Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Att växa i HP

Forum > Harry Potter > Att växa i HP

1 2
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+4


Jag har svårt att skriva detta eftersom det täta en del på mig och river upp en del minnen men jag behöver få skriva detta eftersom jag funderar så mycket på det. Jag skrev ju inlägget "De döda lär de levande" och på något sätt bottnar de känslorna i mycket mer än bara HPfanatism. Jag har läst böckerna sen jag var ca elva år gammal. I skolan lådsades jag och mina HP kompisar att vi.gick på hogwarts och döpte om lektionerna efter HP lektioner. Det gjorde skolan roligare och lättare att ta sig igenom. På rasterna pluggade vi formler och rollspelade. Vi hade jättekul.

När jag var femton växte jag in i quidditchintresset och skapade på hogwarts.nu laget Reagels. Det var ett Ravenclawlag och namnet var en mix av Ravenclaw och Eagles. Laget växte och bytte medlemmar när jag bytte användare och vi blev Vratsa Vultures. Ett gäng som var oskildaktika. Vi ringde varandra på nätterna och sa god natt till varandra. Det va ett underbart och i tre år fram spelade vi mugglarquidditch och hade superkul.

Med åren insåg jag likheten mellan mig och Sirius Black då har dömts oskyldig. Jag vill inte berätta allt om detta eftersom det kan skapa oro och eftersom det finns många yngre på sidan men så mycket kan jag säga. Det har varit mycket strul och jag har under de senaste åren förlorat flera nära anhöriga. Harry Potterfilmerna och böckerna har hjälpt mig igenom så mycket känslor. Sorg, ilska, oro, glädje. Jag har växt med hjälp utav dessa berättelser och jag vet att det hjälpt många andra också. Tack J K Rowling.

Jag har via HP världen lärt känna underbara människor och mina närmaste vänner jag har idag har jag träffat i olika HPsammanhang. Det är underbart för mig att kunna säga detta och jag är stolt över att säga att jag är en nörd. Självklart håller jag min fandom på en sund nivå och kan leva ett normalt liv i verkligheten med ett jobb etc men det är så härligt att veta att jag kan drömma mig in i fantasins värld tillsammans med er andra. Tack för att ni finns.

De som undrar ang domen, jag besvarar inget i tråden och känner ni att ni verkligen måste veta så ta det i uggla.

Ni är alla viktiga för dem ni är. Tack för att ni finns och vågar vara dem ni är och vågar älska HP utan att bry er om vad andra tycker och tänker. Det är eran personliga lycka som är viktigast för er själva. Var stolta ...nu öser vi mer HP fandom och ser till att det aldrig dör ut bara för att filmerna och böckerna är slut. Så länge det finns fantasi så finns det magi.

Kram till er alla.
Finns alltid här för er.

/§irius

23 jan, 2012 23:11

J-star Black
Elev

Avatar


Wow, You should be proud! Väldigt starka saker du tar upp, kan bara häpna över hur fint det lät

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi67.tinypic.com%2F15s7xw3.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi68.tinypic.com%2F2w36lpl.gifhttps://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi66.tinypic.com%2F8wi3qt.gif

23 jan, 2012 23:14

Borttagen

Avatar


Tack gumman ♥

23 jan, 2012 23:16

themarauder
Lärare

Avatar

+1


Brist på ord.

HP har varit en del i så många olika människors liv. Hp är min nostalgiska snuttefilt som jag aldrig slänger och alltid finner tröst hos.

Gamla blogginlägg kring HP: http://elinpihl.blogspot.com/2011/07/langealltid-leve-hp.html

http://elinpihl.blogspot.com/2011/07/en-nostalgisk-snuttefilt.html

=) - just like themarauder

23 jan, 2012 23:26

Borttagen

Avatar


Gud så fint Remus, du är så bra på att skriva ^_^

23 jan, 2012 23:27

Galaxus
Elev

Avatar


Det här gjorde sannerligen min dag. Du målade upp en speciell plats i mitt hjärta med dina ord och kan stolt medge att jag blev tårögd. Tack

23 jan, 2012 23:30

Borttagen

Avatar


Skrivet av Galaxus:
Det här gjorde sannerligen min dag. Du målade upp en speciell plats i mitt hjärta med dina ord och kan stolt medge att jag blev tårögd. Tack


Men gud. Varsågoda verkligen. Vill inte göra folk ledsna men som sagt. Skönt att finna folk som känner lika dant. ^_~

23 jan, 2012 23:32

themarauder
Lärare

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Gud så fint Remus, du är så bra på att skriva ^_^


Detsamma! Känns så skönt att veta att vissa känner likadant som en själv!


