Välkommen till en gratis, svensk Harry Potter-community

F5

Musikteori

Forum > Kreativitet > Musikteori

1 2 3 4
Bevaka tråden
Användare Inlägg
Cloe Lovegood
Elev

Avatar


Hej! Detta är en tråd för snack kring musikteori. Musikteori omfattar vårt skriftspråk av musik, alltså hur vi nedtecknar musiken. Allt från noter till olika nyanser, ackord, intervaller och korsförtecken kan diskuteras här. Nu kanske ni inte alls fattar vad jag snackar om... men denna tråden är också till för att lära!

Här kan ni fråga mig vad som helst när det gäller noter m.m. Jag kanske inte kan PRECIS ALLT, men jag tycker att det är intressant med musikteori. Så fråga på, berätta saker. Diskutera vad ni vill kring ämnet här.

Om ni ställer frågor så svarar jag på dem och förklarar i spoilers här nedanför, i detta inlägget alltså så alla snabbt kan hitta om de undrar något!
Ha så roligt!



OMRÅDEN:

Intervall

Intervall nivå 1

Spoiler:
Tryck här för att visa!Intervall= avståndet mellan två toner.

Det finns åtta olika intervall (man skriver konstigt nog inte intervaller, utan bara intervall.)
T.ex. så heter intervall nummer 1 ”prim”. Nedan har ni en lista på samtliga intervall:
1. Prim
2. Sekund
3. Ters
4. Kvart
5. Kvint
6. Sext
7. Septim
8. Oktav


Dock så är intervall nummer 1; prim, ett tonsteg. Den är nämligen 0 tonsteg. Prim innebär alltså avståndet mellan till exempel tonen c och c, eller d och d. Alltså kan man säga att avståndet mellan tonerna i en prim är obefintligt.
Nästa intervall är sekund. I en sekund så är tonavståndet ett helt tonsteg, i ters (som är nästa) är avståndet mellan tonerna två hela tonsteg. Och så fortsätter det fram till oktav, som är sju hela tonsteg.
Detta kan vara lite förvirrande eftersom antalet hela tonsteg mellan tonerna inte stämmer överens med vilket nummer intervallen har.




Intervall nivå 2
(Kan vara lite svårt om man inte kan läsa noter eller inte kan namnen på tonerna.)
Spoiler:
Tryck här för att visa!Intervallerna och deras avstånd:
Prim: 0 hela tonsteg, t.ex. mellan tonerna c och c. Eller d-d.
Sekund: 1 helt tonsteg, t.ex. c-d eller d-e
Ters: 2 hela tonsteg, t.ex. c-e eller d-f
Kvart: 3 hela tonsteg, t.ex. c-f eller d-g
Kvint: 4 hela tonsteg, t.ex. c-g eller d-a
Sext: 5 hela tonsteg, t.ex c-a eller d-b
Septim: 6 hela tonsteg, t.ex. c-b eller d-c1
Oktav: 7 hela tonsteg, t.ex. c-c1 eller d-d1

Men om det underlättar för dig så kan du räkna från första till andra tonen i intervallen, till exempel i en ters mellan c och e; på följande vis: c-d-e. alltså blir det 1-2-3 toner. 3 toner, precis som ters är intervall nummer 3! Dock är fortfarande avståndet mellan tonerna två hela tonsteg. Mellan c-d är det ett, och mellan d-e är det ett. Alltså är intervallen två hela tonsteg.




Intervall nivå 3
(Nu är vi uppe på en hyfsat hög nivå.)
Spoiler:
Tryck här för att visa!Prim, kvart, kvint och oktav har EN grundform; ren. ( R )
Sekund, ters, sext och septim har TVÅ former: stor och liten. (S, L)

Stora och små intervaller:
När en intervall är liten så innebär det att den har ett halvt tonsteg mindre än det antalet tonsteg som jag nämnde i Intervall nivå 1.
De stora intervall har däremot det avståndet jag nämnde innan. Lägg märke till att jag i fortsättningen kommer att förkorta intervall namn till vilket nummer intervallen har; ex. sekund är 2 och ters 3.

Såhär stora är intervallernas avstånd:
L2 (betyder alltså liten sekund) : ½ tonsteg t.ex. mellan c-dess
S2 (stor sekund) : 1 tonsteg t.ex. mellan c-d
L3: 1 ½ tonsteg t.ex. mellan c-ess
S3: 2 tonsteg t.ex. mellan c-e
L6: 4½ tonsteg
S6: 5 tonsteg
L7: 5½ tonsteg
S7: 6 tonsteg

Som sagt kan endast sekund, ters, sext och septim vara små/stora.

