Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Vegan och vegetarian-tråden!

Forum > Off Topic > Vegan och vegetarian-tråden!

1 2 3 ... 161 162 163
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Borttagen

Avatar

+19


Förlåt om det redan finns en liknande tråd >.<

Det här är den stora tråden om veganism och vegetarianism!
Här kan du lära dig mer om livsstilarna, ställa frågor och dela med er av recept och andra tankar!

Vad är veganism?
Är man vegan så avstår och undviker man allting som kommer ifrån djurriket! En vegan äter alltså inte kött, fisk, fågel, mejeriprodukter, ägg, honung och vaxprodukter och inte heller E-nummer och tillsatser med animaliskt ursprung.
En vegan avstår också från material med animaliskt ursprung, t.ex ylle, skinn, päls och dun etc.
Veganer är även mycket uppmärksamma och använder inte smink eller några som helst produkter (hushållsprodukter, tvättartiklar, skönhetsgrejer) som har tagits fram med hjälp av djurförsök eller innehåller animaliska tillsatser. Många veganer avstår även från att gå på circus, djurparker och liknande!

Vad är vegetarianism?
En vegetarian avstår alltid från kött, fisk och fågel. Däremot finns det tre olika sorters vegetarianer:
Lakto-ovo-vegetarian Äter mejeriprodukter och ägg
Lakto-vegetarian Äter mejeriprodukter. Inte ägg.
Ovo-vegetarian Äter ägg. Inte mejeriprodukter
(OBS: Ost ingår ej i mejeriprodukter då det innehåller löpe)

Vegetarianer avstår även från produkter som framkommit ur slaktandet av ett djur (löpe och gelatin, e-nummer t.ex). Många vegetarianer är även ofta uppmärksamma på samma saker som veganerna (material, djurtestade produkter, tillsatser m.m.) och är ofta emot circusar och päls!

Halv-vegetarian? Demi/semi-vegetarian
Detta är ett nytt och löjligt påfund eftersom folk som inte äter kött men ändå äter fisk eller/och fågel, vill ha något att kalla sig för. Namnet är dock fel eftersom en vegetarian aldrig äter kött från något slags djur. Ett bättre namn är pescetarian(fisk) och pollotarian(kyckling).


Varför bli vegetarian/vegan?
Det finns hur många anledningar som helst!
- Miljön, köttindustrin är en av dem största miljöbovarna.
- Hälsa, det är bevisat att en vegansk eller vegetarisk kost är mycket hälsosammare på många plan.
- Religion
- Politiska
- Ekonomiska m.m.

Vad kan man äta, då?
Allt möjligt! Som lakto-ovo-vegetarian så kan man äta mer eller mindre exakt samma maträtter som vanligt, bara att man byter ut köttet och annat animaliskt mot vegetariskt.
Om du är lakto-ovo så kan du äta bl.a soya, quorn och tofu.
Hälsans Kök och Quorn är märken som säljer utmärkta vegetariska köttsubstitut, äve ICA och Coop tror jag har egna vegetariska köttsubstitut!
Tzai är veganskt, tofu är ofta också veganskt.

Det finns så himla mycket att välja bland; bullar, korvar, fiskpinnar(&#9829;!), bacon, skinka, schnitzlar, filéer, nuggets, hamburgare, färs (även så att man kan rulla egna bullar, göra 'kött'limpa osv), falukorv... Listan goes on and on!

Läs mer:
http://www.vegetariskamatguiden.se/
http://www.peta.org/
http://www.djurensratt.se/portal/page/portal/djurens_ratt/faktabas
http://www.vegan.nu/

Bra & informativa dokumentärfilmer:
* Food Inc
* Meet Your Meat
* Earthlings
* The Cove (handlar om delfiner och varför man inte skall gå på delfinshower, Sea World m.m)
(googla, finns att se på webben eller deras hemsidor)


Så! Låt tråden börja

4 nov, 2011 18:45

Detta inlägg ändrades senast 2011-11- 4 kl. 19:09
Antal ändringar: 3

Borttagen

Avatar


Åh. Har varit vegetarian i snart tre och ett halvt år.
Äter fisk, och började nydligen är kycklig så jag är så kallad demivegetarian som äter fisk och kyckling. Dock har jag märkt att jag inte mår så bra av kyckling men det gör matlagningen hemma lättare typ

Jag gillar denna tråden.

4 nov, 2011 18:49

Borttagen

Avatar


Jag ar vegan och jag har varit sen jag var 12 ar. Min mamma ar vegetarian och resten ar kottatare. Jag ater inte djur inte for att jag tycker synd om dom. Jag gillar inte att ata lik. Jag gillar inte att ata kadaver och jag tycker att det ar ackligt. Andra produkter tycker jag att manniskan slosar med. Jag ar inget stort fan av djuren men det ar manga t.ex kalvar som inte far i sig kossans mjolk for den pumpas ut till manniskor. Valdigt synd.

4 nov, 2011 18:53

Borttagen

Avatar


Yay, bra tråd! Är själv vegeterian, resten av min familj är icke-vegetarianer så vi brukar bara tillaga något färdigt, typ hälsans kök. Älskar all qourn soya, och tofu. Rotfrukter, nötter, svamp (dock ingen favorit) är också bra.