=) - just like themarauder

23 jan, 2012 23:36

Borttagen

Avatar

+2


Glad att jag lärt känna dig verkligen.

23 jan, 2012 23:37

Kintsugi *
Prefekt

Avatar

+1


Vilken härlig styrka det är från inlägget §irius! Så himla fint skrivet verkligen.

Jag glömmer aldrig när jag fick förfrågan om att få vara med i Vratsa Vultures. Jag hade väl egentligen inte kontakt med särskilt många förutom §irius men det var en härlig tid och laget gav mig ändå en go styrka i den jobbiga tonårstiden. Det var en av många delar från Hoggy-tiden som jag burit med mig och är tacksam för att ha fått vara med om.

...insåg att det blev mycket text nedanför: lägger den i spoiler-ruta bara därför.

Spoiler:
Tryck här för att visa!Harry Potter betyder det samma som styrkan som fick mig att finna ett liv som jag idag är tacksam för. Med ett värdelöst självförtroende, stor dos av feghet och vriden uppfattning av vardagen så kände jag mig annorlunda, sämst och ful - detta trots alla bästa kompisar och pojkvänner som jag hade i låg- och mellanstadiet. Men det var förmodligen föräldrarnas skilsmässa som ställde till det enormt mycket för mitt elvaåriga jag: ett par år efter att jag blev tokig i Harry Potter-serien.

I den jobbiga tid som var: med trasiga föräldrar och framförallt en far och en bror som skulle väckas, ha rena kläder och ha mat (vi snackar om när jag var 12-16år) blev det att jag tryckte ner mig själv i för höga krav. Skolan, familjen, pappas räkningar, fotbollen, simningen, dansen... jag la av med simning och dans (favoriterna) pga att jag inte ville vara en ekonomisk belastning. Under den här tiden hade jag Harry Potter. Jag drömde mig bort till den världen och var en karaktär i mängden. Kamraterna i skolan kändes som "några jag kan umgås med under mina år på skolan - men ogärna på fritiden". Men under den perioden fanns Hogwarts.nu som följdes upp av fefo.se och det var via dessa hemsidor som jag fann människor som jag ville byta ord med, ville umgås med och fann gemensamma ämnen med - gemensamma ämnen som jag ville hålla vid liv. Idag är vi ett stort fint gäng och på senare tid har vi funnit gamla hoggy-polare som svetsats samman med "fefo-gänget". ♥

Harry Potter var under många års tid något som jag inte talade så mycket om för människorna jag växte upp med talade om senaste modet, sminkade sig, skulle festa i fjortonårsåldern och glodde snett när någon gav minsta antydan till att klassas som "nörd". Men när livet var som värst i högstadiet kände jag att det inte kunde fortsätta. På gymnasiet visste INGEN vem jag var så på första svenskalektionen när vi skulle hålla ett tre minuters-tal om oss själva sa jag: "Hej. Jag kallas för Vickan och är Harry Potter-nörd. Jag har funnit styrka och vänner genom hemsidorna Hogwarts.nu och fefo.se samt rest från norr till söder och mot öst för att umgås med andra svenska hp-nördar och blablalbalba bok-kö blabla midnattspremiär blabla". Efter det kallade man mig för Potter eller Harry Potter och det kändes awesome! Jag log och skrattade och alla andra hade också roligt åt det. Med tiden blev det även Hermione för jag var lite av plugghäst-material i deras ögon. Det kändes så himla bra! I den eländiga tonårstiden som var med allt fann jag tillslut en plats jag kände mig hemma och bekväm på: och det var skolan. Gymnasietiden var awesome (bortsett från när familjelivet på hemmaplan fick mig att bryta samman och ta överdos blabla och sedan tala med rektor och psykolog - men det var skolan som jag fann min fristad och jag älskade att pendla dit och sitta där hela dagarna).