Extra fakta som jag inte går in så noggrant på:
- Det kan vara bra att känna till att även om både kvarter och kvinter endast har en form; ren, så finns det ett undantag. Det är mellan tonerna f-h för kvart och h-f för kvint, då är nämligen kvarten överstigande och kvinten förminskat, vilket gör att de får samma avstånd mellan tonerna.
- Alla rena intervaller kan förvandlas till överstigande eller förminskade intervaller med hjälp av korsförtecken och b-förtecken.


Fråga om det är något ni inte förstår/ vill veta!

Cloe Lovegood

3 nov, 2014 19:59

Detta inlägg ändrades senast 2014-11- 6 kl. 20:09
Antal ändringar: 5

AuroraAlexius
Elev

Avatar


Vet inte riktigt vad jag ska fråga om, men jag tycker det helt klart var en intressant idé med den här tråden. Jag antar att du spelar något form av instrument eftersom du är så intresserad av musikteori?


~ Hogwarts kommer alltid finns där för att välkomna dig hem ~

4 nov, 2014 10:59

themarauder
Lärare

Avatar


Jag lärde mig reglerna enbart för att kunna bryta dem =) *inget fan av regler*

=) - just like themarauder

4 nov, 2014 13:10

Cloe Lovegood
Elev

Avatar


Skrivet av AuroraAlexius:
Vet inte riktigt vad jag ska fråga om, men jag tycker det helt klart var en intressant idé med den här tråden. Jag antar att du spelar något form av instrument eftersom du är så intresserad av musikteori?



Haha ja jag spelar piano, och gitarr, och bas, och trummor... Men framför allt piano. Dessutom går jag i musikklass och där har vi väldigt mycket musikteori under skoltid jämfört med vanliga klasser.





Skrivet av themarauder:
Jag lärde mig reglerna enbart för att kunna bryta dem =) *inget fan av regler*


Nu är det ju så att detta med musikteori inte direkt är "regler", utan det är musikens skriftspråk för att alla som spelar/sjunger musik ska kunna förstå varandra, trots att man pratar olika språk. Det är precis som att vi pratar svenska.
T.ex. om en fransk pianist får noter som jag skrivit så kan hon spela dem, hon kan även spela dem med de nyanserna som jag vill åt; starkt eller svagt, och även snabbt eller långsamt, eftersom musikteori även omfattar hur man förklarar sådant. Trots att vi pratar olika språk så kan musiken förena oss.

Musikteori lär oss också att förstå hur musiken är uppbyggd och hur olika instrument och musikstilar hänger ihop.
Men det finns inte direkt några "regler". Du kan nämligen tolka det hur du vill! Och det finns inga regler som säger att du behöver läsa noterna, eller spela exakt vad som står. Det är bara som ett förslag. Ett förslag på hur du kan skapa och spela musik!

Cloe Lovegood

4 nov, 2014 19:34

themarauder
Lärare

Avatar


Cloe Lovegood:

Jag tänkte specifikt på harmonisering när jag skrev det där fyrstämmig sats/harmonilära (som går under musikteorin). Det skulle jag säga är "regler". Sen när man vet hur det fungerar, kan man bryta dem - o ha en större förståelse för musiken vi skapar, även om vi inte följer det. Harmonilära/Satslära.

På gymnasiet tyckte jag det var riktigt kul, men när jag kom till musikhögskolan så ändrade jag uppfattning lite, haha...
Men jag tycker det är kul med gehör fortfarande =) Balkning är dock min värsta mardröm... Har lite problem med "matte".

=) - just like themarauder

4 nov, 2014 20:13

Borttagen

Avatar


Skrivet av themarauder:
Jag lärde mig reglerna enbart för att kunna bryta dem =) *inget fan av regler*

Jag bryter mot dem utan att veta om det xD
Är usel på intervaller...

4 nov, 2014 20:34

themarauder
Lärare

Avatar


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av themarauder:
Jag lärde mig reglerna enbart för att kunna bryta dem =) *inget fan av regler*

Jag bryter mot dem utan att veta om det xD
Är usel på intervaller...


Hur menar du? =) På att höra intervaller, se dem, eller minnas vilka som är vilka?
Jag kanske har något knep som framtida musiklärare =D

=) - just like themarauder

4 nov, 2014 20:44

Borttagen

Avatar


Skrivet av themarauder:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av themarauder:
Jag lärde mig reglerna enbart för att kunna bryta dem =) *inget fan av regler*

Jag bryter mot dem utan att veta om det xD
Är usel på intervaller...


