag kan ingen grekiska. Men din far kan” säger Agnes. Hilda ser klentroget på Agnes. Hon har aldrig träffat sin far. Så hur skulle han kunna lära henne det.
”Kan du låta oss berätta?” frågar Alex. Hilda nickar efter en stunds tvekan.
”Som du just märkte kan du grekiska. Eller rättare sagt, gammalgrekiska. Du behöver inte tro på mig. Men du måste lyssna nu” börjar Agnes. Hilda nickar igen.
”I Grekland har grekerna alltid trott på Zeus, Hades och hela bunten. Men här i USA tror man att det är skrock...” Agnes vänder sig mot Alex som fortsätter.
”Men har man några bevis på att gudarna inte finns? Nej! Tänk om gudarna finns. Och att dom skulle kunna föröka sig med...”
”Vänta lite... Så du menar att gudarna finns? Att dom kan föröka sig med... Människor?” frågar Hilda skeptiskt. Alex nickar. Hilda stirrar på honom vilket verkar roa Alex, för han ler.
”Jag vet att det verkar knäppt. Men tänk såhär... Du kan läsa och förstå gammalgrekiska. Men inte engelska lika bra. Därav din dyxleksil. I alla fall bland folk som inte hör till Olympiaden. Och din ADHD. Du kan inte sitta still. Vilket beror på att du vill kämpa. Du är dotter till någon av gudarna. Vem vet jag inte. Du får fråga din mor om det. Och eftersom Agnes är en av dom som inte hör till Olympiaden är du ett halvblod.” Hilda lutar sig tillbaka i stolen.
”Jag börjar faktiskt tro er” säger hon vilket får både Alex och Agnes att se lättade ut.
”Hur... Hur många halvblod finns det?” frågar Hilda.
”Jag har aldrig räknat. Men väldigt många” säger Alex och skrattar. Hilda rycker till. När Alex skrattar låter det som han bräker.
”Är du en halvblod” frågar hon.
”Nix, jag är en statyr” säger han.
”Som en faun” förklarar Agnes åt Hildas förbryllade blick.
”Jag trodde du var bra på religion” säger Alex besviket.
”Vi ska börja prata om grekiska väsen nästa vecka” säger Hilda som försvar.
”Aja... Vid elva år börjar halvblod att få sina krafter, eller vad man nu ska kalla det, och dom får komma till ett slags sommarläger som vi kallar Halvblodslägret. Där får man tränas under sommaren. Samtidigt som man umgås med andra halvblod. Eller halvsyskon om man har samma far eller mor. Men det finns ett undantag när det gäller föräldrarna, Zeus, Hades och Posedion har svurit vid floden Styx att aldrig få avkomna, varken son eller dotter, eftersom gudarna är oroliga att hon, eller han, ska ta över Olympiaden” fortsätter Alex.
”Du ger dig av till lägret om två veckor. Dagen efter skolavslutningen. Sen stannar du där resten av sommaren” säger Agnes.
”Du då?” frågar Hilda.
”Jag stannar här”
”Bara väsen, gudar eller halvgudar kan komma till lägret. Agnes kommer inte dit. Jag ger mig av dit i övermorgon” säger Alex.
”Och hur jag kommer jag dit?”
”Agnes kör dig en bit. Sen möter jag dig” svarar han. Hilda nickar.
”Du tar det lätt, må jag säga” säger Alex med ett leende.
”Jag... Jag har inget svar på det.”
”Jag blev förvånad när din far berättade vem han egentligen var” säger Agnes och ler åt minnet.
”Och vem är min far? Ett namn tack” säger Hilda.
”Ledsen Hilda, men jag får inte berätta” säger Agnes.
”Jag börjar tro att du försöker reta gudarna” säger Alex. Agnes bara ler. Alex kastar en blick på klockan.
”Jag måste gå” säger han.
”Redan?” frågar Hilda. Alex nickar.
”Jag måste fixa några saker, och dessutom måste jag fixa med resan till lägret” säger han och ställer sig upp. Hilda följer med honom ut till hallen.
”Hej då” säger hon.
”Vi syns ju om någon vecka” säger Alex.
”Mm.”

Den natten drömmer Hilda en annorlunda dröm:

En man sitter på en tron. Det är det enda som syns. En annan man kommer in och bugar.
”Herre, allt är klart” säger den andre mannen.
”Bra! Men jag vill inte ha några missöden. Flickan ska vara här vid nästa solnedgång. Och vid liv” säger mannen på tronen.
”Ja, herre, jag lovar” mannen bugar igen och går sen. Mannen på tronen sitter kvar och ler.


Drömmen tinar bort och Hilda vaknar. Den hade varit så verklig.

_________________________________________
Jag hoppas ni blev nöjda

Vae weohnata ono vergarie eka thäeet otherum

25 sep, 2012 14:01

1 2 3 ... 13 14 15

Bevaka tråden

Forum > Fanfiction > Andra fandoms > Hilda Smith [SV]

Du får inte svara på den här tråden.