I somras kom sista filmen och redan förra året sa vi "vi skall vara i London på galapremiären". Redan hösten 2010 fick jag och ett gäng träffat JK Rowling och jag fick med mig två signaturer hem från den resan. Hon tog emot HC Andersen-priset i Odense och vi satt inne i konserthuset när det skedde. Och efteråt stod vi vid domkyrkan som spelade Hedwigs theme när hon skulle in i rådhuset och läsa för små barn. Menmen, nog om det. I somras var det sista extrema pådraget och jag satsade fullt ut. Jag var i London och satt på ett blött Trafalgar Square med tusentals andra människor och inväntade 2011-07-07 16:00. ...och vilka timmar när det väl drog igång. Jag fick många fina foton på många skådespelare och min Tom Riddle-dagbok fick fångat många fantastiska signaturer: JK Rowlings igen (den finaste av alla jag fått ♥). Tyvärr kom inte Emma Watson och Daniel till oss (fanns inte tid till det: Daniel skulle ju vara duktig nog att komma sent xD). menmen, jag är så fett glad över att ha Helena Bonham Carters och hennes mammas signaturer samt Alexandre Desplat, Rupert Grint, Evanna Lynch, Tom Felton, Jason Isaacs, Ralph Fiennes och Julie Walters - bland många andra ♥ ♥ ♥ Men det var det avslutande talet av filmmakare, skådisar och av JK Rowling som fick mig att brista. Utan det talet hade det inte alls känts lika rätt att "gå vidare och vara tacksam för det som varit".

Men inte nog med det så satsade jag mer utöver galapremiären. Skall ett HP-kapitel avslutas så skall det avslutas med stil! OKEJ?! Så jag drog hem och såg midnattspremiären i Göteborg med världens bästa vänner (och vann ett par Harry Potter 3D-glasögon inför visningen) för att dagen därpå återvända till London för att se midnattspremiären där (UK hade senare premiär än Sverige). Och vilken midnattspremiär! ODEON (biograf i London) var mäktig! Ljudet, 3D-visningen, energin, publiken, lokalen ♥ OMG. Så jäkla häftigt - dåligt att det var reklam en halvtimma och dåligt att man inte hade några som helst utlottningar av saker inför visningen. Men whatever. Det var awesome!

Efter det kände jag bara lättnad. Jag har varit så himla tacksam för att fått vara en del av the Harry Potter Generation och jag är fantastiskt tacksam för att fått vara med om så himla många event, konvent och upplevelser. Det är guld värt! Men nu känner jag att det varvar ner ordentligt. Hade planer på att skaffa hem ett flertal trollstavar men det får räcka med de fyra som jag har - alla har fått vara med på äventyr den avslutande sommaren 2011 och bär på minnen. Men det känns som att det får lov att vara bra!

Det kommer droppa in konvent framöver både i Sverige och utomlands men jag undrar jag om det är något som jag kommer prioritera. Det är underbart att få träffa alla härliga vänner från landets och Europas alla hörn men jag tror inte att jag kommer fixa det ekonomiskt och prioriteringsmässigt. Det är full fokus på jobb, behålla lägenheten, segla med ostindiefararen Götheborg, dra på fotoresa till New York, den japanska kulturen och så småning om börja studera på allvar. Jag känner att jag är tacksam för det som har varit och jag VILL till Harry Potter-världen i Orlando. Det kommer ske och jag kommer alltid att ha Harry Potter i mitt hjärta och gilla det - men det kommer inte vara HELA mitt liv längre utan stabil grund som jag kan stå stadigt på och vara tacksam för.

...jag vill återigen tacka JK Rowling som fick idén av att glo på kossor. Jag vill tacka henne för att hon varit en stark förebild genom tung tonår och tacka henne för att hon, genom ett domino-spel, fått mig att bli den jag är idag. Fått mig att bära på många minnen och ha många vänner som jag ALDRIG skulle ha mött på annars.

[Nu blev det långt. Jag trodde att texterna jag skrev i somras/höstas skulle vara avrundande men det kändes lite som att jag behövde få ur mig det här också. Några har hört det mesta ur texten tidigare - i andra trådar, i liknande versioner. Jag beklagar om ni tröttnat på det men nu är det ute än en gång i ännu en tappning. Jag hoppas att ni överlevt! ^^'']


Kintsugi of House Zabini, the First of Her Name

24 jan, 2012 01:48

1 2

Bevaka tråden

Forum > Harry Potter > Att växa i HP

Du får inte svara på den här tråden.