Hur menar du? =) På att höra intervaller, se dem, eller minnas vilka som är vilka?
Jag kanske har något knep som framtida musiklärare =D

Minnas vilka som är vilka, men jag kan inte höra vilken intervall som är vilken heller (utom sekund o oktav typ)
De jag kan är:
Sekund
Kvint
Oktav

xd

Varför ligger den här i kreativitetsforumet förresten XD

4 nov, 2014 20:52

Cloe Lovegood
Elev

Avatar


themarauder: Okej fattar vad du menar det kanske finns regler över hur man skriver ner det men sedan kan man ju tolka hur man vill. Fast jag vet inte riktigt om jag håller med om att det är särkilt harmonilära och satslära. Haha själv älskar jag matematik så det kanske också är en anledning till att jag gillar musikteori...

Diskantklaven Jag skriver om intervallerna imorgon i första inlägget. Musik är en kreativ konstform och eftersom musikteori är en del av ämnet musik så tyckte i alla fall jag att den passade bra här. Eller hur tycker du?

Cloe Lovegood

4 nov, 2014 21:41

themarauder
Lärare

Avatar

+1


Skrivet av Borttagen:
Skrivet av themarauder:
Skrivet av Borttagen:
Skrivet av themarauder:
Jag lärde mig reglerna enbart för att kunna bryta dem =) *inget fan av regler*

Jag bryter mot dem utan att veta om det xD
Är usel på intervaller...


Hur menar du? =) På att höra intervaller, se dem, eller minnas vilka som är vilka?
Jag kanske har något knep som framtida musiklärare =D

Minnas vilka som är vilka, men jag kan inte höra vilken intervall som är vilken heller (utom sekund o oktav typ)
De jag kan är:
Sekund
Kvint
Oktav

xd

Varför ligger den här i kreativitetsforumet förresten XD


Kan musik bli mer kreativt? =D
Här försöker jag lite snabbt berätta om intervall, du behöver absolut inte läsa - men om du har tråkigt så, eller vill somna =D längst ner kommer en liten hjälplista som jag satt ihop för att lättare kunna urskilja intervallen.


Det är ju som sagt de olika intervallerna/stegen mellan tonerna. Prim - sekund - ters - kvart - kvint - sext - septima - oktav (-nona)

Det finns rena och stora intervall.

Rena: Prim, kvart, kvint, oktav
Stora: Resten

Sen kan intervallen vara "överstigande" (Ö), eller "liten" ( L), "förminskad" ( F) (beror på om vi pratar om rena eller stora intervall). Ex. TERS <- det är intervallet som bestämmer om det är dur eller moll. En stor ters är detsama som durtersen. Men en liten ters är molltersen.


Lista för att urskilja intervallen (de två första tonerna ur låtens vers

( R) Prim - Blinka, lilla stjärna
( L) Sekund - "Hajen"-temat
( S) Sekund - Spanien
( L) Ters - (Kan inte komma på någon låt nu, men det är ju andra tonen i ett mollackord)
( S) Ters - (Kan inte komma på någon låt nu heller, men det är ju andra tonen i ett durackord)
( R) Kvart - Idas Sommarvisa (Du ska...)
( Ö) Kvart - Kan ingen låt, men det blir "tritonus"intervallet. Djävulens intervall, hehe.
( F) Kvint - Det låter likadant som en överstigande kvart, och är också "tritonus". Det ser bara lite annorlunda ut när man tittar på en notbild.
( R) Kvint - Bä, bä vita lamm
( L) Sext - Min kärlek (Shirley Clamp)
( S) Sext - "Jullåtsintervallet". Väldigt många jullåtar börjar med detta intervall. Exempelvis "Nu tändas tusen juleljus"
( L) Septima - Mellan andra och tredje tonen på refrängen av "The winner takes it all" är det en liten septima.
( S) Septima - Kommer inte på någon låt, men man brukar kunna känna igen det för att det "strävar" så efter att nå oktaven. Och alla andra känner jag igen direkt, så då vet jag att det är en stor septima haha.
( R) Oktav - Somewhere over the rainbow


Cloe Lovegood: Nej, det menar jag inte heller =) men det var just den delen jag syftade på. Jag lärde mig "reglerna" just i harmonisering och satslära etc, för att jag ville bli duktig i arrangering.

All musikteori är ju inte matte, tack och lov. Men just att få ihop balkningen, kan jag tycka är jobbigt. Det har ju inte heller någonting med själva "musiken" att göra, utan bara "finskrivning" i noter, haha!
Ibland, inte alltid, så kan det ju dock finnas olika alternativa lösningar som skulle kunna låta lite olika... Vill du ha ett flöde på frasen kanske man väljer att balka åttondelarna i grupper om två, istället för fyra. Men i det stora hela är det ju fortfarande samma =) det är ju smådetaljer det där!

=) - just like themarauder

4 nov, 2014 21:59

1 2 3 4

Bevaka tråden

Forum > Kreativitet > Musikteori

Du får inte svara på den här tråden.