4 nov, 2011 18:55

Ginnyy
Elev

Avatar

+2


Jag är ingen riktig vegetarian, jag vill vara men som det ser ut just nu funkar det inte. Min familj är otroligt konservartistisk och kan hacka på mig ganska mycket. Del så har jag varit väldigt sjuk så har fått lägga till fisk och kyckling till min kost.
Jag ska testa att bli vegan när jag är helt frisk och flyttat hemifrån. Till levnadssättet lever jag ganska mycket som en vegan, försöker undvika kläder gjorda av animaliska grejor m.m. Men samtidigt har det hänt att jag köpt en skinnjacka på second hand.. Det tycker jag är mer okej då jag inte stödjer industrin som ligger bakom jackan!

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2F24.media.tumblr.com%2Ftumblr_m22rjwSRDh1r2n26zo1_500.gif

4 nov, 2011 18:59

Borttagen

Avatar


Åh vad kul att ni gillar tråden tyckte verkligen att den behövdes!

Själv är jag lakto-ovo-vegetarian, men går mer och mer åt veganhållet.
Har utvecklat en sorts köttfobi, men det blir väl lätt så haha, och är alltid superparanoid när andra lagar min mat eller när jag äter ute. Hemma har jag egna stekpannor och kastruller .
Har varit vegetarian i... 3-4 år? Minns inte, men något sånt är det! Jag blev vegetarian av tre anledningar: miljön, hälsa och för djuren. Har insett att jag mår så mycket bättre rent psykiskt av att inte äta djur, och anser att ingen sann djurvän skulle kunna äta en levande varelse.

4 nov, 2011 19:01

evut
Elev

Avatar


Det behöver inte vara hälsosammare att vara vegan eller vegetarian.
Många får brist på olika näringsämnen, och det är absolut inte bra att vara vegan när man är barn.
Men om man utgår från att alla som är veganer/vegetarianer äter en korrekt kost och har växt så pass mycket att det är okej så är det nog nyttigare. Problemet är att så är det inte i alla fall.

Jag har funderat lite halv-seriöst på att bli vegetarian (absolut inte vegetarian, mjöl är typ mitt liv!!!!!!!!!!!) eftersom att djuren släpper ut så mycket metangas, men jag skulle inte fixa det eftersom att jag har varit underviktig, främst p.g.a att jag knappt åt något kött. Väger normalt nu men om jag slutar äta kött kommer jag falla ner igen. Tyvärr.

https://www.mugglarportalen.se/images/proxy.php?q=http%3A%2F%2Fi1196.photobucket.com%2Falbums%2Faa411%2Ftudorrose4456%2Fcelebrateharrypotternm.gif http://acciophoenixwand.tumblr.com http://weheartit.com/evutosv WildHawthorn67 @ Pottermore evamatildaa @ instagram http://insta.devote.se

4 nov, 2011 19:06

Borttagen

Avatar


Jag har varit vegetarian i snart 1 år, och jag trivs verkligen. Jag hade alltid dåligt samvete när jag åt kött, det känndes bara inte rätt. Jag blev vegetarian för att; det är omiljövänligt, jag tyckte aldrig riktigt om kött och till sist så kunde jag inte tänka mig att äta en annan levande varelse, även om den var död.

4 nov, 2011 19:15

Borttagen

Avatar


Skrivet av evut:
Det behöver inte vara hälsosammare att vara vegan eller vegetarian.
Många får brist på olika näringsämnen, och det är absolut inte bra att vara vegan när man är barn.
Men om man utgår från att alla som är veganer/vegetarianer äter en korrekt kost och har växt så pass mycket att det är okej så är det nog nyttigare. Problemet är att så är det inte i alla fall.

Jag har funderat lite halv-seriöst på att bli vegetarian (absolut inte vegetarian, mjöl är typ mitt liv!!!!!!!!!!!) eftersom att djuren släpper ut så mycket metangas, men jag skulle inte fixa det eftersom att jag har varit underviktig, främst p.g.a att jag knappt åt något kött. Väger normalt nu men om jag slutar äta kött kommer jag falla ner igen. Tyvärr.

Ta inte det här på fel sätt, men oj vad fel du har . Det här med att man inte får i sig alla näringsämnen är bara en ren myt! Även en köttätare kan få brister, det beror helt på att man slarvar med maten. Den vanligaste bristen är B12 (har själv haft brist på det) och då kan man ta Mitt Val- Vegetarian(finns vegan också) tillskott som finns att köpa receptfritt på apoteket, detta är alltså om man slarvar och inte äter linser, bönor eller tillräckligt med protein m.m.!

Även barn kan vara vegetarianer och veganer, det är ingen fara så länge man äter vad man ska, och är man vegetarian/vegan bör man ha koll på vilka näringsämnen som finns i vad. Hell, jag vet t.o.m folk som köper vegansk mat till sina katter och hundar (lite extremt, imo).

Jag förstår inte riktigt vad du menar med metangas? Vad har det att göra med saken?

Och tro mig^^ känner mååånga tjocka och överviktiga vegetarianer haha. Jag tror knappast att din viktnedgång berodde endast på att du inte åt kött. Det var nog snarare proteinbrist.

4 nov, 2011 19:15

IamAK
Elev

Avatar


jag tycker att en måltid känns tom utan kött. och nu menar jag lunch och middag/kvällsmat, inte frukost och sånt. det smakar inte lika mycket då och det är bara tråkigt... men jag äter ändå inte så jätte mycket kött, petar väldigt mycket i det ibland för att få bort dom "fula" bitarna.

4 nov, 2011 19:16

1 2 3 ... 161 162 163

Bevaka tråden

Forum > Off Topic > Vegan och vegetarian-tråden!

Du får inte svara på den här tråden.